Voocali-stifterne. Fra venstre: David Trier-Mørch, Niklas Larsen, Mikkel Snitker.

Tolke-techies vil disrupte sig til en halv milliard – på den danske måde

Voocali har gennem to år arbejdet på at disrupte den gumpetunge tolkeindustri. Nu står de på kanten af det store gennembrud.

I fuglekvarteret på Ydre Nørrebro i København ligger Stærebo. Dømt på børnehavens udseende fristes man til at kategorisere institutionen som ærkedansk. Men statistikken røber noget andet.

En belægning på 80 % udenlandske børn betyder, at et væld af andre sprog er repræsenteret, når Stærebo fyldes af børnehentende forældre sidst på eftermiddagen. Tidligere har denne sprogbarriere givet institutionsleder Arne Bo Nielsen en del grå hår. For en gang om ugen skal samtalen med forældre føres med hjælp fra en tolk.

“Børnenes verden bliver jo ofte meget nemmere, når de voksne kan forstå hinanden. Men der kunne jo ofte gå nogle dage, før jeg kunne booke en tolk og tage samtalen. I dag gør teknologien, at vi kan tage de her hverdagssamtaler på stedet,” siger Arne Bo Nielsen.

Jeg sparer rigtig mange penge på det. Omkring halvdelen af mit budget.

Stærebos udfordringer ændrede sig, da “et par fyre” kom forbi på deres cykler for to år siden. De var i gang med at udvikle en platform for tolkeservices, der også indebar videotolkning og rating af tolke. Den software hed Voocali, og Arne Bo Nielsen sprang hurtigt til som testkunde. Voocali har ikke bare gjort kommunikationen lettere. Stærebo sparer også penge.

“Jeg sparer rigtig mange penge på det. Omkring halvdelen af mit budget. Jeg slipper jo for at betale tolkenes transport,” siger Arne Bo Nielsen, der skyder på, at han i dag har omkring 20.000 kr. tilovers i tolkebudgettet, som kan prioriteres andre steder.

Cyklende tolke-techies

En af de cyklende fyre hedder Niklas Larsen, Co-founder af og CEO i Voocali. De seneste to år har han med sine Co-founders, David Trier-Mørch og Mikkel Snitker, fået en hel del kilometer i benene i jagten på flere testkunder.

I to år har de tre founders levet uden løn, mens de har postet deres opsparing og tid ind i virksomheden. Og selvom diverse investorer har haft checkhæftet fremme, har de tre founders været fast besluttede på at bootstrappe sig til disruptionsucces.

I dag er de klar til at lancere den nyeste version af Voocali. Softwaren skal sikre dem adgang til et marked, som de selv vurderer til at være på minimum en halv milliard danske kroner årligt.

“Vi er ikke i tvivl om, at Voocali bliver en succes. Det er bare et spørgsmål om hvor hurtigt,” siger Niklas Larsen.

Den service, de gamle tolkebureauer leverer til det offentlige, består stort set af ren administration.

Tolkebranchen har i mange år været inde i en negativ spiral og i sommer afslørede Politiken store sager om snyd med fakturaer. Det gav Voocali troen på, at branchen havde behov for en rusketur.

“Den service, de gamle tolkebureauer leverer til det offentlige, består stort set af ren administration. Ved at digitalisere administrationen og tilbyde en platform for tolke og brugere løfter vi tolkebranchen op på et helt nyt niveau,” siger Niklas Larsen.

Disruption på den danske måde

Voocalis mission kunne umiddelbart lyde som opskriften på disruption af en branche, der i mange år har stået i stampe. Det medgiver Niklas Larsen da også. Men de tre founders har ikke tænkt sig at gå i eksempelvis Ubers udskældte fodspor. I oktober lancerede de derfor noget så sjældent som en overenskomstaftale med fagforeningen HK.

I oktober lancerede de derfor noget så sjældent som en overenskomstaftale med fagforeningen HK.

“Hvis man skal inspirere andre til at købe en ny type produkt, så er det vigtigt, at det gøres under ordnede forhold. Det tjener ingen at arbejde under forhold, som ikke reflekterer det danske samfund. Vi ser det som et sundt skridt for platformsøkonomien i Danmark,” siger Niklas Larsen.

Også HK ser store perspektiver i aftalen, som sikrer, at freelancetolkene, som bruger Voocalis platform, bliver “væsentligt bedre stillet.” Samtidig ønsker fagforeningen at vise, at man godt kan lave aftaler med tech-virksomheder.

“Vi er nødt til at følge med som fagforening og omfavne den virkelighed og det arbejdsmarked, som nogle af de nye tech-virksomheder tilvejebringer. Og så er det med til at gøre platformsøkonomien lidt mere social ansvarlig,” siger formanden for HK Service Hovedstaden, René Knudsen.

Skal ikke være let

Overenskomstaftalen sikrer blandt andet, at tolkene er sikret en timeløn på mindst 400 kroner, og Voocali står for at indberette SKAT for de tolke, der ikke har egen virksomhed. Det giver ekstra udfordringer for en fattig startup med tre ansatte. Niklas Larsen mener dog, at det er det værd.

“Vi forpligter os selvfølgelig til nogle opgaver, som er tidskrævende, og som gør, at vi er nødt til at ansatte flere folk. Men det er vigtigt for os at blive anerkendt af det offentlige på den her måde,” siger han.

De næste tre måneder er kalenderen hos Voocali fyldt op med møder hos potentielle kunder. 2019 er året, hvor væksten skal ske. Det har taget længere tid end forventet, for de kommunale arbejdsgange viste sig at være langt mere komplekse end først antaget.

“Hvis man vil gå, hvor ingen har gået før, så skal man også forvente overraskelser. Vi troede, at vejen ind i de offentliges hjerter ville blive langt lettere. Men når man prøver at revolutionere en branche, så skal det jo ikke være let,” siger Niklas Larsen.