Johan Jensen og Alexander Løcke fra SolarSack. Foto: SolarSack

Unge iværksættere vil forsyne Afrika med drikkevand

Det afrikanske kontinent har masser af sol, men mangler rent drikkevand. Iværksætterne Alexander Løcke ​og Johan Jensen er på vej med en plastpose, SolarSack, som kan rense vand ved hjælp af sollys. Virksomheden var blandt deltagerne på det grønne P4G-topmøde i København i oktober.

Denne artikel er lavet i et redaktionelt samarbejde mellem Udenrigsministeriets magasin 360 grader og Bootstrapping, og indgår i et tema af i alt tre artikler om danske startups løsninger på globale udfordringer. Læs også Iværksættere står i kø med verdensmål-tech og Trebo: ”Vores maskine kan forlænge plastens levetid”.

Vandmangel påvirker over 40 procent af klodens befolkning. Og klimaforandringerne gør ondt værre.

To unge iværksættere – Alexander Løcke ​og Johan Jensen – er på vej med en løsning: En prisbillig og miljøvenlig plastpose, SolarSack, som på fire timer kan rense fire liter vand ved hjælp af solens stråler.

Idéen opstod under Alexander Løckes uddannelse til industriel designer på Aalborg Universitet. Hans afgangsprojekt bragte i foråret 2017 ham og en medstuderende, Louise Ullmann, til Uganda i Østafrika. Her besøgte de flygtningelejre, slumkvarterer og områder på landet. Overalt manglede der rent vand.

“Vi så, at uganderne ikke kunne koge vandet, fordi de ikke havde ressourcer til at købe kul. Samtidig er kul skadeligt for miljø og sundhed. Den eneste anden løsning – klorintabletter – er heller ikke brugbar, fordi det er dårligt for maven. Det problem ville vi gerne optimere på,” siger Alexander Løcke og forsætter:

“Vi fandt en 25 år gammel teknologi, som hedder solpasteurisering, hvor plastflasker bruges til at dræbe farlige bakterier i vand. Det besluttede vi os for at gå efter.”

Efter aflevering af projektet fik Alexander Løcke i foråret 2018 støtte fra Innovationsfonden til at arbejde videre med idéen. Kort efter slog han sig sammen med Johan Jensen, som året forinden havde solgt en iværksættervirksomhed baseret på software, der kan forbedre vejnettet i Afrika.

Da Johan Jensen kom med i SolarSack, tvivlede han i begyndelsen på produktet.

“Jeg er ikke ingeniør og havde svært ved at forholde mig til, at sollys er nok til at slå bakterier ihjel. Det tog lidt tid at forstå, at det kan gøres så billigt og miljørigtigt – og samtidig så simpelt. Man skal bare have produktet i hånden på nogen, der gerne vil have rent drikkevand, spare penge og skåne miljøet,” siger Johan Jensen.

Foto: SolarSack.

Testfase i gang

SolarSack har base i Futurebox, som er en rugekasse for tech-iværksættere. Futurebox hører under DTU Science Park – et community for mere end 260 teknologivirksomheder, beliggende på Danmarks Tekniske Universitets campus nord for København.

De fysiske rammer om Futurebox er en nyetableret bygning, skabt af 16 store containere. Her deler SolarSack storrumskontor med andre iværksættervirksomheder. På skrivebordene ligger blå plastposer i størrelsen 50 gange 37 centimeter. Det er prototyper på solarsacks.

“De prototyper, vi har nu, er testet af Grundfos, som vi samarbejder med. Der er lavet spektrumanalyser, som viser, at vi får rigeligt lys igennem poserne, hvilket får renseprocessen til at køre,” fortæller Alexander Løcke.

I november 2018 testes prototyperne i hænderne på brugere i Uganda. Det sker i samarbejde med hjælpeorganisationen Caritas.

“Bagefter kan vi lave en mere færdig solarsack,” siger Alexander Løcke. “Der kommer manual på bagsiden, og vi ændrer på materiale, farve og funktionalitet. Vi skal også udvikle en tilhørende app. Og så planlægger vi en ny fase i foråret 2019, også i samarbejde med Caritas, hvor vi skal prøve videre i Uganda, Chad og Myanmar.”

Rent vand for 20 kroner

SolarSacks målgruppe har lave indkomster, og derfor skal posen være billig. Planen er, at den skal koste tre dollars (cirka 20 kroner).

Virksomheden overvejer flere former for distribution – heriblandt en tupperware-model, hvor plastposen sælges af lokale repræsentanter ved små arrangementer i lokalsamfundene. Planen er også at sælge til ngo’er og FN-organisationer, som kan distribuere posen i flygtningelejre og humanitære krisesituationer.

SolarSack var i oktober 2018 inviteret med til The P4G Summit – et stort grønt topmøde i København (se boks). Her fik virksomheden samtaler med ledere af ngo’er og FN-organisationer.

“Det gav os en bedre idé om, hvad forskellige organisationer tænker om vores produkt, og hvilke områder vi skal udvikle på. Fx overvejer vi at tilføje en indikator, som lyser, når vandet er renset og klar til brug,” siger Johan Jensen og forsætter:

“Samtidig fik vi salgskontakter. Når SolarSack er færdigtestet, og vi er klar til at trykke ‘start’, så har vi kontakter til aftagere, som kan hjælpe os med at få produktet ud til milllioner af mennesker.”