Antlers tredje accelerator program er i gang på anden måned og to danskere har fundet vej gennem nåleøjet og er blevet vurderet som værende fremtidens iværksættere. Nogle Antler i første omgang satser på. Foto: Michael Hudson, Antler.

Der skal to til en tango – måske tre

Blandt 1.500 ansøgere blev 87 fra 26 nationaliteter valgt ud til Antlers tredje acceleratorprogram. De to danskere Jonas Woodrow og Mikkel Wessel Nielsen var iblandt. De er ikke valgt ud på grund af en god forretningsidé, men på grund af deres personer.

Først findes de mest exceptionelle individer. Derefter stimuleres de kreativt og økonomisk. Så opdyrkes det perfekte co-founderteam, der til sidst rulles ind i et globalt topnetværk af rådgivere og eksperter. Sådan arbejder acceleratoren Antler.

Grundlagt i Singapore i 2017 af norske Magnus Grimeland og et team af folk fra McKinsey, Google, Spotify og MIT samt Harvard-alumnister er Antler i dag en global startupgenerator og early stage VC, der bygger den næste store bølge af tech-virksomheder. Missionen er at gøre exceptionelle enkeltpersoner til store stiftere, der skaber tusinder af virksomheder overalt på kloden.

Og noget tyder på, at ambitionen ikke er et fantasifoster. Antler finder de mest lovende unge talenter, sætter dem sammen i nye virksomheder, som de vil eje og drive, og giver dem vejledning og adgang til den finansiering, de har brug for til at få succes.

Jonas Woodrow

Antlers tredje acceleratorprogram er i gang på anden måned, og to danskere har fundet vej gennem nåleøjet og er blevet vurderet som værende fremtidens iværksættere. Nogle Antler i første omgang satser på.

“Jeg kommer her til Stockholm med en tanke om, at jeg skal bygge ”det næste store” ud af Norden, og det håber jeg, at Antler kan være med til at facilitere.”

35-årige Jonas Woodrows iværksætterrejse begyndte på IT-Universitetet, da han vandt Venture Cup 2012. Ud af dette kom en projektstyringsapp til byggebranchen, hvilken senere blev opkøbt. Efter nogle år som først digitaliseringskonsulent for større danske virksomheder og senere produktspecialist i medico-branchen startede han med tre andre Metanance, en infrastruktursoftwarevirksomhed med kunder i både Asien og Europa.

Samme team har udviklet arbejd.com, en jobsøgningsapp med mere end 20.000 opslåede jobs. Herefter rejste han til Portugal, hvor han arbejde i en ledende stilling i Private Equity Insights.

Jonas Woodrow: ”Jeg nåede frem til, at jeg havde brug for hjælp, hvis jeg virkelig skal videre. Jeg kommer her til Stockholm med en tanke om, at jeg skal bygge ”det næste storeud” af Norden, og det håber jeg, at Antler kan være med til at facilitere.” Foto: Privat.

Han er desuden en af idémændene bag green island.

”Jeg har flere virksomheder kørende, som også opererer nu, men jeg har følt, at jeg ramte et loft i forhold til, hvor højt op jeg kunne komme,” siger Jonas Woodrow. ”Jeg nåede frem til, at jeg havde brug for hjælp, hvis jeg virkelig skal videre. Jeg kommer her til Stockholm med en tanke om, at jeg skal bygge ”det næste store” ud af Norden, og det håber jeg, at Antler kan være med til at facilitere.”

Mikkel Wessel Nielsen

30-årige Mikkel startede sin første startup i 2019 og valgte at flytte fra København til Stockholm for at deltage i Antler-programmet og blive matchet med sin næste co-founder. Han har en bacheloruddannelse fra IT-Universitetet i København og en kandidatuddannelse fra Copenhagen Business School.

30-årige Mikkel Wessel Nielsen startede sin første startup i 2019 og valgte at flytte fra København til Stockholm i januar 2020 for at deltage i acceleratoren Antlers fjerde accelerator-program.” Foto: Privat.

Efter at have arbejdet i tre år for den svenske telekommunikationsvirksomhed Ericsson, valgte han at forlade sin stilling for at arbejde i en startup. I Antler-programmet vil han sammen med de andre deltagere arbejde på at udvikle nye innovative ideer til en startup inden for hans interesseområder, 5G og IoT.

”Jeg er ikke tilfreds med mig selv; jeg har ikke rykket mig nok endnu.”

”Jeg havde brug for at sige mit job op, og brug for at prøve noget andet,” fortæller Mikkel Wessel Nielsen. ”Det sidste år har jeg kun lavet startup og kastet mig ud i det, som var det et hovedspring, fordi det var det, jeg ville, og jeg havde brug for at trykke på restartknappen og komme ind i 2020 med et helt andet startupmindset. Der er Antler bare det helt rigtige sted at starte, hvis du vil tænke stort.”

”Jeg er ikke tilfreds med mig selv

Antler forsøger at fjerne hindringer for iværksættere ved at yde finansiering fra første dag og opbygge stærke founderteams fra bunden af samtidig med, at stifterne hurtigt kan lancere og skalere deres ideer. Programmet foregår i Stockholm og varer seks måneder.

I et normalt acceleratorprogram kommer ansøgere med ideer, prototyper, måske nogle eksisterende partnerskaber og måske endda noget kapital. Sådan er det ikke med Antler. Antler søger de exceptionelle personer og har derfor først fokus på individet – ikke på ideen eller forretningsmodellen.

Når et team har besluttet at begynde at opbygge noget sammen, “tracker de ud” og får en dedikeret teamcoach.

Nu er programmet gået ind i uge fire, og Antler ser gerne, at de unge iværksættere har fundet deres partnere, eller deres team snart tracker ud. Ifølge Livia Moore, der er Marketing & PR Director for Antler i Europa, har to tredjedele af de 87 allerede tracket ud. Men ikke Mikkel Wessel Nielsen. Han kan godt mærke, at tiden begynder at blive stram.

”Jeg er ikke tilfreds med mig selv; jeg har ikke rykket mig nok endnu,” siger Mikkel Wessel Nielsen. ”Men jeg er meget tilfreds med programmet. Vi er her jo for at finde en co-founder at bygge et team med. Jeg føler ikke, at jeg er langt nok i den proces i forhold til, hvor vi er i programmet nu. Du kan ikke komme her og være solo-founder. Sådan fungerer biksen ikke. Du skal ende med at være et team. Der må jeg sige, at jeg er hård i min egen evaluering af mig selv. Der er jeg ikke god nok endnu, fordi programmet giver mig alle muligheder for at være succesfuld med netop det, men jeg skal selv gøre det. Der kommer ikke nogen, og gør det for dig.”

Mikkel Wessel Nielsen har prøvet at række ud. ”Men der skal ligesom være to til en tango – eller tre. Der skal være noget, man brænder for sammen, og der skal jeg måske rykke mig lidt i forhold til andre personer.”

Men han er stadig ved programmets first step, hvor han leder efter partnere, og tiden nærmer sig, hvis han skal nå at tracke ud med et team.

”Jeg har mine topkandidater, som jeg taler med. Nu går vi ind i marts lige om lidt, og så starter nedtællingsuret. Fra 1.-3. april har vi investment committee, hvor Antler går ind og træffer deres beslutning, om de selv vil gå ind og investere 100.000 dollars i de forskellige ideer, der kommer frem. Det vil sige om ca. 40 dage bliver den beslutning truffet. Så next step er at smide alt, jeg har i hænderne og så komme ud at tale med de andre.”

Cirka ti uger inde i programmet stiller alle hold op over for Antler-programmets investeringsudvalg. Investeringsudvalget repræsenterer Antlers investorer fra fonde og Antlers generelle partnere og eksterne, professionelle seed- og ventureinvestorer. Det er chancen for at overbevise investorer om, hvorfor de skal deltage i de nye founders’ mission og rejse. Demodagene overværes af investorer fra hele verden.

Lykkes pitchet får en startup typisk 500.000-1.5 mio. dollars. Nogle lukker deres runde meget tæt på demodag, mens andre starter selve pengeindsamlingsprocessen på demodagen.

Måtte ændre ideer

Den erfarne Jonas Woodrow er mindre nervøs end Mikkel Wessel Nielsen. Han har en partner og et produkt på plads allerede i fjerde uge af programmet. Deres næste skridt er at få så mange betatestere ind at teste deres idé så hurtigt som muligt – gerne fra forskellige lande.

“Og så skal jeg også selv teste, om jeg er havnet i det rigtige team…”

”Det er en nød, jeg prøver at knække lige nu,” siger han. ”Vi har en type softwareprojekt, som måske ikke er så selvforklarende – på den måde, at du bare henter og bruger det – så jeg prøver lige nu at finde ud af, om der er en måde at gøre det bedre rent UX (brugervenlighed, red.), så det rent faktisk bare kan anvendes med det samme, eller om jeg er nødt til at være fysisk til stede med potentielle kunder hver gang, vi skal teste, hvilket vil være en meget begrænsende faktor. Men for os er det lige nu bare om at komme ud til så mange potentielle kunder som overhovedet muligt for at teste. Og så skal jeg også selv teste, om jeg er havnet i det rigtige team.”

Selvom Jonas Woodrow tilsyneladende har styr på team og idé, har han i de fire uger, programmet har kørt, måttet indse, at nogle af hans ideer har været out of scoop.

”Der har Antler været meget ærlige,” fortæller han. ”Jeg havde for eksempel meget fokus på real estate, hvor der sker nogle rigtig spændende ting lige nu. Der er nogle modeller, jeg gerne ville kopiere, men fandt ud af, at det var for ambitiøst til at give sig i kast med.  Efter at have talt med både Antler-folk og de startups, der allerede har været igennem deres program, har jeg fundet ud af, at det, de leder efter, er denne her nimble-software, som er nem at skalere ud i mange lande, hurtig at teste og at finde brugere til.”

Programmet er ikke en iværksætter-skole

Både Jonas Woodrow og Mikkel Wessel Nielsen er tilfredse med Antler-programmet, som det er foregået ind til nu. Antlers netværk af mentorer og rådgivere er skræmmende imponerende, og det er da også noget, de to danskere har lagt mærke til allerede.

”Antler sælger sig selv meget på sit netværk, og hvilke mennesker der er involveret, og det tiltrak mig,” forklarer Jonas Woodrow. ”Når jeg som en af de første talere ser Fredrik Cassel fra Creandum og Andreas Birnik, så må jeg bare sige, at det er utroligt erfarne kræfter, der underviser og taler, og Antler har forbindelsen til de helt rigtige VC-industrier, specielt dem, der har et meget skarpt øje til Norden. Så på den måde faciliterer Antler absolut min ambition.”

Mikkel Wessel Nielsen har opstøvet og læst alt, han har kunnet komme i nærheden af om startups.

”Vi forvandler ikke ikke-iværksættere til iværksættere.”

”Men selvom jeg har gravet mig så meget ned i det, så kommer jeg her til Stockholm og finder ud af, at der er meget mere,” fortæller han. ”Jeg har fået et perspektiv, som jeg ikke selv havde set før. Det, som er unikt, er, at Antler ikke bare har lavet fem startups. Deres portefølje er kæmpestort, og det dækker sindssygt bredt. Alle de learnings, de har fået på den baggrund, har Antler samlet sammen, og dem giver de til mig. De learnings, tror jeg ikke, du kan finde andre steder i markedet. Hvordan kommer man hurtigt og effektivt frem til at blive en succesfuld startup? Det er en speedknap, de trykker på.”

Livia Moore pointerer, at Antlers program ikke er en skole, hvor de uddanner iværksættere. 62 procent af alle, der har været på programmet, har allerede grundlagt deres egen virksomhed, så de er allerede iværksættere:

”Vi forvandler ikke ikke-iværksættere til iværksættere. Vi tager superseniormennesker, der i gennemsnit har ti års erhvervserfaring, og sætter dem i en sammenhæng med al denne viden og det rigtige ambitionsniveau og det rigtige sæt af færdigheder. Men vi er ikke en skole,” siger hun og fortsætter:

”Vi har fundet ud af, at det er fordelagtigt at tracke ud med et team, der har arbejdet på en idé i noget tid – mindst en af personerne fra teamet bør have arbejdet på en idé. For hvis du først tracker ud i uge seks eller syv med en helt ny idé, og teamet virkelig ikke har nogen indsigt i, hvad de vil bygge, kan Antler-programmet være vanskeligt. Men det eneste, vi ved, er, at intet er sikkert, før vi kommer til den sidste uge. Det er det eneste, vi virkelig ved.”

Så Mikkel Wessel Nielsen har travlt.