Uge 37 i Økosystemet: Livsstil & kampagner før TechBBQ: Adidas, Roccamore, Simple Feast, Soundboks, Mdundo og ny venturemode

 

Vi skal vi se på livsstil og forførelse, kampagner og pivotering i vores herlige økosystem. Og du vil møde ugens stærke kvinder, fra Mette Frederiksen til Frederikke Schmidt, og diverst mange mænd.

 

Når livsstilen Kasper går online med Adidas

Kasper Rørsted er for livsstilsmarketing, hvad Mette Frederiksen er for Danmark. En superstar. Mette talte i går til Dansk Erhvervslivs årsmøde og roste os for håndteringen af coronakrisen på en så spontan (iscenesat) og stærk måde, at oppositionens leder, Jacob Ellemann-Jensen, i den ellers blå forsamling lignede en lille pryglet dreng. Mette lovede, hun ikke vil lukke ned igen, men alene Dansk Erhvervs setting med kun 400 mennesker i den kæmpe Øksnehallen mindede alle om, at ’old normal’ er langt væk.

Århusianeren Kasper talte om, hvordan den tyske Adidas-kæmpe efter en måneds nedlukning på grund af corona svævede på likviditetsdødens rand. Kasper fik skubbet leverandørregninger på de 100 mio. stykker tøj med tre striber, hvilke stævner mod Vesten hver måned, og fik frelst alle arbejdspladser ved at genopfinde sig selv digitalt fra murstensbutikker – hvor 70 % var lukket ned – til onlinesalg af sport som livsstil. En pivotering a la AGF’s opgang i Superligaen. Og Kasper gik rundt på scenen som en krydsning mellem en vild kanin og Peter A.G. og levede sit sportsbrand helt ud. Medarbejderbonus for frelsen? Den skal først gives fra bunden til lager- og frontmedarbejdere før os hjemsendte kontormustyper. Tror du Kasper er populær blandt Adidas’ 60.000 medarbejdere? Gik du glip af ham i går, kan du se historien på video her i dag. Gik du glip af Dansk Erhvervs årsmøde, gik du glip af det, alle erhvervsorganisationer gør nowadays: Sæt vækstiværksættere frem i video og kampagner for at signalere, at selv gamle erhvervsorganisationer er fulde af handlekraft, ungdom osv. Men ok, sådan er det, og Brian og Dansk Erhverv skal selvfølgelig have ros for at lave deres Brug handlekraften-kampagne, bl.a. for iværksætteri og digitalisering. Især, hvis vores temaer huskes, når der skal kæmpes for bedre rammevilkår.

 

 

Børs for modemænd eller vækststartups?

Vækstbørsen Nasdaq First North har været et hot tema her på Bootstrapping. Er den unge børs et momentant daytrader-paradis eller et revival yuppi-livsstilscenter? En børs, der vil den crashe, når IT-varmluftballonen punkterer, når Tesla-aktien ikke som i tirsdags falder med 21 %, men med 91 %? Eller står vi med en sund vækstbørs, hvor de institutionelle også er ved at komme med? Debatten, som især har kørt mellem de to erfarne mini-venture investorer Gregers Kronborg og Michael Moesgaard Andersen, er vigtig for økosystemet. I sidste uge havde vi en runde mere i holmgangen med fokus på, om der er institutionelle cornerstone-investorer nok. Og de institutionelle på First North, som Niels Andersen fra  BankInvest og Anders Schelde fra AkademikerPension (tidligere MP Pension), reagerede prompte med opbakning.

Den endelige sandhed om First North kan kun afgøres i praksis. Og der er nok at tolke på i ugen. Børsen kunne torsdag fortælle, at FOM Technologies er steget 800 % siden forårets notering. Sådan! Omvendt havde Morten Langager en større analyse i Økonomisk Ugebrev med en spådom om, at seneste notering af den afrikanske musiktjeneste Mdundo, trods stigning på 200 % ved noteringen, kan se frem til et marked præget af hård konkurrence og ringe indtjening og en glad piratlivsstil i Afrika, hvor man nok skal få sin musik ud gratis. Morten rejser mange relevante spørgsmål – og spalterne her er åbne for modsigelse, mens vi afventer et facit.

Men ellers kan vi jo se frem til en notering af Audientes, der sælger høreapparater til en overkommelig pris. Tegningen udløber midnat i dag, så du lige kan nå det! Indtil vi kan skrive mere om den, vil jeg bare håbe, alle noteringer på First North fremover er sunde som et gyldent sprødt æble på den første efterårsdag. Skuffelser i bunden af æblekassen er dog indbygget i vækstbørser.

 

Fra Frederikkes seje livsstil til Jacobs enkle måltidskasselivsstil

Nu til mindre flade sko og andre måltidskasser! Nemlig først fra flade tyske Adidas-sko til høje italienske stiletstøvler – dog med sportsskoagtige aflastende indlæg. I ugen havde jeg CEO Frederikke Schmidt som gæst til investorsession i Danske Bank og fik talt med hende om hendes livsstilskampagne for Roccamore og kvindelige rebeller, som bl.a. Mia ”Løvens Hule” Wagner og Leonora Christine Skov, forfatter til ’Den, der lever stille’, en succesroman om en trist sexforskrækket opvækst i Helsinge. Kampagnen hylder seje erhvervskvinder, der vil være kvindelige på egne præmisser og ikke halve mænd med kortklippet frisure og flade sko. Frederikke vil også selv sætte spillereglerne og taler helst med sin bestyrelse 1-1: For, når de er sammen, skal mændene bare puste sig op over for hinanden. Tænk, at vi mænd kan være så hanbavianagtige, bare fordi vi står med en kvindelig founder! Nå, Frederikke tager det hele med ophøjet, stilet ro og sælger nu 12.000 par livsstilsstøvler pr. måned, hvor det under corona var tættere på nul.

Noget, jeg bare synes er sjovt – som kreativ i reklamebranchen for over tredive år siden – er, at startups nu genanvender de helsides printannoncer, vi dengang afgudsdyrkede, men hvor alt siden ellers er født digitalt og online. Og da især fra startups. Især også pudsigt, fordi læserne af de meningsbærende danske printaviser fra Politiken til Berlingske stort set er som mig: halvintellektuelle 60+ mænd.

Jacob Jønck gik nok først af alle danske startups ud med store kampagner med avisannoncer for Simple Feasts klima- og bæredygtighedsrigtige lækre madkasser. Denne sommer endda i ’gammeldags’ broadsheet, altså med dobbelte opslag i printmedier med kampagnen “Ægte mad – intet kunstigt”. Seneste Jønck-kampagne skal fortælle, at hans plantebaserede (vegetariske eller veganske) madkasser til døren er fri for tilskud af sprøjtegift, stråforkortere, GMO’er og andet uvæsen. Personligt synes jeg, kampagnen er lidt fad. Print kan måske i dag mere noget med livsstil end med måltidsadvarsler. Så var der mere ramasjang i kampagnen for nogle år siden, hvor cigaretter i munden på livsstilnydere var erstattet af knækpølser; og påstanden var den uhyrlige, at kød er lige så sundhedsfarligt som tobak. Jacob er en gæv gut, og ligesom Claus Meyer en fantastisk storyteller, så skal han brænde nogle af sine 225 venturemillioner fra Balderton m.fl. af på dansk og international ekspansion, vil jeg egentlig anbefale TV-testimonials med founder selv. Intet er som founders, der lever deres eget brand – og omvendt. Og det gør både Frederikke og Jacob.

 

Ventures, Soundboks and the TikTok way of living

Den nye venturelivsstil i USA er at bryde ud af pengeræset og handyrsmentaliteten og starte egen fond for virksomheder, der er ESG-konforme eller ligefrem aktiv impactere. Og i og med, at bæredygtighed trender for især store kapitalejere, og lifescience og tech går all time high, er succesen jo nærmest indbygget i modellen. Og så er livsstilen altså selvsagt afslappet Silicon-fedest. Foreløbig.

I Danmark er vi vist kun nået til, at de unge fra McKinsey, Bain og Boston breaker ud og starter egne startups. Hvis man da ikke som Jesper, Christoffer og Hjalte allerede starter i gymnasiet. Deres Soundboks har nu lukket en investeringsrunde på 52 mio. kr. – så belåningsgraden er nu så høj som lydstyrken. Blandt investorerne er den tyske spiritusproducent Jägermeister, hvorfor CEO Jesper Nyvold til Ekstrabladet udtaler: ”Vi ser Soundboks og Jägermeister som et godt match. Begge er enormt stærke inden for lifestyle consumerbrands.” Jeg får allerede en halvklistret smag i munden. Boende ud til Svineryggen på Skt. Jørgens Sø ser jeg mig ikke engang i stand til engang ad åre at få fri fra Soundboks-bassens dunke-dunk på min remote feriestrand. Dansk Soundboks-livsstil tilsat søde shots fra verdens mest drikfældige ungdom skal nok få erobret verden. De unge founders vil det bedste, herunder ansvarlig brug, men hvad bliver den reelle konsekvens ..?

Så er det lige før, jeg bedre kan leve med TikTok-universet af præpubertære teenagere, hvor tiljublede boybands mest ligner tøser, og meget foregår i mærkelig forvredet dans. Men helt uskyldig er den kinesiskejede gigasucces-app nu ikke i alle hjørner. Ifølge Berlingske den anden dag florerer netop nu hos elever i Gentofte Kommune en video af en mand, der begår selvmord. Hvor bizar er eller bliver Gentofte-livsstilen da ikke, spørger bekymrede læsere nok.

Det er TikToks egne sidste krampetrækninger, børnene oplever. I USA slås Oracle (Trump-sympatiserende) og Microsoft (støtter Biden) stadig om at blive ejer på det amerikanske marked, ligesom TikTok er del af den amerikansk-kinesiske handelsstrid, der kan føre til deling af vores ellers globale internet. Alt det vender vi nok tilbage til. Lige meget hvordan: Livsstil forsøger altid at finde nye gamle veje til at være ung og trende.

 

Fintech, TechBBQ og events som halvforbudt flanerende livsstil

Nej, vi må ikke længere netværke mere end 100 stående og gående. Hvordan skal vi så mingle? Ja, det skrev vi langt og grundigt om i ugen ifm. Copenhagen Fintech Week Global 2020, der lægger fra land på tirsdag, og Digital TechBBQ, der starter på torsdag.

Jeg vil allerede på Fintech Week savne at gå rundt og nikke til stjerner på det danske firmament, som Ken fra Lunar og Jeppe fra Pleo, og sige: ”Hvor fedt, som I rykker” eller savne at mødes med opstartere som Stine fra Dream.io, der udnytter, at bankerne ikke får rådgivet deres kunder mere – og som samtidig hjælper dem med at automatisere det. Og slå en sludder med Frederik fra Pensure, jeg investerede i, fordi de tager en meget modig kamp for at modernisere pension. Drømmen starter for begge B2C, men er her – og i realiteten ofte – B2B først. Sådan er det også at være opstarter i en sektor, hvor også kunderne er konservative, og de tunge pladser er besat. Jeg ville så også kunne hilse på nogle af de spillere, som CrediWire, FarPay, Likvido og Kontolink, der automatiserer økonomiflow, fordi de er partnere, når jeg holder digitalt akademi for FSR – danske revisorer. Alt det kan jeg jo også online, ligesom jeg selvsagt kan høre alle internationale keynotes. Det er bare lidt sjovere, når det sker mere spontant, når det hele ikke er aftalte møder, men bare min løst flanerende livsstil på en markedsplads, hvor alle viser sig frem for alle.

Måske skal jeg gå kontra og til en afveksling vælge at være superseriøs. Fintech Week har et research track med forskere fra KU, ITU, DTU og CBS. Fx vil IT-Universitetet sammen med Harvard og MasterCard vise os et projekt om, hvordan data fra forbrugeres forretningsrejser kan give indikation af, hvilke sektorer og lande der i fremtiden vil have størst BNP-vækst. Måske passende på en gang nørdet og investeringsrelevant.

 

Indian summer og weekend

Du kan godt slå kalechen ned, lade solen varme og køre langs vandkanten i weekenden. Indian summer er skøn som en G&T før solnedgang over savannen. Selv skal jeg bl.a. sidde og skrive oplæg om, hvordan de statslige fonde opfattes i vores økosystem. Og selvom jeg i ugen i Penge & Privatøkonomi Rolf Kjærgaard portrætteret som en ”vækstkomet” med flotte skylinefotos, aftegner fondene ikke på mit indre blik en high life indian summer lifestyle. Men hvad så? Jeg vil blive glad for dit input og bare en smule gråvejr. For det er vist ikke et helt let spørgsmål, nu vi alle dybest set lidt er statsjunkier på genstart, samtidig med vi kæmper for et marked, hvor bootstrapping-energien med at løfte sig selv ved håret officielt er bærende.

Dit medlemskab af Bootstrapping som medieplatform kan på en god solskinsdag vel også smage lidt af livsstil. Men for os handler branding nu dybest set mest om at bidrage til økosystemet. Helt efter eget valg og motiv kan du få Bootstrapping til en lige så valgfri corona-kampagnepris på MobilePay 125016