Øverst: Ulla Brockenhuss-Schack. Nederst tv.: Sissel Hansen. Nederst mf.: Mette Lykke. Nederst th.: Ida Tin.

Fire danske kvinder blandt Europas mest indflydelsesrige entreprenører

EU Startups har kåret Europas 50 mest indflydelsesrige kvinder i europæiske startups og venturekapital. Fire succesfulde danske kvinder er med på listen.

Det er ikke kun blå jakkesæt, der sidder på magten i det europæiske startupland. Jovist, kvinder er stadig underrepræsenterede i tech generelt, men kvindelige ledere og iværksættere er absolut begyndt at tage deres bid af kagen i den mandsdominerede branche.

I lyset af udviklingen udpeger EU Startups årligt de mest indflydelsesrige kvinder i startup- og VC-verdenen. I år er den danske iværksætterbranche repræsenteret gennem fire danske kvinder, der alle har indtaget en plads på listen.

Vi har talt med tre af de fire danske virksomhedsledere, som alle har skabt deres succes fra bunden og mener, at iværksættere skal vurderes på bedrifter – ikke på køn.

Mette Lykke, CEO hos Too Good To Go
Mette Lykke har i løbet af de sidste 13 år markeret sig i startupverdenen som stjerneeksemplet på den succesfulde iværksætter. Hun forlod i 2007 sit job hos McKinsey og var herefter med til at stifte appen Endomondo, som i 2015 blev solgt til sportsmærket Under Armour. Siden 2017 har hun været CEO i Too Good To Go: En app, som har til formål at reducere madspild på globalt plan.

– Hvorfor er det vigtigt, at der kommer flere kvinder i tech- og iværksætterverdenen?
”Teknologi får en stadig større rolle i vores samfund og påvirker massivt måden, vi lever på. Jeg tror på, at diversitet skaber de bedste løsninger, så det er vigtigt, at teknologien ikke udelukkende defineres af et køn. Vi kan bygge bedre produkter, når vi forstår målgruppen, og i den sammenhæng er køn en væsentlig dimension. I mange brancher har strategien for at tiltrække kvindelige forbrugere været “shrink and pink it”, men det fungerer simpelthen ikke. En god app til et kvindeligt segment behøver altså ikke være lyserød – helst ikke faktisk.”

– Hvad er din målsætning for dig selv og for Too Good To Go?
”Jeg arbejder ikke med karrieremål; det har jeg aldrig gjort. Mine mål knytter sig til den virksomhed, jeg bruger al min tid på. Lige nu er vi optagede af at få et stærkere fodfæste i de 14 lande i Europa, som vi er aktive i, og derefter kigger vi på USA som næste stop. Om nogle år skulle vi gerne være stærke både i Europa og USA – og måske være på vej ind på et tredje kontinent.”

”De seneste tre år har det [målet, red.] været at nå en størrelse i Too Good To Go, hvor vi kunne redde over 100.000 måltider om dagen. For tre år siden virkede det som en milepæl, hvor vi ville have nået en vild skala, og det opnåede vi i februar i år. Nu går vi efter samlet at have reddet en milliard måltider om fem år.”

– Har du nogle gode råd til andre, som overvejer at træde ind i iværksætterverdenen?
”Vælg et projekt, hvor du har en dyb passion for missionen, og hvor du rent faktisk løser et problem. Sørg så for at finde de rigtige mennesker. De skal være superdygtige, sjove at arbejde med – og de skal tro på den samme mission som dig.”

Ulla Brockenhuus-Schack, CEO hos SEED Capital
Ulla Brockenhuus-Schack har arbejdet med strategi og forretningsudvikling hele livet. Hun startede med et par år i McKinsey for at lære om strategiprocesser, hvorefter hun tog et job i Egmont som Director of Business Development hos bl.a. Nordisk Film. Hun har desuden været hos DTU Innovation (i dag PreSeed Ventures, red.) og finansieret både succesfulde og mindre succesfulde virksomheder. Siden 2004 har hun været Managing Partner hos SEED Capital, en venturekapitalfond, der investerer i tech-selskaber, som bl.a. Vivino, Trustpilot og Endomondo.

Hvorfor er det vigtigt, at der kommer flere kvinder i tech- og iværksætterverdenen?
“Diversitet generelt er vigtigt, fordi man får set tingene fra flere sider, og samtidig får en virksomhed adgang til flere kompetencer ved, at rekrutteringsgrundlaget fordobles. Det er i øvrigt vigtigt overalt, synes jeg. Men ellers er jeg ikke sådan én, som går meget tungt ind i kvindedagsordenen. Jeg synes, at vi skal kæmpe for vores sag, men jeg synes også, at vi skal sikre, at det gøres på den rigtige måde. Tvang er svært, for så bliver man jo bare set som én, der kun har fået sin succes, fordi man nu også engang er kvinde. Det ville jeg hade. Der er til tider nogle, som ringer til mig og siger: ‘Ja, vi vil gerne have en kvinde i bestyrelsen.’ Så er min umiddelbare reaktion, at det gider jeg fandeme ikke.

“Men når det så er sagt: Jeg er blevet mere rund med alderen, for jeg kan se, at billedet ikke rykker sig. Derfor er vi jo også nødt til at tænke ad nye veje for at skubbe udviklingen i gang. Jeg ser heldigvis også nu, at der er reel interesse i at prøve at finde løsninger på diversiteten i bl.a. bestyrelser, men måske vi alligevel skal til at tænke på kvoter. Hvis det er det, der skal til, så er det det, der skal til.”

Hvor kigger du hen for inspiration?
”Jeg bliver inspireret af rigtigt mange mennesker, lige fra humoristiske personer, jeg kender, til dygtige forretningsfolk, jeg synes er superseje, som jeg har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med. Jeg har lige haft telefonkonference med en kvinde, der er ansvarlig for vores operations i Vivino, som er sindssygt dygtig. Hvis jeg skal kigge længere tilbage, så var det i virkeligheden nogle drengevenner, som motiverede mig til at læse min MBA, fordi jeg lidt ironisk tænkte: ‘Hvis de kan klare det, så kan jeg sgu da også.'”

Hvor ser du dig selv og SEED Capital om fem år?
“Jeg har ambitioner om at rejse en fond mere; jeg har ambitioner om at sikre et generationsskifte på et tidspunkt i SEED, og så har jeg ambitioner om at vise den tvivlende verden, at det er superattraktivt at investere i venturevirksomheder. Vi er heldigvis godt på vej.”

Sissel Hansen, CEO hos Startup Guide
Sissel Hansen prøvede allerede kræfter med iværksætterlivet, før hun påbegyndte sin videregående uddannelse. Mellem gymnasiet og studiestart havde hun således startet tre projekter. I 2014 grundlagde hun sin fjerde startup, Startup Guide; et bogforlag, der publicerer bøger til iværksætterbranchen – og som i dag er en succesfuld virksomhed.

– Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på kvinderne i denne branche?
“Vi er jo meget underrepræsenterede generelt i iværksætter-/venture-/tech-verdenen på alle parametre. Investeringer, talent, all that jazz. Jeg er meget splittet, når det kommer til denne her diskussion, for på den ene side synes jeg, det er ekstremt vigtigt at gøre noget ved det problem. En af de ting, der kan gøre en forskel, er at skabe rollemodeller. Dem er der brug for, og jeg vil meget gerne være én, hvis jeg kan.”

“På den anden side, så tænker jeg ikke over, at jeg er kvinde i mit arbejde. Jeg gør det ikke, fordi jeg er kvinde, men fordi jeg er god til det og kan lide det. Så længe vi bliver ved med at kalde det ‘kvindelige iværksættere’, ‘kvindelige investorer’, ‘kvindelige whatever’, så bliver vi ved med at understrege problemet. På et eller andet tidspunkt skal vi også væk fra det narrativ. Lige nu er vi et sted, hvor vi er nødt til at fokusere på de kvinder, der faktisk gør noget, men på lang sigt håber jeg, at vi kan komme dertil, hvor vi ikke putter et køn foran titlen på noget.”

– Men hvad er det, at kvinder er særligt gode til at bringe til bordet i iværksætterverdenen?
“Jeg har læst, at dengang man begyndte at sende kvinder i rummet, gik NASA ud fra, at kvinder kunne bruge rumdragter i en lille mandestørrelse. Det gør, at space walks er særligt udfordrende for kvinder, fordi rumdragterne er større end den gennemsnitlige kvinde. Det er bare ét eksempel på, at hvis noget er designet med et ensidigt perspektiv, så risikerer man at udelukke andre perspektiver, som kunne have været nødvendige.”

“Derfor er det korte svar også perspektiv. Kvinder har nogle andre måder at se nogle ting på, gøre ting på og tænke ting ind. Du ser også, at der er et bedre perspektiv, når der er en god blanding af køn i virksomheder og bestyrelser. Dét [perspektivet, red.], synes jeg, der mangler på nogle af de udfordringer, vi har i verden. Dermed ikke sagt, at det kun skal være kvinder – det er netop blandingen mellem mænd og kvinder, som er vigtig. Det er alt lige fra udvikleren, der sidder og koder, til designeren, til copywriteren og så videre. Vi har jo alle vores egne værdier og ballast med i det arbejde, vi udfører.

– Har du nogle karrieremål, du arbejder hen mod?
“At blive ved med at lave noget, som jeg synes, er vigtigt. Det arbejde, vi har lavet med Startup Guide de seneste fem år, betyder, at vi i slutningen af 2020 vil have udgivet over 50 bøger i 50 forskellige lande. Vi er nået ud til nogle af de communities, som har allermest brug for det. Nairobi, Cape Town, Bangkok. Det vil jeg gerne blive ved med. Måske vil jeg endda tage det til det næste step og arbejde med at få al den her innovation og tech op på et højere niveau, hvor policy-makers og store virksomheder tager startups endnu mere seriøst. I dén retning kunne jeg godt se, at jeg bevægede mig hen.”

Ida Tin, CEO hos Clue

Ida Tin er, med egne ord, drevet af at skabe. Hun er uddannet Kaospilot, men allerede før hun startede på uddannelsen havde hun prøvet kræfter med iværksætterlivet. I 2005 startede hun virksomheden Moto Mundo, som tilbyder motorcykel-tours til den eventyrlystne turist på både populære turistdestinationer og mere uudforskede rejsemål. Godt seks år senere forlod hun Moto Mundo for i 2012 at starte Clue, som i dag er verdens hurtigst voksende menstruationscyklus- og fertilitetsapp.

– Er det vigtigt, at der kommer flere kvinder i tech-iværksætter-verdenen? Hvorfor?

”Vores verden bliver formet af teknologi. Det har altid vœret tilfœldet, men med digitaliseringen sker forandringerne hurtigt. De, der bygger teknologi, er med til at forme verden. Hvilke problemer der bliver løst, hvordan de løses, og med hvilke underliggende vœrdier kommer an på menneskene bag. Vi har brug for kvindernes synsvinkel og livserfaringer.”

”Teknologivirksomheder er i stigende grad også økonomiske magtcentre, og hvis ikke kvinder sidder med om bordet er vi afskåret fra indflydelse.”

– Hvorfor er det godt med kønsdiversitet i en virksomhed?

En virksomhed har brug for modstandskraft for at klare udfordringer og forandringer. Diversitet giver mere modstandskraft, fordi det giver organisationen flere forskellige slags kompetencer og bedre udsyn. Man kunne også sige, at det gør organisationen mere kreativ og i stand til at indsamle mere information udefra og indefra organisationen selv. Det højner også niveauet for (på dansk?:) the relational and emotional intelligence. Hvilket er grundlaget for samarbejde, effektiv kommunikation, motivation – kort sagt en sund arbejdskultur.

– Hvad motiverer dig i dit arbejde med Clue?

”Min stærkeste motivation er en dybt forankret vished om, at det arbejde vi udfører i Clue, imødekommer et virkeligt behov i verden om at fremme kvinders sundhed og skabe mere plads i kulturen til den virkelighed, som kvinder og mennesker med cyklusser oplever. Generationer før mig har kæmpet for noget af det samme, men det har haft høje personlige omkostninger for dem at stå frem. Jeg føler, at det er et privilegium, at jeg kan arbejde for at fremme lighed, og Clue har givet mig en unik mulighed for at gøre det i stor skala. Vi har stadig uendelig meget arbejde foran os, og det er mit håb, at jeg kan fortsætte i lang tid endnu.”

– Har du nogle gode råd til andre, som overvejer at træde ind i iværksætterverdenen?

Se det hele som en læringsproces. Der er ingen fejl, ingen fortrydelse og heller ingen skam. Det er dog hårdt altid at være i en læringsproces og på usikker grund, så find gode støtter; en partner, medstiftere, lærere eller terapeuter. Når disse personer har udspillet sin rolle, så sig ordentligt tak, og søg efter andre, der kan hjælpe dig videre.