Jeg tror ikke, at vores opfattelse af ’værdi’ virker. Man kan ikke for alvor ændre forholdene, hvis vi baserer vores forandringer af forretningsverdenen, når den bygger på ’vækst’, mener Veronica D’Souza.

”Jeg tror ikke, at den kapitalistiske verden er vokset op og parat til impact-ventures. Jeg beklager”

Davos 2020 var et vendepunkt for opmærksomhed om SDG-dagsordner. Men der sker ikke nok, og vi har brug for at gentænke, hvad vi forstår ved ”værdi,” mener den danske iværksætter Veronica D’Souza.

”Jeg var i Davos i 2019, og jeg kom hjem en smule deprimeret. Særligt, fordi vi er mange, der godt vil have forandringer, men der var for meget snak og for lidt handling. Det var definitivt anderledes i år,” sagde Sissel Hansen, CEO i Startup Guide, i sidste uge på Matrikel1, hvor Global Compact Network Denmark afholdt en post-Davos-begivenhed for at diskutere erfaringer fra World Economic Forums årsmøde og udforske, hvordan Global Compact Network Denmark kan udnytte disse ideer og initiativer for at fremskynde antallet af virksomheder, der griber ind for at nå målene for bæredygtig udvikling og de ti principper i FN’s Global Compact.

”Dette år var det første år, hvor jeg føler, at bæredygtigheds-agendaen for alvor blev taget alvorligt.”

Ordet ”deprimeret” blev nævnt tre gange i løbet af formiddagen og optrådte, når de forskellige talere fortalte om deres oplevelser af Davos i 2019. Men Davos 2020 blev set som et vendepunkt, hvor bæredygtighed for alvor blev taget alvorligt.

”Dette år var det første år, hvor jeg føler, at bæredygtighedsagendaen for alvor blev taget alvorligt. En af grundene var, at i The Global Risk Report (årlig undersøgelse offentliggjort af World Economic Forum forud for forummets årlige møde i Davos, red.) var klimaforandringer identificeret som den største risikofaktor, som påvirkede alle andre risikoer. Det er en slags ’Mother of All Risks in the World’,” fortalte Lise Kingo, der efter mange år som koncerndirektør i Novo Nordisk i 2015 af FN’s daværende generalsekretær, Ban Ki-moon, blev udpeget som ny direktør for FN’s Global Compact.

New Normal
Lise Kingo annoncerede initiativet “SDG Ambition” under klimatopmødet i New York i september sidste år, og i januar 2020 gik initiativet live under Det Verdensøkonomiske Forum i Davos, hvor FN’s generalsekretær Antonio Guterres præsenterede det. SDG Ambition er et rammeværk, hvis hensigt er at styrke virksomheders integration af verdensmålene i deres forretningsprocesser, og The World Economic Forum i Davos opfordrede alle deltagere til at tilslutte sig Global Compacts initiativ.

“Det var dristigt af Det Verdensøkonomiske Forum at opfordre alle virksomhederne til at bakke op, men jeg oplever, at vi nu har nået en slags ’New Normal’ i forhold til, hvad virksomheder bør gøre,” sagde Lise Kingo.

Ann Rosenberg, der er Senior Vice President for UN Partnerships at SAP & Global Head of SAP Next-Gen, kunne også godt genkende gennembruddet i Davos 2020. Hun sagde, at der i de senere år har været en omfattende awareness-kampagne i forhold til verdensmålene, men i 2020 vil vi gå fra awareness til action på verdensmålene, hvor de vil indarbejdes i kerneforretningen.

”Man kan se det på flere områder,” sagde Ann Rosenberg med henvisning til blandt andet udmeldingen fra erhvervssammenslutningen af cirka 200 amerikanske virksomheder, Business Roundtable, som sidste år tilkendegav, at det ikke længere er virksomhedens vigtigste formål at sikre afkast til aktionærerne.

”Jeg tror, at den rolle, Carcel har, også handler om aktivisme og at være inspirerende. Vi er ikke kun et modebrand.”

Ann Rosenberg talte om at redefinere, virksomhedssucces, så det understøtter, at bæredygtighed bliver The New Normal frem til 2030. En af hendes pointer var, at teknologien til at opnå de bæredygtige forandringer, vi ønsker, i høj grad allerede eksisterer, men at vi mangler den kreative tænkning til at frigøre det teknologiske potentiale.

Men der var en partyspoiler i dagens program. Hvor formiddagen primært var præget af en optimistisk stemning i forhold til at rykke på verdensmålene, så dryppede en af dansk iværksætteris mest opsigtsvækkende personer lidt malurt i bægeret.

“Jeg tror ikke, at den kapitalistiske verden er vokset op og parat til impact-ventures. Jeg beklager.”

Opfattelsen af værdi fungerer ikke
Veronica D’Souza, der på tredje år driver tøjmærket Carcel, der på spansk betyder fængsel, har som forretningsmodel at afsætte tøj produceret i kvindefængsler i Peru og Thailand. Carcel er dansk modeindustris bud på kommerciel ansvarlighed.

Dagen inden havde Veronica D’Souza åbnet Copenhagen Fashion Week uden modeller og uden tøj, men hvor hun bad publikum om at indtage catwalken. Et stunt, der overraskede publikum lige såvel som den internationale presse, der var til stede. Men hvis man har fulgt Veronica D’Souzas karriere, var det måske ikke nyt, da hun altid gør tingene på en opsigtsvækkende anden måde.

”Jeg tror, at den rolle, Carcel har, også handler om aktivisme og at være inspirerende. Vi er ikke kun et modebrand,” fortalte hun.

”Når man starter i modebranchen, skal man ikke begynde med at bygge en virksomhed op på den måde, som branchen normalt arbejder på, Især ikke inden for mode, for det er yderst skadeligt. Vi arbejder meget holistisk i stedet for at sige: ’Lad os være bæredygtige på materialer, eller lad os arbejde med kvinder’. Jeg tror, at det har været strategien for mange eksisterende virksomheder, at de udvælger to eller tre af SDG-målene og så kun fokuserer på dem. Men det dur ikke, for så skader man bare nogle andre SDG-mål i den anden ende,” fortalte Veronica D’Souza og fortalte, at for Carcel er den største udfordring penge.

”Carcel er min anden social-business, og vi har ikke en exitstrategi, hvilket gør det svært at tiltrække finansiering. Jeg tror ikke, at den kapitalistiske verden er vokset op og parat til impact-ventures. Jeg beklager. Bevares, i Carcel har vi da også en tech-vinkel, vi er da online og så videre, og vi har da en vækstmodel, men hele valuationdelen… jeg synes ikke, at den fungerer for fremtiden på lang sigt. Jeg tror ikke, at vores opfattelse af ’værdi’ virker. Man kan ikke for alvor ændre forholdene, hvis vi baserer vores forandringer af forretningsverdenen, når den bygger på ’vækst’, sluttede Veronica D’Souza.