Danske startups på vej til London gennem Udenrigsministeriets startup-program Canute. Foto: Anna Damgaard Nissen.

Udenrigsministeriet vil åbne døre for startups

Startupprogrammet Canute skalerer efter et succesfuldt første år i London til fire nye byer, og flere er i støbeskeen. Mere end 60 danske startups kan med Udenrigsministeriets logo i ryggen det kommende år få adgang til afgørende netværk i New York, Oslo, Stockholm og Berlin.

Mere end bare et danskernetværk. Sådan beskriver stifter og CEO i medtech-startuppen DrugStars, Claus Møldrup, værdien af det netværk, han mødte under sit tre dage lange ophold i London, hvor han deltog i Udenrigsministeriets kickoff-program Canute i sommer.

DrugStars havde besluttet, at Storbritannien skulle være et kernemarked for den danske startup. Virksomheden har netop ansat deres første lokale medarbejder i Storbritannien og har i dag 30.000 britiske brugere af den app, der motiverer mennesker til at tage nødvendig medicin, og som belønning for at gøre det kan donere penge til patientforeninger efter eget valg. Pengene kommer fra medicinalindustrien, der betaler for anonymiseret data fra brugerne af DrugStars-appen. Claus Møldrup har udnævnt Storbritannien til at blive et vækstland for den danske medtech-startup, der er i fuld gang med den internationale udrulning.

Investering via netværk

Men før startuppen for alvor gik i gang i Storbritannien, var Udenrigsministeriets startupprogram Canute en første trædesten til det nye marked.

I DrugStars er en af kerneværdierne, at familielivet kommer før alt andet. Og hvordan matcher et kontor i London den værdi? Og hvordan med arbejdskulturen i London, når man på kontoret i København har frihed til at planlægge sit eget arbejdsliv? Fungerer det også i London? Og hvad med Brexit? De mange spørgsmål, som i høj grad handlede om at få indblik i en ny arbejdskultur, var en af de primære årsager til, at DrugStars tog med på det tre dage lange introduktionsprogram i den britiske hovedstad.

Med sig hjem fik Claus Møldrup både viden og et netværk, det ifølge ham selv ville have taget mindst to år i byen at stable på benene. Han fik bl.a. efter sit pitch på den danske ambassade i byen kontakt til en investeringsspejder, der med et stort netværk til britiske venturefonde hjalp Claus Møldrup med investormateriale og pitche til relevante investorer. DrugStars har netop fået to af de investorer, som Canute-kontakten var døråbner til, med i ejerkredsen. For DrugStars var de tre introdage til den britiske millionby en genvej til helt unikke kontakter.

”Vi har også deltaget i SCALEit-programmet i USA, som Canute er inspireret af. Men mit indtryk er, at det er mere danskerfokuseret. Canute er et level op. Her har man faktisk fat i et netværk, der rækker ud over danskernetværket,” siger Claus Møldrup om værdien af de tre dage, der også har ført til, at han i dag gennem ambassadeklubben har adgang til kontorplads på Trafalgar Square.

Iværksætterens egne genveje

Bag Canute-programmet står Mia Grosen Jensen og Nicolaj Højer Nielsen. Begge kommer fra iværksættermiljøet og kender til netop de udfordringer og benspænd, man som ny i et fremmed land står med, men hvor de rigtige kontakter og tempo omvendt er afgørende for succes.

Mia Grosen Jensen har stået for internationalisering af sin egen og sin brors startup Comundo og senere for LuggageHeros udrulning på det engelske marked. Nicolaj Højer Nielsen har som investor hjulpet en række danske startups med international skalering.

Ideen med Canute er at springe alt det langsommelige forarbejde over, hvilket Mia Grosen Nielsen selv måtte igennem, da hun som dansker i London skulle hjælpe LuggageHero i gang på det britiske marked. Og efter tre succesfulde runder med danske startups på tredages introforløb i London ruller Udenrigsministeriet med Mia Grosen Nielsen som koordinator nu modellen ud til New York, Oslo, Stockholm og Berlin. Det første års erfaringer fra London viser, at halvdelen af de startups, der har været med på Canute, nu har etableret sig i London. To startups har fået investeringer fra det netværk, de har mødt gennem programmet.

Fra Oslo til New York

Oslo er den første af de nye destinationer, som danske startups kan få en lynintroduktion til. Derefter følger Berlin og New York. I alt forventer Danmarks Eksportråd og ambassaderne at sende 60 danske startups ud i verden i løbet af 2019. De samme startups kan deltage på flere forløb, hvis de overvejer flere markeder. Ideen er at rulle samme model ud som i London: De danske startups introduceres til konkrete kontakter blandt investorer, allerede etablerede danske virksomheder og startups i byen, relevante co-working spaces, acceleratorer og andre nøglekontakter i det lokale miljø.

I DrugStars kunne det godt blive relevant for Claus Møldrup at tage med til New York, da den amerikanske østkyst rummer stærke klynger inden for medicinal- og biotekområdet. Også medievirksomheden IndieFrame, der også har været med i London, overvejer den amerikanske pendant, når startuppen er færdig med det acceleratorforløb for mediestartups, stifterne lige nu er med på i Hamburg.

Vi tog på et tidspunkt selv til Los Angeles, men vi havde ikke en chance i forhold til at skabe kontakter fra bunden.

IndieFrame har udviklet en platform, hvor brugere verden over kan uploade video og fotos, som medier kan købe. Og New York er interessant for den danske startup, da en del af de amerikanske nyhedsmedier holder til på østkysten.

”Vi tog på et tidspunkt selv til Los Angeles, men vi havde ikke en chance i forhold til at skabe kontakter fra bunden. Et kort forløb med planlagte introduktioner er meget værdifuldt, og vi var topbegejstrede for Canute i London og glæder os nu til New York,” siger Cecilia Valsted, der er medstifter i IndieFrame.

Netværk mellem startups

Det korte forløb bliver også brugt til at be- eller afkræfte, om det er relevant for en dansk startup at få fodfæste på det nye marked. Casper Nielsen fra SaaS-startuppen Minuba havde Storbritannien på radaren, men også en række andre markeder, der umiddelbart virkede lettere tilgængeligt for den danske startup. Det fik han bekræftet efter Canute-forløbet, og Storbritannien er indtil videre sat på pause som destination.

Det er det til gengæld ikke for Wedio, en deleøkonomisk platform for professionelt kameraudstyr. Vi fangede Daniel Vilholm Sand og Morten Aebeloe, netop som teamet landede i lufthavnen efter tre hektiske dage i London på Canute-programmet, som netop har kørt i marts.

Ifølge de to medstiftere har Canute-programmet hjulpet Wedio til konkret at indtage det engelske marked. Derudover fik de stor hjælp af at sparre med både etablerede danske iværksættere i London og med de andre deltagere, som bl.a. talte Happy Helper.

”Canute er ikke en accelerator, men en døråbner, og vi har nu en masse at arbejde videre med og indhold til en konkret plan. En del af programmet er også, at vi bliver introduceret til lokale acceleratorprogrammer. Det var perfekt til os, og vi ville ikke lige nu have tid til, at programmet skulle vare længere,” siger Morten Aebeloe.