Industri-expo ODINCON og ESL Pro League finalen 2018 i Odense. Foto: Søren Staal Balslev.

Robotrekruttering og esportsekstase

Sparekassen Fyn Arena. Navnet smager for mange af provins, hjemstavn, håndboldtraditioner og lokale erhvervsstøtter under en grålig dansk himmel. Men ligesom i Viborg ulmer den fynske muld også midt om vinteren af iværksættertrang og benhård positionering blandt lokale og regionale interesser.

Lige netop denne fynske arena er med sine adskillige tusinder m2 blevet til en væsentlig del af erhvervsinfrastrukturen i Odense og bruges til alt fra politiske landsmøder til World Cup-ridning.

Her finder vi både tribuner, VIP-lounges og højteknologisk AV-udstyr i skøn forening med næsten banale idrætsfaciliteter.

Arenaen er også blot den fjerde hal i det overordnede messekompleks, som Odense Congress Center udgør, og er dermed i sidste ende bare ét enkelt tandhjul i et større og mere komplekst maskineri.

Det var netop denne arena, som var en del af rammen om den nyligt overståede og voldsomt hypede industri-expo ODINCON og ESL Pro League finalen, som i tæt favntag ramte Odense med samlet styrke d. 7. til 9. december.

Legebørns mekka

Det var Odense Sport & Event, der stod som eventarrangører, og det umiddelbare estimat på besøgende ligger i år på 30.000, i modsætning til de 20.000 sidste år.

Vejret var ikke ligefrem nådigt, men som alle ved, hører det alligevel også til sjældenhederne i Danmark. Mens det står på, veksler det hele tiden mellem småregn og ondskabsfuld silen, og de tusindvis af besøgende tumler ind og ud ad hovedindgangen, som fører størstedelen af gæsterne til den første og umiddelbart dominerende sal.

Herinde fylder et væld af virksomheder det enorme rum ud med produktdemonstrationer, leg og pressemedarbejdere, som står smilende på lur.

Store drenge går kåde fra bod til bod, familier promenerer i majestætisk tempo ned ad de store gangarealer og gumler på mad, og hundredvis af besøgende står hele tiden og tager fotografier af det hele.

Generationer i nænsom e-kamp

I denne enorme første sal råder virksomheder, uddannelsesinstitutioner og industri-interessenter i kommunale og regionale regi.

Droner flyver gennem luften, robotter kører rundt i aflukkede cirkler, og e-sportsinteresserede forældre tumler overvældede rundt.

Her finder vi alle tænkelige størrelser af aktører, blandt andet Coalescent Mobile Robotics, en lille virksomhed, som har udviklet en robot, der kan navigere rundt på et kontor og fx søge efter varmekilder, alt imens den bærer rundt på forfriskninger. De søger nu eksponering og, hvis de er heldige, investorer.

Vi finder også Integra Aviation Academy, en virksomhed, som uddanner dronepiloter til kommerciel anvendelse i bymæssig bebyggelse (det kræver nemlig certificering). De har uddannet brandfolk, politifolk og selvstændige erhvervsdrivende de sidste par år og mærker en støt stigende interesse.

Af de mere pædagogiske tiltag kan YouSee nævnes. De fylder godt i landskabet med en familievenlig zone, hvor forældre kan komme anstigende med deres børn og så ellers blive indført nænsomt i e-sportens fortryllende verden, bl.a. gennem duo-turneringer sammen med poderne.

Event udover det sædvanlige

Mod den slags dragende tiltag kæmper uddannelsesinstitutionerne en brav kamp. Det er op ad bakke. Vi finder bl.a. en fin, men også gabende tom stand med nogle gæve unge mænd, som er i gang med at gennemføre maskinmesteruddannelsen.

De har gjort sig umage, fremvist et sjovt projekt fra skolen og gør i det hele taget en god figur som repræsentanter. Men det er tydeligt, at stjernemanien fra e-sporten og det eksotiske i robotudviklingen løber med det meste af opmærksomheden.

Vi får Enrico Augustinus, direktør i Odense Sport & Event, i tale. Han beretter om det hele med en svært smittende glæde:

”Når man har et event i den her størrelse, så kræver det internationalt samarbejde med bl.a. tyske samarbejdspartnere. Jeg står og betragter det hele sådan lidt fra sidelinjen og vurderer den kommercielle vinkel og aflægger bl.a. regnskab over for bestyrelsen. Den slags gør vi hele tiden. Men lige netop den her gang er altså noget ud over det sædvanlige.”

Odense som tech-centrum

– Men hvorfor er det overhovedet værd at lave? Hvad er udbyttet sådan ganske konkret?

”Det er helt elementært interessant at have så mange mennesker på matriklen, og dem har vi selvfølgelig nogle samarbejdspartnere, som gerne vil have fat i. Men eftersom det jo også handler om at kunne tilbyde noget ekstraordinært til kunderne, så passer det fint sammen. Der er fx ikke så mange, som har tre arenaer liggende side om side. Det er også derfor, at vi har gjort os særligt umage for at sprede nogle af aktiviteterne ud i lokalområdet i år. Det gælder eksempelvis vores after-event-party, som afholdes på et hotel nede i byen. Det har en afsmittende effekt. Det handler grundlæggende om at gøre det her til en Odense-event; noget, der skal styrke det brede samarbejde i byen.”

Det handler grundlæggende om at gøre det her til en Odense-event; noget, der skal styrke det brede samarbejde i byen.

– Hvad vurderer du, er den største enkeltgevinst ved arrangementet?

”Altså, først og fremmest er medieomtalen helt ekstraordinær, og ingen andre events skaber lige så megen omtale og aktiverer lige så mange mennesker. Odense er jo en robot- og droneby og har brug for unge mennesker, og lige netop her får vi unge og teknologiinteresserede mennesker i tale. Det er bl.a. derfor, at transmissionen af e-sporten er afgørende, signalet ryger ud til mange mennesker og brander Odense som teknologisk centrum. Det er også derfor, at det for os ikke primært handler om eksport, men derimod branding og eksponering.”

Pletskudt papegøje

Det ér også mange mennesker, vi her taler om. Sidste år trak ESL-turneringen ifølge Esports Insider helt op til 388.000 samtidige seere til (her er Kina ikke regnet med), og det på 27 forskellige livestreams og 8 tv-transmissioner. ESL, som tidligere flyttede sine streamingaktiviteter fra Twitch til YouTube, flyttede dem i januar videre til Facebook. En beslutning, som på sigt kan åbne dørene op til milliarder af potentielle seere – mennesker, som altså ikke længere partout behøver at have nogen egen erfaring med eller interesse i e-sport for at blive eksponeret og derfor tilvænnet fænomenet.

Sidste år trak ESL-turneringen ifølge Esports Insider helt op til 388.000 samtidige seere til (her er Kina ikke regnet med), og det på 27 forskellige livestreams og 8 tv-transmissioner.

Odense lader faktisk til at have skudt papegøjen med ESL-turneringen som trækplaster, for den magiske stemning, som fylder multiarenaen, er noget udover det sædvanlige. Oppe på scenen sidder de konkurrerende hold dybt koncentrerede om deres egne skærme. Oppe over dem blæses der feeds fra deres perspektiver af kampene og close-ups af deres forpinte eller triumferende ansigter ud på de fem enorme skærme, som publikum hujende tager ind.

E-sport for alle aldre

Ved pauserne fokuserer den enorme kamerakonstruktion, som troner i midten af det hele, på tilfældige gæster fra publikum: Ud af det blå toner en mismodig fyr op på skærmene, trist over kampen og med et tomt blik, dernæst en overdrevent blinkende ungersvend og endelig en kejtet smilende familiefar plaget af den pludselige opmærksomhed.

Har man ikke været til e-sportsturneringer før, kan det være svært at forstå helt præcist, hvilken afsindigt positiv gejst der ofte gennemsyrer e-sportspublikum.

Her finder vi i sagens natur en voldsom overrepræsentation af unge mellem 15 og 30. Men sporten trækker alle med sig: Bedstemødre, der følger børnene, midaldrende og fadølsdrikkende fans mellem 30 og 50, mødre og fædre, der sammen med deres børn ser kampene folde sig ud. Selv helt små poder i 3-6-års alderen tumler rundt med store og benovede øjne.

Har man ikke været til e-sportsturneringer før, kan det være svært at forstå helt præcist, hvilken afsindigt positiv gejst der ofte gennemsyrer e-sportspublikum.

Alle disse mennesker udstråler en særlig og uafviselig glæde, også selvom mange af dem konstant er i transit – gående mellem expoens første to haller og så denne tredje sportsarena.

Selv setuppet står i en æstetisk markant kontrast til expoen med de hundredvis af flakkende og massive kegler af blåt og rødt lys.

Event tiltrækker tech-talent

Tilsvarende særpræget er casternes endeløse messen, som med stereotyp sportskommentatortone fylder salen med vurderinger, nøgletal og ekspertinterviews. Og så er der selvfølgelig også de nogle gange påfaldende lange pauser, som fyldes med reklamer for alt mellem himmel og jord, herunder… The Road To Odense.

Netop den mulige arbejdskraft, som kan vindes gennem turneringen, understreges af Louise Hansen, kontorchef i VÆKST, et team i Transformation & Strategi-afdelingen under Borgmesterforvaltningen:

”Det primære fokus i TRTO og ODINCON er tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. Det skal understøtte udviklingen og væksten i byens tech-virksomheder. I Odense står vi nemlig med den udfordring, at vi mangler kvalificeret arbejdskraft til vores robot-, drone- og IT-branche, der i de her år brager derudad. Den udfordring knokler vi for at løse, og her spiller events som ODINCON en vigtig rolle,” siger hun og fortsætter:

“I Odense står vi nemlig med den udfordring, at vi mangler kvalificeret arbejdskraft til vores robot-, drone- og IT-branche, der i de her år brager derudad”

”Vi kan se, at der er et fremragende match mellem dem, der interesserer sig for e-sport, og dem, der er interessante for vores tech-virksomheder. Ved at afholde arrangementet skaber vi en god platform for at markedsføre Odense som en by, der er på forkant med ny teknologi. Sidste år på den her tid blev Odense eksponeret over hele verden for mange millioner potentielle kvalificerede medarbejdere.

Samtidigt blev der med lokal og national fokus gennemført flere talent attraction- og matchmaking-arrangementer under og i forbindelse med eventet. De virksomheder, der deltog, har givet meget positive tilbagemeldinger.”

”Vi kan se, at der er et fremragende match mellem dem, der interesserer sig for e-sport, og dem, der er interessante for vores tech-virksomheder”

En ny karrierevej

Men det går nu heller ikke publikum helt hen over hovedet, at Odense prøver på at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. En ung finsk tømrer med store briller og blide øjne har taget en uge ud af kalenderen og er på egen hånd taget til Odense. Han fremhæver reklamerne, som blæser ud i salen i pausen og informationerne på hjemmesiden, og bekræfter varmt grinende, at han føler sig ret så bevidstgjort om, at Odense gerne vil ham noget.

Og det vil Odense virkelig også. Det bliver eftertrykkeligt bekræftet, da vi taler med Technology Denmark, en brancheforening og sammenslutning af uddannelser, virksomheder og offentlige aktører, som ledes af direktør Mette Beck-Nielsen.

De arbejder på at løse udfordringerne specifikt inden for IT-rekruttering, og det gør de bl.a. ved at sætte fokus på karrieremulighederne.

Ifølge fremskrivningstal vil alene Danmark i 2030 mangle godt og vel 19.000 IT-specialister, og det er lige netop det problem, virksomheden vil adressere. Deres stand er bevidst kitschet og minder mest af alt om et sommerlandskab: Den er fyldt med borde med brætspil, en campingvogn og en maskine, hvor man passende nok kan uploade sit CV.

Selvom Technology Denmark nok gør sig indirekte i rekruttering, er det ikke det væsentlige i sig selv – det er derimod bevidstgørelsen, det at gøre unge mennesker opmærksomme på de enorme muligheder inden for branchen.

Politikere får øje på spil og e-sport

Men hvordan og hvorledes i forbindelse specifikt med den danske spilbranche? Adspurgt om, hvorvidt expo-turneringskombinationen har nogen effekt i forhold til dén del af erhvervslivet i Danmark, siger Jan Neiiendam fra Interactive Denmark:

”Den har ikke nogen umiddelbar målbar effekt i forhold til fx danske events på et overordnet plan. Men til gengæld øges den politiske opmærksomhed kraftigt. Det så vi fx også med BlastPro i Royal Arena, og det var noget, som også kunne spores i tidligere erhvervsminister Brian Mikkelsens efterfølgende kronik om e-sportens mulige betydning for spilbranchen. Med henblik på kombinationen af expo og turnering gælder det næsten på samme måde: Pro-holdenes indbyrdes konkurrence er ikke i sig selv interessant eller udbytterig for danske spiludviklere som sådan. Men interessen, som eventen avler, kan meget vel være med til at skabe et nationalt fundament for interesse i spilbranchen og måske endda fremme bevidstheden om karrieremulighederne.”

– Så udbyttet bliver fra din vinkel ikke strengt økonomisk?

”Jeg ser to grundlæggende veje: For det første alt det nære og umiddelbare, nemlig simpelthen det at trække folk til landet for at spille og feste, altså en del, som består af gammeldags turistindtægter. Men også det forhold, at danske netværk bliver befrugtet med udenlandske interessenter. Men for det andet er der jo spilbranchen som sådan. Lige nu er der en klassisk og lidt fast opdeling med enkelte dominerende e-sportsspil,” siger han.

“Jeg ser personligt meget gerne nye udviklere arbejde på andre produkter – særligt spil, som flere kvinder interesserer sig for, er der brug for. Det er et stort potentiale for at lukrere på andre spilsegmenter, grupper, som i dag ikke rigtigt har mulighed for at lege. Som med så mange andre ting kommer der nye produkter, når man indgående følger et givent område. Potentialet til at gå globalt er der også, selv med små hold kan det lade sig gøre.”

E-sport, robotter og it

Lige netop dén pointe anskueliggør fint, hvilke enestående muligheder for tværfagligt samarbejde der kan skabes med begivenheder som ODINCON og ESL Pro League.

Da arrangementet slutter med et sejrsbrag søndag aften efter den mageløse kamp mellem danske Astralis og amerikanske Team Liquid, bliver det tydeligt, at Odense har formået at skabe noget særligt her.

Synergien mellem e-sportsturneringen og robot- og IT-industrien fungerer påfaldende godt, og den ligefremme og diskret prikkende tilgang til gæsterne lader ikke til at fremmedgøre dem og udføres med en så gelinde og elegant energi, at det er svært ikke at blive benovet.

Det bør tegne lyst for Odense, om ikke andet så i hvert fald i dette perspektiv, for benarbejdet laves med en rent ud sagt imponerende grundighed, og sammenfletningen mellem regional og lokal erhvervstænkning kan med fordel kigges i kortene.