”Vores Public Roadmap er ikke sådan et skønmaleri, hvor en masse detaljer eller fejl ikke er taget med. Det er råt for usødet de ting, vi arbejder på og vil lancere til brugerne over de næste fire måneder. Så man kan fuldstændig følge med i, hvor vi er på vej hen," siger Jonathan Løw.

”Vi ikke er bange for, at vores konkurrenter kopierer vores idéer. Vi er bange for, hvis de ikke har lyst til det.”

Danske JumpStory er gået utraditionelle veje for at opnå international ekspansion. Bestyrelsen var rystet over foundernes strategi.

Danske vækstvirksomheder kan være nødt til at gå utraditionelle veje for at klare sig i den hårde, internationale konkurrence.

Billedtjenesten JumpStory, der omtaler sig selv som billedbranchens svar på Netflix, har på rekordtid fået kunder i 87 lande, og det skyldes ifølge COO og co-founder Jonathan Løw i høj grad virksomhedens transparente tilgang til forretningsudvikling.

Kunder på Antarktis
JumpStorys platform blev lanceret i udlandet i foråret 2019, mens billedtjenesten kun havde få brugere i Danmark. I løbet af 10 måneder har JumpStory nu kunder i 87 lande, der også indbefatter eksotiske egne som Antarktis, Nordmakedonien og Seychellerne.

“Vi udvikler aldrig noget, som vores brugere ikke først har enten vist begejstring for eller forespurgt omkring.”

”Det har været en ret vild rejse for os indtil videre,” siger Jonathan Løw, der mener, at JumpStory har fået fat i markedet ved at gøre tre ting radikalt anderledes, end billeddelingsbranchen normalt gør.

”Vi har gjort op med de stockfotolignende billeder og videoer og i stedet fokuseret på indhold, der er autentisk og derfor virker bedre i folks markedsføring og kommunikation. Vi har gjort op med de mange komplekse licensvilkår og i stedet fokuseret på én simpel licens, der gælder alt indholdet, og vi har gjort op med de uigennemskuelige priser på stockfotos og i stedet indført en Netflix- eller Spotify-lignende model, hvor man betaler et lavt månedligt beløb (25 USD), og så er alt tilgængeligt og kan bruges ubegrænset i al fremtid,” forklarer Jonathan Løw.

Blodrødt marked
JumpStory befinder sig i et benhårdt og blodrødt marked med en årlig omsætning på over 30 milliarder dollars, hvilket fuldstændigt domineres af fire platforme: Shutterstock, Getty Images, Adobe og Unsplash. Alle fire er imidlertid vokset til store organisationer på mange hundrede eller i nogle tilfælde tusinde mand, og med sådan en udvikling forsvinder ofte såvel agiliteten som nærheden og noget af nysgerrigheden, mener Jonathan Løw:

”Derfor valgte vi at sige, at dér, hvor vi for alvor kan adskille os, er i total transparens over for vores kunder og ekstrem lydhørhed. Vi udvikler aldrig noget, som vores brugere ikke først har enten vist begejstring for eller forespurgt omkring. På den måde undgår vi, at der går ”feature creep” i den.

På JumpStorys hjemmeside er alt, hvad billedtjenesten p.t. arbejder med af produktudvikling etc. lagt åbent frem under rubrikken ”Public Roadmap.”

”Der findes nemlig ingen features eller tech-ting, vi arbejder på, som ikke er med her,” forklarer Jonathan Løw. ”Vores Public Roadmap er ikke sådan et skønmaleri, hvor en masse detaljer eller fejl ikke er taget med. Det er råt for usødet de ting, vi arbejder på og vil lancere til brugerne over de næste fire måneder. Så man kan fuldstændig følge med i, hvor vi er på vej hen.”

Bestyrelsen tvivlede
Men det var ikke let at få bestyrelsen med på den strategi om åbenhed, som Anders Thiim Harder, CEO & co-founder, og Jonathan Løw fremlagde.

Bestyrelsen, der blandt andre består af den tidligere CEO for Microsoft i Norden Jørgen Bardenfleth, var ifølge Jonathan Løw overrasket. Ideen om at lægge alle JumpStorys udviklingsplaner ud på nettet var ny kost for bestyrelsen og kunne let opfattes som uprofessionelt og useriøst.

”Så helt skidt er det ikke gået, som vi siger her i Jylland.”

Anders Thiim Harder og Jonathan Løw argumenterede for, at kunderne ønsker at blive hørt og forstået og inddraget. Det kunne JumpStory opnå med et åbent roadmap.

De to founders mente også, at JumpStorys samarbejdspartnere ønskede at vide, hvad der var undervejs, og de ønskede at købe ind på visionen for produktet og selskabet. Det behov ville også blive løst med den opsigtsvækkende transparens.

Ikke helt skidt
Men det var en chance at tage, medgiver Jonathan Løw i dag:

”Man er aldrig 100 procent sikker på ret meget her i livet, synes jeg. For mig er iværksætteri en konstant balance imellem passion og panik. Vi er stadig ikke 110 procent sikre på, at vores konkurrenter ikke kan gå ind og bruge det til at kopiere os, men vi tænker så omvendt, at det er vi faktisk ikke så bange for. Lidt forenklet sagt er vi ikke bange for, at andre kopierer os, for så må vi ”bare” eksekvere bedre og hurtigere end dem. Vi er nærmere nervøse for, hvis de ikke ønsker at kopiere os, for så kunne det jo tyde på, at vi er på afveje.”

Og indtil videre er åbenhedsstrategien gået godt og har været med til at skaffe kunder i over 80 lande.

”Så helt skidt er det ikke gået, som vi siger her i Jylland,” mener Jonathan Løw.

Lige nu er JumpStory et pænt stykke foran budget, men som mange andre vækstvirksomheder brænder billedtjenesten penge af frem for at skabe overskud.

På produktsiden er det begyndt at ligne noget, som founderne i JumpStory er tilfredse med, men rejsen har været hård, for konkurrenterne har hundredvis af ansatte og har brugt årevis på at bygge noget, JumpStory har skullet tvinge igennem og endda forsøge at gøre endnu bedre end dem på under et år.

”Så det er vel ingen hemmelighed, at vi har knoklet og knoklet for at nå derhen,” siger Jonathan Løw. ”Den kommende tid skal bruges på dels at forbedre produktet yderligere, dels bygge smarte integrationer med andre værktøjer og – engang efter sommer – at kigge på næste fundingrunde.”