Show me the money!

København har de seneste år tiltrukket en række globale finansielle markedsledere, som styrker det danske iværksættermiljø. Det skyldes en aktiv indsats for at markedsføre hovedstaden – for Danmark er sjældent på radaren blandt udenlandske investorer og virksomheder. Og det er en skam. For flere finansielle virksomheder og mere kapital er alt andet lige godt for iværksættermiljøet og investeringsklimaet generelt i Danmark.

OPINION – Byer som London, Amsterdam og Stockholm er rigtig gode til, med massive budgetter i ryggen, at markedsføre deres erhvervsfordele. Danmark og København er sjældnere, trods hyggen og lykken, på radaren, når udenlandske virksomheder og investorer skal vælge deres næste destination. Og det er ærgerligt, for Danmark er et innovativt samfund, der har meget at tilbyde udenlandske virksomheder – som til gengæld er et lukrativt bekendtskab for den danske samfundsøkonomi.

Styrker startupmiljøet

Heldigvis kan målrettede indsatser gøre en forskel. I løbet af 2018 og 2019 har en række førende internationale kapitalforvaltere, investeringsbanker og innovative fintech-virksomheder valgt at etablere sig i København, heriblandt Nuveen, Silicon Valley Bank, J.P. Morgan, Scott Logic, Airfinity og Minsheng Financial Leasing.

”Ambitionen er at kunne servicere vores kunder, hvor end de gerne vil hen i verden, og jeg kan bestemt se os ekspandere mere i Norden. Vores vision for Danmark-kontoret er at arbejde med så mange som muligt og sprøjte flere hundrede millioner i udlån ind i det danske iværksættermiljø”, har Erin Platts, chef for Silicon Valley Bank i UK og EMEA-regionen, udtalt til Børsen.

Silicon Valley Bank er verdens førende internationale bank for startups og scaleups og er derfor en vigtig spiller for det danske iværksættermiljø. Det gælder også den europæiske storbank BNP Paribas, som Copenhagen Capacity har introduceret til Copenhagen Fintech og det københavnske fintech-miljø – og som nu giver nordiske startups mulighed for at skalere og vækste globalt gennem et partnerskab med Copenhagen Fintech.

”Dansk fintech er i stærk udvikling med masser af talent, gode ideer og tidlige succeshistorier. Som global bank med stort fokus på tech vil vi gerne bidrage til at vækste danske startups internationalt”, siger Gustav Steuch, Managing Director i BNP Paribas.

Københavns styrker skal markedsføres

At København er konkurrencedygtig sammenlignet med andre europæiske storbyer er blandt andet dokumenteret i en Deloitte-analyse.

Her ligger København helt i top foran byer som Amsterdam, Stockholm og London og er altså yderst attraktiv på alle de ni parametre, som går igen, når internationale virksomheder overvejer, hvor de skal placere sig: adgang til talent, beskatning, regulering, politisk og økonomisk stabilitet, infrastruktur, omkostningsniveau, nemt at gøre forretning, livskvalitet og digital modenhed.

Men at København topper et indeks, er altså ingen garanti for, at andre end os selv har læst og forstået det. Her kommer markedsføring i form af place branding ind i billedet, hvor tre grundpiller skal være på plads: strategi, tidshorisont og værditilbud.

  1. Med den rigtige strategi, herunder budskaber, målgrupper og kommunikationskanaler, kan vi nå de udenlandske virksomheder, investorer og talenter, som kan gøre en forskel for danske virksomheder og iværksættere.
  2. Det tager tid at tiltrække en udenlandsk virksomhed, typisk 1-6 år, for det er en beslutning, der kræver grundige overvejelser. Allerede i 2016 tog Copenhagen Capacity hul på en særlig Brexit-indsats med det formål at tiltrække virksomheder og talenter inden for finans og lifescience, hvilke pga. Brexit-bøvl overvejede andre muligheder end Storbritannien. Vi har også involveret os i projektet Copenhagen Financial Hub, som arbejder for at gøre hovedstaden til et knudepunkt for finansielle virksomheder sammen med stærke spillere som PFA, Axcelfuture, Kromann Reumert, Erhvervsministeriet og Finans Danmark. Og det er blandt andet frugten af de indsatser, som København nu er ved at høste.
  3. Uden et godt produkt går det ikke; place branding med masser af varm luft og få reelle værditilbud er dødsdømt. Men nu, hvor vi rent faktisk har et iværksættermiljø med interessante forretningsmuligheder og forskning i verdensklasse på områder som klima, energi, sundhed og kvanteteknologi, som er bærende for fremtidens vækst, skal den have en skalle.

I Copenhagen Capacity arbejder vi derfor hver dag på at få verdens øjne op for Danmarks og Greater Copenhagens styrkepositioner.