Ny rapport: Kvinder er stærkt repræsenterede i store børsnoterede virksomheder

Det private investeringsnetværk for kvinder, Moneypenny, sætter sammen med den danske tech-startup GoGetty i ny rapport fokus på, at det er de store børsnoterede virksomheder, der ligger i front, når det kommer til kønsdiversitet i bestyrelse og topledelse i danske virksomheder.

Pennyrapporten 2019 er den hidtil første danske rapport, der kortlægger kønsdiversiteten i topledelsen i de danske Small, Mid og Large Cap-virksomheder registreret på Nasdaq i København.

”Virksomheder kan øge deres profit med 3-8 % hver gang, der kommer én ekstra kvinde i direktionen eller i bestyrelsen. Ewelina Reszke, GoGetty.

Ifølge Pennyrapporten er det de store børsnoterede virksomheder, der ligger i front, når det kommer til kønsdiversitet i bestyrelse og topledelse. 97,5 % af Large Cap-virksomhederne har minimum én kvinde i bestyrelsen eller direktionen, hvorimod Small Cap-virksomhederne halter bagefter.

Kønsdiversitet er godt købmandskab

“Forskningen viser, at kønsdiversitet har gavnlige økonomiske fordele for virksomhederne, der formår at få kvinderne ind i bestyrelsen. Virksomheder kan øge deres profit med 3-8 % hver gang, der kommer én ekstra kvinde i direktionen eller i bestyrelsen (IMF, red.). Et andet studie viser, at virksomheder, der gik fra 0 til 30 % kvinder i bestyrelsen, kunne øge profitmarginen med op til 15 % (The Peterson Institute for International Economics 2016, red.)” siger Ewelina Reszke, stifter af GoGetty.

Over halvdelen af virksomhederne (64,2 %) har minimum én kvinde i bestyrelse og direktion, og særligt de store virksomheder viser vejen med en kritisk masse af kvindelig repræsentation på 30 % eller derover på bestyrelses- og direktionsniveau. Alligevel har kun tre ud af de 134 virksomheder kvindelige CEOs (2 %). 

Det er hensigten med rapporten, at den skal give danske virksomheder konkrete mål at støtte sig til i deres arbejde med diversitet og inklusion samt mulighed for at inkorporere rapporten som et led i virksomhedens branding og at give alle private investorer muligheden for at sætte deres penge i virksomheder, der tager diversitet og inklusionsdagsordenen alvorligt, forklarer forfatterne bag rapporten.