Pleo og priserne

Sidste år besøgte Bootstrapping Pleo; da var de omtrent 60 ansatte. Nu er de 180. ”Når du besøger os næste år ved samme tid, så skulle vi gerne være 400.”

Når året er ved at gå på hæld, så begynder jagtsæsonen. Hvem henter trofæerne – priserne? Den danske fintech-komet Pleo vandt i sidste uge en EY Award, og om to dage er de finalist i Nordic Startup Awards til endnu en prestigefuld pris.

Alt går tilsyneladende som smurt for softwarefirmaet Pleo, der med firmakort og app leverer simple løsninger til firmarelaterede køb.

I foråret landede Pleo den største serie B-investering nogensinde på det danske marked. Med den nyrejste kapital har Pleo nu samlet over en halv milliard kroner til at tage virksomheden ud på det europæiske marked.

Men betyder det overhovedet noget for den fremadstormende fintech at vinde priser og awards?

”Når vi vinder en award, så bruger vi det blandt andet til lige at stoppe op og kigge tilbage på, hvad vi har lavet, og være stolte af det, vi har opnået. Vi bliver hurtigt fanget i dagligdagens trummerum og har fokus på at skalere vores forretning og åbne nye markeder. Så for os er det noget med lige at tage et skridt tilbage og være rigtig stolte af det, vi har nået på forholdsvis kort tid,” siger Mads Jersin, der er Partnerships & Marketing manager hos Pleo.

Awards giver kæmpe boost

Priser som Nordic Startup Awards giver et kæmpestort boost hos Pleos medarbejdere; at de var kåret som de bedste ud af et stort felt af gode virksomheder. Det kunne Mads Jersin konstatere i fredags efter, Pleo netop havde vundet Start-up of the Year ved EY’s Entrepreneur of the Year.

”Der blev lige delt nogle highfives ud, og alle smilede lige en ekstra gang og skulle lige forbi og se awarden.”

Ifølge Mads Jersin har startupverdenen et konkurrence-DNA, og derfor giver det mening, at awardshows faciliterer, at startups kan mødes om at fejre økosystemet:

”Mange af de danske startups kender hinanden, men det er ikke altid, vi lige kan samles, og det sker ved prisuddelinger. Jeg synes også, at det helt generelt understøtter økosystemet, for vi lærer meget af hinanden. Så at have de her steder at mødes er i sig selv en gevinst for os alle. Selvfølgelig vil vi gerne vinde, men for os er det også en mulighed at komme ud at se, hvad de andre går og laver, og så lige give et ”nik” til dem. Selvom vi vandt i sidste uge, så er der jo rigtig mange andre, der gør det godt, og dem vil vi også gerne være med til at fejre.”

Fire nye markeder i 2020

Det er lidt over et år siden, at Bootstrapping sidst besøgte Pleo, der ligger på tre etager ved Sortedam Dossering tæt ved Københavns centrum. Og man skal holde tungen lige i munden, hvis man vil følge med i Pleos hurtige udvikling og internationale ekspansion.

I sommeren 2018 var Pleo live i Danmark og England. Det var de eneste markeder, fintech-virksomheden endnu var på. Men siden er fire nye markeder entreret. Først Sverige, så Tyskland, og for tre måneder siden launchede Pleo i Irland og Spanien.

”Vi planlægger lige i øjeblikket at rulle ud på endnu fire nye markeder i 2020” (de fire markeder ønsker Pleo ikke at oplyse om endnu, red.).

I foråret fik Pleo 375 millioner at arbejde med fra en amerikansk investor, og det betyder, at de nu skal løbe stærkt.

”De har haft stor tiltro til, at vi indtil videre kun forsøger at vinde det europæiske marked. Man kunne godt tro, at amerikanske investorer ville have os til USA, men de har givet os megen autonomi, og de stoler på, vi gør det godt på det europæiske marked,” fortæller Mads Jersin.

Blue ocean for Pleo

Og der er måske god grund til, at investorerne har tiltro til Pleo. Indtil videre har de stort set det danske marked for sig selv, men til gengæld store konkurrenter på det engelske.

”Der er stadig mange virksomheder, som laver deres bogføring i et Excel-ark, så det er stadig et blue ocean-marked, synes jeg. Men der kommer da flere konkurrenter og andre virksomheder, som har fokus på vores område.”

Pleo er mere vertikal end de traditionelle banker. I gamle dage havde en kunde i sin typiske bankfilial en Pondus-sparebøsse, en erhvervskonto, en forsikring og en pensionsopsparing. Pleo har fra begyndelsen tænkt anderledes og været ekstremt fokuseret.

”Vi er gået hardcore efter, at vi skal lave en betalingsløsning til virksomheder, og det skal være med slutbrugeren i fokus,” fortæller Mads Jersin. ”Så vi har haft et skarpt fokus på vores kundesegment. Hvor nogle af vores konkurrenter udelukkende har fokuseret på finanspersonerne, altså de, der sidder i bogholderiet. Så det, de har lavet, har efter min mening ikke været særligt brugervenligt.”

Svært at komme ind i fintech

Fintech-branchen har modsat andre startupbrancher en høj entrance-barriere. For Pleo krævede det en investering på 10 millioner for at overhovedet at komme i gang.

”Når man ser virksomheder som os og vores konkurrenter, så tror jeg ikke, at der er plads til uendeligt mange virksomheder, der kommer ind på markedet og får VC’er til at skubbe så store investeringer efter startups inden for dette marked. Så jeg tror, at vi fremover kommer til at konkurrere med en håndfuld på det europæiske marked, og så kommer der nogle, der vil lave nogle lignende produkter,” siger Mads Jersin.

Næste år vil Pleo ekspandere endnu mere. I dag servicerer Pleo ca. 5.500 virksomheder rundt omkring i Europa, og i fredags fejrede de, at Pleo i 2019 har ansat 120 nye kollegaer rundt omkring på deres markeder. ”Så vi er små 180 nu, og når vi mødes næste år, så skulle vi gerne være 400.”

Ingen panik efter break-even

Pleo lever den typiske startuptilværelse og kører stadig delvist på lånte penge. Når man som Pleo er kapitalfinansieret, så er spørgsmålet, om de når break-even for hurtigt.

”Vi kunne godt ramme en break even, men i den business, vi er i, så kan break-even godt være tegn på, at det ikke går stærkt nok, at vi ikke udvikler os hurtigt nok. Så længe vi har den kapital, vi har, så kan vi udleve vores drømme og udvide vores marked. Vores kapitaltilførsler går sådan set bare til at hyre folk, udvide, udvikle og få nye licenser. Vi har heller ikke en plan for, hvad endgamet er. Lige nu fokuserer vi på at lave en kæmpestor virksomhed på mange europæiske markeder ud fra Danmark. Vores investorer tror på, at vi ved, hvad vi gør,” forklarer Mads Jersin.

Men investorerne leverer ikke kun penge. Deres ekspertise har også været afgørende, men på det område er Danmark et lille land, og det har været svært at finde de rette partnere.

”Der er jo ikke nogen i Danmark, der har bygget så hurtigt skalerende finansielle produkter, måske MobilePay, men det bliver svært at finde den knowhow i forhold til hurtigt skalerende finansielle produkter og at have udvidet globalt, og som har arbejdet med de teknologier, som vi gør. Vores svenske og amerikanske investorer har været med til at skalere lignende virksomheder, så de har noget ekspertise, der kan hjælpe os med at ekspandere,” forklarer Mads Jersin.

Fintechs svar på Djengis Khan

På torsdag bliver det i Odd Fellow Palæet i København afgjort, om Pleo endnu en gang skal hente en pris for den imponerende rejse, den danske fintech har været på. Og det kommende år, 2020, bliver under alle omstændigheder ikke et stille år for Pleo, der hopper ind på fire nye markeder. Bootstrapping vil helt sikkert kigge forbi, og se om kantinen på 4. sal på Nørrebro kan rumme nye kollegaer og den tiltagende ekspansionsiver, som ville gøre selv Djengis Khan misundelig.

I 2020 vil Pleo introducere nye features:

NYE KORT

“Vi er begyndt at samarbejde med nogle andre. Vi udskifter alle vores kort hos eksisterende kunder, hvilke er bredere accepterede, og som er endnu mere sikre. Man skal kunne bruge Pleo-kort alle steder. Der er meget, vi selv kan gøre, men vi er jo også heldige i og med, at samfundsudviklingen går i retning af et mere og mere pengeløst samfund. Det kan også være, at vi slet ikke bruger kort om nogle år, men at vi bare bruger vores Pleo-app.”

RECLAIM

”Vi har al købsdata fra vores kunder, så kan vi hjælpe dem med at få noget af deres europæiske moms tilbage. Vi bliver deres momspartner, og så kan vi refunderer noget af den moms, de har brugt ude i andre EU-lande.”

Gmail-integration

”Vi tester p.t. vores Gmail-integration i beta. Vi har trænet en maskine til at kigge efter kvitteringer, der matcher vores kunders køb, i deres e-mailindbakke. Finder den matchende kvitteringer, bliver de trukket over i Pleo, så kunden skal ikke gøre noget. Først vil det fungere til Gmail.