Når staten skaber vækst

Statens inkubatorprogram, Innofounder Graduate, har nu mere end to år på benene. Fjerde hold iværksættere springer ud i morgen. ”Nu er der gået et par år siden, vi relancerede programmet, og vi må bare konstatere, at Innofounder Graduate stadig er et succesfuldt og populært inkubatorprogram,” siger programchef i Innovationsfonden.

I morgen løber Innofounder Graduate Demo Day #4 af stablen for programmets fjerde hold, eller cohort, som folkene bag programmet kalder det. Innofounder Graduate er Innovationsfondens, og dermed statens, program for de tidligste startups – et program, der både omfatter direkte investeringer i form af løn og anden økonomisk støtte til stifterne og et forløb, hvor de deltagende startups får hjælp til at udvikle deres forretning.

Til Demo Day skal de startups, som har brugt et år i inkubatoren, stå på scenen og pitche over for investorer, forretningsforbindelser, mentorer og andre eksperter tilknyttet programmet.

11 talentfulde startups ud af 13 er nået til afslutningen, og foruden dem selv er også folkene bag både spændte og nervøse for, hvordan de præsterer.

I tæt dialog med brugerne

Designmetoder er noget af det unikke ved forløbet. Det første halve år af programmet fokuserer Innofounder Graduate på, at iværksætterne skal Design The Right Thing; dvs. er iværksætterne sikre på, at deres hypotese om brugere, marked, produkt og service holder vand.

”De bruger det første halve år på at forstå ’problemet’,” siger Mia Steentoft, der er Head of Incubator i Innofounder Graduate og projektleder i DDC. “Vi har haft teams med samme mindset, uddannelse og baggrund, der har udviklet en ide eller et produkt sammen uden at have talt med andre om deres ide, eller som aldrig har været ude i virkeligheden og talt med deres brugere. Så vi tvinger dem ret hurtigt til at komme ud i verden og forholde sig til, hvad de egentlig er i gang med at udvikle.”

”Vi vil gerne have, at de har et mindset, så de føler sig designdrevne i alt det, de gør fremadrettet,” siger Christoffer H. Malling, en af de to ledere af inkubatorforløbet og programleder i Dansk Design Center (DDC). ”Vi, som står bag forløbet, tager vores egen medicin og er selv designdrevne. For eksempel er vores måde at onboarde virksomhederne i vores program et udtryk for vores designtilgang. Vi har måtte lave det om flere gange, da vi har spurgt brugerne undervejs for selv at blive klogere på, hvad der virker og ikke virker.”

Mentordelen er grundpillen

Efter en første samtale mellem hele iværksætterteamet og deres business mentor, en generalist med indsigt i mange facetter af forretningsudvikling og opstart, og deres design mentor, en erfaren interaktionsdesigner med stor indsigt i teknologi og opstart, udvikler teamet et business model canvas.

Herefter følger flere møder, en række designworkshops, hvor teamet bliver endnu skarpere på alle elementer af deres business model canvas, alt imens begge grupper af mentorer i fællesskab løbende vurderer hver enkelt teams behov.

Det ender med, at designmentorerne på baggrund af gruppens samlede viden og vurderinger udvikler tre fulde dages designworkshops, skræddersyede til små grupper af den samlede cohort. Således får alle startups intensiv sparring og læring om design thinking og designmetoder på præcis de områder, hvor de har størst behov.

Efter det indledende forløb mødes alle teams med deres business mentor fast i 1,5 time hver anden uge i de resterende små 11 måneder. Designmentoren er med i starten og tilkaldes ellers, når behovet er der.

”Vi mener, at hele grundpillen i Innofounder Graduate er vores mentordel. Det er det, vi har erfaret, virker bedst og det, alt andet skal stå ovenpå,” siger Christoffer H. Malling og tilføjer, at Innofounders tolkning af ordet mentor måske er lidt gammeldags:

”Vi synes, at mentorbegrebet bliver misbrugt en smule i andre acceleratorprogrammer, hvor en mentor er sådan en, der lander ude i lufthavnen og kommer ind og skyder med skarpt på dig i to timer, og så næste uge kommer der en anden og skyder også med skarpt, men siger måske nøjagtig det modsatte. Den slags synes vi ikke er mentoring.”

Innofounder Graduate er en succes

”Nu er der gået et par år siden, vi relancerede programmet, og vi må bare konstatere, at Innofounder Graduate stadig er et succesfuldt og populært inkubatorprogram,” siger Sidsel Hougaard.

Hun mener, at Innofounder Graduate er unikt i den forstand, at programmet tilbyder en kombination af risikovillig soft-funding og er et anerkendt inkubationsprogram, som blandet andet viser sig ved, at Innofounder Graduate efterhånden har et bredt netværk af det, de kalder domæneeksperter tilknyttet, hvilke bidrager med viden og netværk til de iværksættere, der bliver en del af programmet. Det betyder, at hele programmet er godt koblet ind i hele det eksisterende iværksættermiljø.

”Helt overordnet er det lykkedes mange af vores Innofounders at komme videre enten på markedet ved at tiltrække nye offentlige investeringer eller hente ekstern kapital,” fortæller Sidsel Hougaard, der også fortæller, at nogle af iværksætterne har måtte stoppe undervejs i programmet, men at dette ikke er nogen falliterklæring for programmet.

”Innovationsfonden er statens risikovillige investeringer, og derfor skal det også være sådan, at det ikke er alt, der bliver til noget. Vores program sætter brugeren i centrum, og der sker nogle gange det undervejs, at iværksætterne i mødet med deres brugere finder ud af, at der reelt ikke er noget marked for deres ide. Det er netop en af pointerne med Innofounder Graduate, at iværksætterne hurtigst muligt skal finde ud af, om deres ide er holdbar, om den kan gennemføres, og om der er et kommercielt potentiale i den,” slutter Sidsel Hougaard.