Anton Nielsen Bjerg (tv.) og Malthe Weiss Beskos (th.), foundere af People Diary.

”Pludselig kunne vi ikke længere få en aftale på plads …”

”Vi var halvvejs med at finde samarbejdspartnere, da coronakrisen pludselig udbrød. Det har faktisk været interessant at se, hvordan alle vores mailkorrespondancer med firmaer og højskoler stoppede helt af sig selv,” fortæller en founder, der søger seed-penge under coronakrisen.

Anton Nielsen Bjerg og Malthe Weiss Beskos leder i disse dage efter funding. 170.000 kroner til udvikling og markedsføring af deres app People Diary. Måske har de valgt at søge funding på det værste tidspunkt i nyere tids danske erhvervshistorie. Måske klarer de den.

Konceptet bag appen People Diary er, at brugeren kan føre dagbog igennem de mennesker, hun møder. Det kan være på en rejse eller et højskoleophold. Brugeren vælger et spørgsmål, der er den røde tråd i dagbogen. Spørgsmålet stiller brugeren til alle de mennesker, hun møder undervejs.

I stedet for at samle det hele i et noteprogram eller selv sidde og bøvle med det, så er ideen, at når brugeren er færdig med dagbogen, kan hun bestille et fysisk eksemplar af sin People Diary og få den tilsendt. Det kan brugeren gøre som privatperson, men det kan også være en form for Blå Bog for højskoler eller efterskoler.

Version 1.0 af appen findes, men nu skal en ny udvikles, og til det står de to founders og mangler penge.

”Vi har de sidste par måneder arbejdet på at lave vores pitchdeck og få vores forretningsplan færdig,” fortæller Anton Nielsen Bjerg. ”Vi er faktisk først lige nu gået ind i den aktive søgning af funding. Men selv i den fase inden den aktive søgeperiode, har vi kunnet mærke coronakrisen.”

Anton Nielsen Bjerg og Malthe Weiss Beskos har igennem længere tid forsøgt at få nogle samarbejder på plads, da de mente, at når de skulle lave deres pitchdeck til investorer, så ville de stå stærkere, hvis de kunne præsentere nogle samarbejder med for eksempel højskoler.

”Vi var halvvejs med at finde samarbejdspartnere, da coronakrisen pludselig udbrød. Det har faktisk været interessant at se, hvordan alle vores mailkorrespondancer med firmaer og højskoler stoppede helt af sig selv. Pludselig kunne vi ikke længere få en aftale på plads,” siger Anton Nielsen Bjerg.

Klø på og ikke stemple ud
Men selvom krisen er enorm, er interessen fra investorside over for startups ikke lukket ned; spørgsmålet er, om der vil følge penge med. Ifølge formanden for danske business angels (DanBAN), Jesper Jarlbæk, er interessen for at høre pitches foreløbigt ikke faldet:

”Så langt, så godt. Noget andet handler om hitraten bagefter. Hvor mange får så også penge. Dét er det for tidligt at sige noget om lige nu. Men al historik viser, at det næste år vil det blive meget sværere at få finansiering op at køre for startups. Sådan er det.”

Han peger på, at mekanismen i den markedsmekanisme, erhvervslivet har, er, at pengene tørrer ind, fordi alle har lidt tab, og alle skal bruge de likvider, de har, til at redde de virksomheder, de har i deres portefølje.

”Selv om odds er hårde, så er det bare med at klø på,” siger Jesper Jarlbæk. ”Hvis jeg var en startup i dag, så ville jeg måske nok kigge på min egen valuation. Vi så jo i 2016 til 2018, at valuation steg med 60 pct. Det var, hvad startups selv mente, de var værd. Det kan være, at vi skal tilbage til 2015-niveauet.”

Jesper Jarlbæk opfordrer startups til ikke bare at ”stemple ud” og sidde seks eller 18 måneder på en sofa og vente på, at markedet bliver normaliseret.

”I DanBAN er vi opsatte på at gøre, hvad vi kan for at hjælpe til med, at der er en strøm af englekapital. Men vi vil meget gerne have, at staten hjælper med at sikre, at den har nogenlunde samme volumen, som den har haft hidtil. I sidste ende handler det om, hvorvidt der er en politisk vilje til at sikre, at de rigtig gode startups kan blive fundet,” fortæller DanBAN-formanden.

Kørte landet rundt og bankede på investorers døre
Mikkel Andersen, CEO og co-founder fra impact-takeawayplatformen Tribe Takeaway, er ligesom People Diary også ude efter funding lige nu.

Men Tribe Takeaway befinder sig i et helt andet marked. Tribe Takeaway tilbyder et all-in-one takeawaysystem til restauranter, så de kan modtage bestillinger fra fire salgskanaler, sociale medier, website, portal og app. Det er der ikke nogen traditionelle takeawayudbydere, der ellers tilbyder.

”Vi oplever stor interesse for Tribe Takeaway, så jeg er optimistisk i forhold til, at vi finder de investorer, vi skal bruge. Vi er i et marked, der boomer både før og under krisen, og vi har stadig en række interesserede investorer med et commitment på flere millioner kroner. Vi søger i øjeblikket en seedrunde, halvdelen som lån og den anden halvdel som ekstern kapital fra investor,” siger Mikkel Andersen, der indtil videre har bootstrappet med hjælp fra familien.

”Vi kan godt mærke, at vi har coronakrisen, og at der hersker en generel usikkerhed om, hvordan samfundsøkonomien udvikler sig. Møder bliver aflyst, udskudt eller må afholdes digitalt.”

Inden krisen prøvede Mikkel Andersen at skille sig ud i sin søgen efter de rigtige investorer ved at køre landet rundt og banke på investorers privatadresser lørdage, søndage og hverdage om aftenen. Det gjorde han omkring 100 gange. Han ville helst møde investorerne ansigt til ansigt og skabe relationer, men under coronakrisen ændrede denne strategi sig radikalt:

”Så nu holder jeg pitchmøder via Skype samt walk-and-talk-sessioner.”

Tvede: Jeg ville vente med at søge funding
Lars Tvede ser i øjeblikket trængte venturefonde og forretningsengle, der er ramt privatøkonomisk. Det næste halve år, vurderer han, vil det være meget vanskeligt for startups at rejse penge.

”Venturefonde har ikke andre formål end at investere i starupvirksomheder. Men de har to udfordringer her i krisen: Den ene er, at de fonde, som allerede har en portefølje, vil prioritere at understøtte de virksomheder, de allerede har investeret i. Det gør, at de må nedjustere i nye prioriteringer,” forklarer Lars Tvede.

Han henviser til, at det normalt fungerer sådan for venturefonde, at ”de ikke har pengene i hånden.”

”Når de går ud og laver investeringer, så går de ud og beder deres investorer om at sende pengene dertil. Det hedder at ”kalde penge”. Men der er jeg ikke i tvivl om, at de i disse dage er påholdende med at gå ud og bede om penge hos deres investorer lige nu. Mange investorer vil nemlig være trængte,” siger han og har samtidig heller ikke tiltro til, at alt er, som det plejer hos de danske business angels:

”Blandt englene er mange af dem nok også blevet ramt rent privatøkonomisk. Nogle af dem tænker måske, nu er det måske smartere, at jeg køber aktier på børsen med 25-30 % rabat. Måske skulle jeg hellere prioritere det lige nu i stedet for at investere i en usikker startup. Jeg forventer, at det vil være meget vanskeligt det næste halve års tid for mange startups at rejse penge.”

Hvis Lars Tvede var i den situation, og han skulle starte en startup op som ung founder i disse dage, ville han prioritere at lave et arbejde, som ikke krævede funding.

”Ofte er det sådan hos startups, at der er noget hjemmearbejde, som founderne selv går og nørkler med, som ikke kræver funding. Så jeg ville udskyde min søgning efter funding lige nu.”

Mikkel Andersen fra Tribe Takeaway erkender, at det er hårde tider at søge funding i, men han understreger, at der også er enkelte positive ting ved coronakrisen.

”Noget af det, der har været godt ved coronakrisen, er, at mange mennesker er begyndt at reflektere meget over, at vi skal stå sammen og hjælpe hinanden. Det har styrket opfattelsen af, at vi er et sammenhold, og det er præcis de værdier, vi gerne vil sprede ud, og det hænger godt sammen med, hvorfor man skal købe takeaway fra os,” siger Mikkel Andersen.

Anton Nielsen Bjerg er også fortrøstningsfuld: ”På de få dage, hvor vi har søgt funding, synes jeg, at vi har fået positiv feedback. Jeg synes, at processen ser lovende ud. Der er flere, der har sagt, at de gerne vil have sendt vores materiale til nogle af deres andre mails, eller de henviser til andre, som de mener kunne være interesseret. Under alle omstændigheder får vi skabt nogle kontakter hos investorerne, og det vil gøre, at vi står meget stærkere, når vi kommer ud på den anden side af krisen.”