”Vi kommer fra en baggrund inden for kul- og glasfiber, og vi havde en ide om at gøre den slags kompositmaterialer økologiske,” fortæller Thomas Brorson Pedersen, der er adm. direktør i Pond.

Med tech skal plasticforurening bekæmpes

Den danske biotech-startup Pond er et godt eksempel på et nyt dansk væksteventyr: bæredygtig plastproduktion. Det aarhusianske selskab har netop startet produktion i virksomheden, der er vokset fra fem til 25 ansatte på et år. Første store kunde er Bestseller-koncernen.

Mens resten af Danmark gik på juleferie, bryggede højteknologiske anlæg lystigt for første gang i en ny fabrikshal på Aarhus Havn.

Her holder biotech-virksomheden Pond til, og i årets sidste måned tog virksomheden for første gang sit nybyggede anlæg i brug og producerede de ingredienser, der hos underleverandører i Kina og USA nu er i handlen, og som indgår i produktionen af bionedbrydelig plast.

Forud er gået syv år i en kælder, hvor Thomas Brorson Pedersen og hans medstifter af selskabet Pond, Martin Jensen, eksperimenterede med at udvikle en teknologi, der kan skabe kompositmaterialer til alt fra vindmøllevinger til surfbrætter og tennisketsjere i en kvalitet, der kan konkurrere med gængse plastmaterialer, men som er 100 pct. nedbrydelige.

”Vi kommer fra en baggrund inden for kul- og glasfiber, og vi havde en ide om at gøre den slags kompositmaterialer økologiske,” fortæller Thomas Brorson Pedersen, der er adm. direktør i Pond.

Fra bleer til flyvemaskiner

I 2016 blev Pond til et selskab. Siden er Pernille Alberg Pedersen kommet med i ejerkredsen. Pond er af amerikanske LAUNCH, et innovationsprogram, som NASA står bag, blevet kåret som en af de ti mest innovative løsninger inden for bæredygtige materialer.

Den og lignende flotte internationale anerkendelser førte til en række projekter med internationale brands som IKEA, NIKE og H&M. Brands, som bare udgør en lille del af de mere end 700 virksomheder, som Pond har i deres CRM-system over potentielle kunder, der har brug for bæredygtige materialeerstatninger for plastic.

“Der er ikke meget, vi ikke kan erstatte i dag – fra bleer til flyvemaskiner”

”Vi havde 35 projekter med hjem fra LAUNCH, selvom vi kun havde en early-stage-prototype. Nu er vi der, hvor vi faktisk kan erstatte eksisterende kompositmaterialer. Der er ikke meget, vi ikke kan erstatte i dag – fra bleer til flyvemaskiner,” griner Thomas Brorson Pedersen.

Og derfor blev fabrikken i Aarhus bygget. Et avanceret laboratorium med planer om en produktion, der er 40 gange større end den, der lige nu er i gang. Og med mulighed for at udvide yderligere.

”Der skal store volumener til at servicere den efterspørgsel, vi forventer fra vores internationale kunder,” lyder det fra Thomas Brorson Pedersen.

Den hemmelige ingrediens

I bedste Coca-Cola-produktionsstil er det dog kun meningen, at den hemmelige ingrediens i det bæredygtige materiale skal laves i Aarhus. Resten skabes lokalt hos kunden.

Konkret er Pond i gang med at opbygge en række industrivertikaler under Pond-navnet. Den første og hidtil eneste igangværende kunde er den danske modekoncern Bestseller, der har investeret i at finde en bæredygtig erstatning for tekstilfibre, hvilken er fuldt nedbrydelig.

Og så er Pond i gang med at teste sit materiale sammen med en af de helt store møbelproducenter globalt, oplyser Thomas Brorson Pedersen uden at ville sætte navn på testpartneren.

Palmer og bioaffald som råvarer

I kølvandet på anerkendelsen fra amerikanske LAUNCH ser en af deres partnerne, USAID, nu også på mulighederne for udvikle hygiejnebind af bananpalmefibre til skolepiger i Kenya, hvor netop menstruationsperioden ofte koster pigerne vigtige skoledage.

”Vores materiale kan bruges også i udviklingslande, hvor det kan være med til at skabe nye industrier af lokale råmaterialer fra f.eks. banan- og kokospalmer, bambus eller græs. Produktion kan skabes lokalt med mulighed for at skabe lokal vækst,” fortæller Thomas Brorson Pedersen.

”Vores materiale kan bruges også i udviklingslande, hvor det kan være med til at skabe nye industrier af lokale råmaterialer”

I Aarhus er Pond i gang med at opbygge sin egen forsyningskæde. Ingredienserne til det bionedbrydelige materiale kan komme fra f.eks. alger, men også fra affald fra fødevareproduktion. Lige nu er Pond i gang med at opbygge sourcing fra kommunens bioaffald.

Danmark mangler impact-økosystem

En stor udfordring for de næste skridt for Pond er dog at rejse penge til at udvide produktionen. Modsat iværksættere i Danmark, der udvikler f.eks. software, som hurtigt kan skaleres, så er det sværere at rejse penge til at få fysiske produkter på markedet, oplever Thomas Brorson Pedersen.

”Der er længere mellem investorerne; især fordi vi er en udviklingsvirksomhed, hvor det har taget tid før, vi fik et egentligt produkt på markedet,” lyder hans erfaring.

Samtidig er der i Danmark ikke et ordentligt økosystem for iværksættere, der har impact som fokusområde, mener han og uddyber, at Pond har hentet penge til vækst uden for Danmark indtil aftalen med Bestseller.

”Vi står med noget, verden efterspørger”

Men nu er der god timing for produkter som Ponds, hvor verden har sat mikroplast og verdensmål på agendaen.

”Vi står med noget, verden efterspørger. Og vi har potentiale til at bidrage til en ny dansk vækstsucces,” siger Thomas Brorson Pedersen.

Denne artikel er lavet i samarbejde med magasinet 360 grader.