7 tips til startup-founders fra en tur til Silicon Valley

Vores vigtigste ’lessons learned’ fra 17 møder på 7 dage i Silicon Valley.

Hen over sommeren, hvor Forretningsdanmark alligevel går mere eller mindre i dvale, besluttede min co-founder og jeg os for at hoppe på et fly til startupmekka i Silicon Valley for helt bogstaveligt at se det hele lidt fra oven.

Det var en intens tur med 17 møder fordelt på 7 dage. Vi fik en masse sparring fra kloge og erfarne folk. Min co-founder og jeg fik tid sammen langt væk fra den daglige drift. Alt i alt var turen som en hed tur i strategisaunaen, og det kan anbefales. Her er vores vigtigste key takeaways (som man jo siger på business-engelsk).

1) Læg til!!! Du ved det jo godt: Amerikanere har store armbevægelser. Alt lyder flottere, finere og utroligt meget mere imponerende, end det egentlig er. Sagen er bare, at det betyder, at den investor, forretningspartner eller mulige kunde, der sidder over for dig, helt automatisk trækker 90 % fra alt, hvad du siger. Så du bliver nødt til at lægge til og slå ud med armene!

2) LinkedIn er din ven. Vi havde booket stort set alle møder hjemmefra. Jeg gik ganske enkelt på rov i gode forbindelsers LinkedIn-profiler og bad derefter om introduktioner. Her er en god guide til, hvordan du gør det så nemt som muligt for andre at introducere dig via e-mail: https://also.roybahat.com/introductions-and-the-forward-intro-email-14e2827716a1. Vi var selv forbløffede over den kaliber af folk, som sagde ja til at mødes med os, så skyd endelig højt. Og vi tog det ikke spor personligt, hvis folk ignorerede os. Alle har travlt.

3) Puds dit deck af. Nogle vil bede om at se dit pitch deck til møde, mens andre vil bede om, at du pakker det væk. Under alle omstændigheder er processen med at formulere et skarpt deck genial til at tænke din forretning igennem. Plus, de fleste vil forvente, at du sender et link til dit deck inden mødet.

4) Sæt rammen for møderne. Det er dit ansvar at vide, hvad du vil med møderne. Hav svar klar, når du bliver spurgt: ”How can I help you?” Men vær samtidig klar til at følge energien i mødet; også hvis det bevæger sig væk fra din agenda.

5) Få styr på transporten. Når dygtige mennesker stiller deres tid til rådighed for dig, så er det vigtigt at komme til tiden; ikke for sent. Download Uber og Lyft på forhånd. Sørg for at købe et Clipper card til bus, tog og sporvogn. Book lejebiler på forhånd – vi havde virkelig god erfaring med Enterprise; de var lynhurtige til at tjekke os ind og ud.

6) Efterlad lidt plads i kalenderen. Så har du tid, hvis ét møde leder til et andet. Du får også brug for tid til at fordøje. Du får lyst til at justere dit deck, dit budget og din fundingstrategi. Sørg for, at der er tid til det.

7) “How long are you here for? I need you to meet X.” Det er det bedste tegn på, at den, du mødes med, virkelig synes, at det, du kommer med, er fedt. Det gælder både for investorer og potentielle kunder. Det modsatte er: ”Sounds interesting. Let’s be in touch …”, som betyder: Jeg tror ikke helt på det, men held og lykke.

God tur!