"Hvis dine kampagner på Facebook ikke klarer sig godt, er det ikke Facebooks skyld. Så er det fordi, de er dårlige," siger Gary Vaynerchuk.

“Hvis I ikke annoncerer på Facebook, kommer I til at fortryde det om 60 måneder”

Den finske startup-konference Arctic15 åbnede med en hovedtaler, der lagde ud med at barbere en arrangør skaldet på scenen og sluttede af med at svine venturekapitalister til, selvom han selv er det.

Der er sekundvisere i mit tog fra lufthavnen, og jeg forstår hvorfor, da toget kører 4 sekunder efter planen og ankommer 1 sekund foran. Folk i toget er mestendels iklædt sorte Iron Maiden-T-shirts, så der er mere stemning af Copenhell end startupfestival. Bare uden musikken.

Jeg skal til den finske startup-konference Arctic15, som er kendt for at være et mini-Slush, hvor startups og investorer i stor stil mødes. Og der er da også næsten lige så mange investorer tilmeldt som startups.

Arctic15 starter en smule overraskende. Arrangørerne har produceret nogle små, skæve videoer i noget, der skal forestille en teleport, og folkene på scenen synes tydeligvis, det er federe end publikum.

Det er som om, at finnernes introverte, præcise attitude passer meget godt til forretningsudvikling og tech, men ret dårligt til showet og de store armbevægelser, der også ofte følger med startupverdenen.

Startupscenens iscenesættelsestrang

Efter et par minutters gøgleri er det tid til festivalens hovedtaler, Gary Vaynerchuk. Amerikansk-hviderusseren er blevet noget af en persona i startupverdenen på grund af sine mange selvhjælpsbøger, der især handler om marketing, salg og branding.

Det er også emnet for dagens snak, og Vaynerchuk venter ikke længe med at komme med de første punchlines, som han leverer stort set efter behag.

Vaynerchuk er imidlertid også leveringsdygtig i gøgleri, for inden talen har Vaynerchuk nemlig aftalt med en af arrangørerne, at han må barbere hans hår af oppe på scenen for 100 amerikanske dollars. Det er vistnok noget med Finlands 100-års jubilæum som land, men gimmicken bliver aldrig rigtig uddybet. Og på en måde bliver gimmicken ret malplaceret i forhold til hovedtalerens egne pointer om startupverdenen.

Alt for mange startups er ifølge Vaynerchuk nemlig fokuseret på at lave fede kampagner, lækre pitchdeck og rejse hurtige penge hos investorer. Helt uden at have styr på, om der er forbrugere, der efterspørger det, de har skabt.

“De ‘sociale medier’ er uvurderlige til at tjene penge”

Ifølge Vaynerchuk betyder det dog ikke, at kampagner og marketing er overvurderede. Bestemt ikke.

“Alle, der ikke satser benhårdt på annoncering på Facebook og Instagram lige nu, vil se tilbage om 48 eller 60 måneder og fortryde, at de ikke gjorde det,” siger Vaynerchuk som en af sine vigtigste pointer til iværksætterne.

Han mener, at det, man ser i de her år med Facebook-annoncering, er lige som i begyndelsen af nullerne, da Google lancerede AdWords, og Google-annoncering blev en ting.

De virksomheder, der har udnyttet den platform, har fået enorme fordele ud af det, og han mener, man kan få næsten lige så meget ud af annoncering på sociale platforme. Det kræver dog stadig, at du kan sælge dit produkt i skrift og lave gode kampagner.

“Hvis dine kampagner på Facebook ikke klarer sig godt, er det ikke Facebooks skyld. Så er det fordi, de er dårlige,” sagde han fra scenen og kaldte alle de virksomheder, der har beklaget sig over Facebooks ændrede algoritmer, for nogle tudebabyer.

“Husk nu på: I har ikke betalt noget for at være på Facebook. I kom på en gratis platform, og nu brokker I jer over, at I ikke kan kontrollere den,” siger han.

Ifølge Vaynerchuk skal startups gribe chancen for at udnytte Facebook så meget som overhovedet muligt. Og også alle mulige andre sociale platforme som Twitter, Instagram, YouTube osv.