Vækstanalysen.dk fra 2019 sætter her fokus på ambitionsniveauet. Analysen viser, at kvinder oftest er mere langtidssigtede, og værdsætter stabilitet, indkomst og fleksibilitet højt, hvorimod mænd har fokus på skalering af virksomhed og salg. Måske ligger årsagen altså i at kvindelige iværksættere er langt mindre tilbøjelige til at gamble og springe ud i iværksætterdrømmen uden at have et solidt grundlag at falde tilbage på, hvorimod mænd ofte går hurtigt fra ide til handling.

Vi er mere end ’kvindelige’ iværksættere

Ifølge vækstanalyse.dk var kun en fjerdedel af alle iværksættere kvinder i 2019. Kvinder og mænds branchevalg har en betydning for forskellen mellem antallet af kvindelige og mandlige iværksættere.

Kvinder er oftest overrepræsenterede i omsorgsbranchen, hvor der i forvejen er ikke er mange iværksættere, mens størstedelen af mænd er findes i bygge-og anlægsbranchen, der bugner med iværksættere og selvstændige. Men hvis kvinder og mænd valgte samme branche, ville kvinder stadig kun udgøre cirka 31-32 % af alle danske iværksættere.

Pro-medlemskab?

Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.

Tryk her

Allerede medlem? Log ind her: