Vækstanalysen.dk fra 2019 sætter her fokus på ambitionsniveauet. Analysen viser, at kvinder oftest er mere langtidssigtede, og værdsætter stabilitet, indkomst og fleksibilitet højt, hvorimod mænd har fokus på skalering af virksomhed og salg. Måske ligger årsagen altså i at kvindelige iværksættere er langt mindre tilbøjelige til at gamble og springe ud i iværksætterdrømmen uden at have et solidt grundlag at falde tilbage på, hvorimod mænd ofte går hurtigt fra ide til handling.

Vi er mere end ’kvindelige’ iværksættere

Ifølge vækstanalyse.dk var kun en fjerdedel af alle iværksættere kvinder i 2019. Kvinder og mænds branchevalg har en betydning for forskellen mellem antallet af kvindelige og mandlige iværksættere.

Kvinder er oftest overrepræsenterede i omsorgsbranchen, hvor der i forvejen er ikke er mange iværksættere, mens størstedelen af mænd er findes i bygge-og anlægsbranchen, der bugner med iværksættere og selvstændige. Men hvis kvinder og mænd valgte samme branche, ville kvinder stadig kun udgøre cirka 31-32 % af alle danske iværksættere.

Så hvor bliver kvinderne af?

Vækstanalysen.dk fra 2019 sætter her fokus på ambitionsniveauet. Analysen viser, at kvinder oftest er mere langtidssigtede, og værdsætter stabilitet, indkomst og fleksibilitet højt, hvorimod mænd har fokus på skalering af virksomhed og salg. Måske ligger årsagen altså i at kvindelige iværksættere er langt mindre tilbøjelige til at gamble og springe ud i iværksætterdrømmen uden at have et solidt grundlag at falde tilbage på, hvorimod mænd ofte går hurtigt fra ide til handling.

Maiken Bering Larsen, indehaver og stifter af Wrapwoman.

‘Ja tak til flere kvindelige iværksættere!

Maiken Bering Larsen, indehaver og stifter af Wrapwoman:

Jeg vil tillade mig at sige, at kvinder grubler mere over tingende inden de kaster sig ud i det, og jeg kan sagtens genkende udsagnet om, at mænd gambler mere – en lidt all or nothing-attitude. Når det så er sagt, så viser statistikker også, at kvinder faktisk har hurtigere succes med deres iværksætteri, når de først går i gang. Af den grund vil jeg gerne se mange flere kvindelige iværksættere.

Mit bedste råd er til andre kvinder, der går med iværksætterdrømme, er at I bare skal kaste jer ud i det!

Tanken om at blive iværksætter strejfede mig første gang under min uddannelse. Jeg kunne mærke lysten til et mere selvstændigt liv. Fra jeg var udlært til jeg kastede mig ud i det selvstændige, gik der ca. et halvt år. Og når jeg siger kastet, så mener jeg kastet. Det var som sådan ikke af egen fri vilje, jovist jeg tog selv det endelige valg, men jeg blev også stillet et meget hårdt ultimatum fra min daværende kæreste. Jeg tager alt med mig som en kæmpe læring, og er evigt taknemlig over udfaldet af denne.

Mit bedste råd er til andre kvinder, der går med iværksætterdrømme, er at I bare skal kaste jer ud i det! Man er nødt til at kaste sig ud i tingene for at finde vejen. Vi er et helt samfund, der står klar til at gribe dig i hånden, og heppe på dig hele vejen.

Isabella Thorsen, skyggevejleder og livsdesign- og NLP-coach.

Oftest er det mine egne tanker, der spænder ben

Isabella Thorsen, skyggevejleder og livsdesign- og NLP-coach:

Jeg har aldrig brugt ordet iværksætter om mig selv. Jeg har altid set på mig selv som selvstændig, og jeg har altid forbundet iværksættere med en stigmatisering – måske min egen – om at man skal have opbygget noget, en virksomhed, et produkt.

Jeg er en ung, nordjysk kvinde, og jeg tror tit, at folk må tænke ’hvad laver hun dog her’

Jeg har altid syntes, at iværksættere opfører sig på en bestemt måde, og ser ud på en bestemt måde. Jeg har bare aldrig tænkt på mig selv som iværksætter, men det er jeg jo.

Jeg tror ikke, at den største forhindring for mig har været, at jeg er en kvinde i en iværksætterverden, men at jeg kommer fra en lille by i Nordjylland, hvor det hele godt kan blive lidt leverpostejsfarvet. Oftest har det været mine egne tanker, der har spændt ben for mig. Jeg er en ung, nordjysk kvinde, og jeg tror tit, at folk må tænke ’hvad laver hun dog her’. Folk viser ikke den store interesse i mine ideer, og måske slet ikke, når jeg er en ung kvinde. Det hele bliver lidt overfladisk, og det kan desværre godt være ret ensomt at være kvindelig iværksætter.

Maja Frausing, indehaver og stifter af Frausing Beauty.

Jeg er ikke ’kvindelig iværksætter’ – jeg er iværksætter

Maja Frausing, indehaver og stifter af Frausing Beauty:

Jeg ser ikke mig selv som kvindelig iværksætter, men blot som iværksætter. Jeg må indrømme, jeg ikke har lyst til at min succes skal vurderes ud fra, at jeg er kvinde.

Jeg synes bestemt at iværksætteri er en mandeverden, men jeg ser ikke nødvendigvis noget negativt i det

En af de uligheder man burde lægge vægt på, er det syn der er på kvindelige iværksættere og de spørgsmål vi skal forholde os til. Det helt klassiske er jo: ’hvordan får du hverdagen til at hænge sammen med både karriere og børn?’ Lige så fascinerende det svar kan være, glemmer vi én ting. Mænd bliver ikke stillet samme spørgsmål. Hvis man spørger mig, så mener jeg helt sikkert, at kvinder klart er bedre til at skabe den balance som er nødvendig og det er mændene, der burde blive stillet det spørgsmål. Jeg forstår ikke, hvordan man den dag i dag seriøst kan være i tvivl om kvinders evne til at jonglere, hvad end vi sætter os for.

Jeg synes bestemt at iværksætteri er en mandeverden, men jeg ser ikke nødvendigvis noget negativt i det. Jeg synes ordet ”mandeverden” bliver brugt negativt og for nogle, specielt kvinder, kan virke skræmmende eller uopnåeligt at skabe succes indenfor. Jeg tror ikke problemet ligger i om en branche har flere mænd end kvinder, men hvordan vi associerer vores tanker med stereotype termer som ”mandeverden”. Personligt synes jeg at det er lige så diskriminerende at sige, at man burde blive iværksætter fordi man er kvinde, som at man ikke burde blive det fordi man er kvinde. Vi er bare ikke vant til at høre at vi skal blive noget på grund af vores køn og derfor er kontrasten for mange uklar, selvom det i princippet er det samme.