Projektarbejde kan være fyldt med fede samarbejder, tydelige resultater og stolthed over det færdige produkt. Men det kan også være fyldt med dine hadetyper, der trækker alting i langdrag og tager æren for dine gode idéer. Har du mødt den kunstneriske påfugl? Eller den diktatoriske løve? Eller måske den kvælende Mødesprutte? Se vores uddrag om de værste projekttyper. Foto: Neil on Software-

Helvede er de andre i teamet

Alle, der har prøvet at arbejde på et projekt, ved, at der er visse typer af mennesker, der gør det svært at nå deadlines, indkalder til møder, der kunne have været en e-mail, og som kun vil vise, at de skal forfremmes. Vi bringer her et udpluk af de værste projekttyper.

De fleste, der har arbejdet på et projekt, har oplevet de udfordringer, der følger med. Som Sartre sagde, så er Helvede de andre, og det er kernen i ethvert dårligt udført projekt.

Bloggen Neil on Software har lavet en imponerende oversigt over de irriterende typer, vi alle har mødt under et (software)projekt. Han har inddelt dem i projektledere, designere, udviklingsledere, udviklere og QA og også givet dem navne og de dyr, de passer til. Hver type har problemer og løsninger, og ligesom et stjernetegn passer de dårligt med visse andre typer. Klik for stor version. Foto: Neil on Software.

Vi har set nærmere på et lille udvalg af de projekttyper, vi hader allermest:

DIKTATOREN

Foto: Neil on Software. Se den originale oversigt her.

– En projektleder, der afviser enhver idé, der ikke kommer fra dem selv.

– Skal ikke parres med: Divaudvikleren.

Problemer med Diktatoren:

Det der demokrati fører kun til kaos og dumme beslutninger, mener Diktatoren. De ser ikke fordelene ved at samarbejde med udviklerne, fordi de tidligere har haft dårlige erfaringer med udviklere. Så ligesom deres politiske modstykker tager de deres dårlige erfaringer op til overvejelse og konkluderer, at det nok er bedst, hvis de bare styrer det hele selv. Diktatoren skriver mails i Caps Lock, OG VIL GERNE HAVE SVAR ASAP.

Løsning:

Fordi Diktatoren baserer sine handlinger ud fra dårlige erfaringer, er det vigtigt, at Diktatoren får nye gode erfaringer. Så selvom du egentlig helst så, at Diktatoren blev væltet af en fremmed og venligere overmagt, så er det desværre op til dig at ae Dikatoren med hårene og vise, at jeres team ikke behøver at blive holdt i stram snor med kvælerhalsbånd.

KUNSTNEREN

Foto: Neil on Software. Se den originale oversigt her.

– En designer, der går mere op i, hvordan et produkt ser ud og føles, end om det rent faktisk kan bruges til noget.

– Fare for projektet: ekstremt høj.

Problemer med Kunstneren:

Kunstneren droppede kvistværelset og malerpenslerne og endte på en eller anden måde ude i det private erhvervsliv, men vil inderst inde altid være kunstner i hjertet. Det bliver svært som udvikler at leve op til Kunstnerens krav, da vedkommende bare sender nogle screenshots af, hvordan det skal se ud, uden at tage stilling til, hvilke knapper der skal være hvor og gøre hvad. Vil du gerne nå en deadline, kan Kunsteren være totalt ødelæggende for et projekt. Kæmpe ændringer kan komme i sidste øjeblik, for inspirationens muse arbejder altså ikke med deadlines.

Løsning:

Du kan og skal ikke ændre en Kunstner. At ændre hvordan de arbejder, er at ændre dem som person, og de er ekstremt dårlige til at gøre ting, der ikke er deres force. En løsning kan være at parre dem med f.eks. en interaktiv designer, der både kan forstå de designmæssige aspekter, og som kan oversætte det til sprog, som udviklere forstår.

MØDESPRUTTEN

Foto: Neil on Software. Se den originale oversigt her.

– En projektleder, der mener, at alle problemer skyldes mangel på kommunikation og kan løses med enorme mængder af møder.

– Fare for projektet: lav.

Problemer med Mødesprutten:

I stort set alle jobopslag leder man efter en blæksprutte, men om man faktisk ønsker sig en Mødesprutte er en anden sag. I teorien er et møde et sted, hvor folk mødes, diskuterer muligheder og tager en beslutning. Det sker sjældent. Det anerkender Mødesprutten dog ikke, og indkalder derfor til så mange møder som muligt for at skabe så meget samarbejde som muligt. Hver mandag skal du forholde dig til de første 25 mødeindkaldelser. Du tænker, om det ikke bare kunne have været en mail, og du har ret. Da projekter ikke bliver afsluttet ved møder, men ved at folk sidder ved deres skrivebord og arbejder, så forsinker Mødesprutten processen.

Løsning:

Fordi folk som regel ikke går til møder, der fuldstændig går i vejen for deres arbejde, er skaden fra Mødesprutten minimal. Der er dog ting, der kan gøre Mødesprutten mere udholdelig: Kategoriser møderne efter emne, så folk selv kan tage stilling til vigtighed, overvej, om nogle møder bare kunne være en e-mail, hold visse dage mødefri, stop mødet, når målet er nået – møder behøver ikke at være længere, hvis man hurtigt finder en løsning.

KLATREREN

Foto: Neil on Software. Se den originale oversigt her.

– Udviklingsleder med ambitioner om at fremme egen karriere og ser sit hold som en måde at nå sit mål.

– Fare for projektet: Ekstremt høj

Problemer med Klatreren:

På mange arbejspladser kommer lønforhøjelser og titler med tid og hårdt arbejde, men i virksomheder hvor det ikke lige giver sig selv, bliver man nødt til at være strategisk for at nå sit mål. Klatrerens fokus er kun på at blive forfremmet, og ikke på hvad der er bedst for projektet. For at sige det ligeud: Klatreren er et røvhul, og det er din ryg, han klatrer på på vejen op ad karrierestigen. For at nå sit mål, kan Klatreren hverken være ærlig over for sine kolleger eller sig selv. De går efter alenetid med højerestående kolleger og gør kun, hvad der tjener dem bedst.

Løsning:

Fyr dem.

DIVAEN

Foto: Neil on Software. Se den originale oversigt her.

– En udvikler, der er så overbevist om egen uundværlighed, at deres arrogance gør dem svære at styre.

Problemer med Divaen:

Divaen står ikke op for under 10.000 dollars. For at lede nogen, så bliver de på en eller anden måde nødt til at gøre, hvad du siger. Divaen kan ikke ledes, fordi de inderst inde ikke mener, at de arbejder for dig, men at du har privilegiet at arbejde for dem. Det betyder ikke nødvendigvis, at de er dygtige – de ser bare sig selv højere end andre udviklere, hvilket selvfølgelig gør dem upopulære. Divaen ser sig selv som udviklernes svar på Mariah Carey, og ville ønske, at der var flere kostumeskift i IT-afdelingen.

Løsning:

For at løse problemet med Divaen må du ændre deres selvopfattelse: De er ikke uerstattelige. En måde at vise det på er at hyre deres afløser og få dem til at arbejde tæt sammen. Det kan have en dramatisk effekt i løbet af bare få dage. Nu er de ikke længere en Diva, men bare en halvdårlig medarbejder.

Se, om du kender flere irriterende projekttyper her.

Denne artikel er også bragt på Kforum.dk.