Lotte Thor og SASHA´s kamp mod hævnporno og billedmisbrug
Kalenderen er fyldt op den næste måned hos startup SASHA, der i går rejste til Silicon Valley for at mødes med amerikanske venturefonde og tech giganter. Nu skal det endelig afklares, om de er villige til at implementere deres løsning. SASHA mener at have fundet opskriften på at sikre folk mod digitale krænkelser og billedmisbrug, som stadig er en sten i skoen for big tech. Vi fangede kort inden afrejse Lotte Thor Høgsberg (CCO) og Thomas Eriksson (CEO).
Den danske startup SASHA har skabt en ny teknologisk løsning med henblik på at stoppe deling af individers private fotos. Denne løsning skal begrænse hævnporno; et fænomen Danmark og verdenspressen fik snerpen af alvoren ved, da Emma Holten for mere end 10 år siden fortalte om misbruget af hendes private fotos og de mange personlige konsekvenser, der fulgte.
Teknologisk kamp mod digital billeddeling
SASHA fungerer som en digital mellemmand, eller som Lotte Thor forklarer det i tekniske termer, en ‘handshake’, der styrer og kontrollerer, at fotos ikke stjæles fra én platform og bruges på en anden. Dette har, helt simplificeret, været kilden til problemet, der rækker ind over et væld af digitale områder.
“Ved at kombinere to førende tilgange muliggør vi en problemfri identifikation og beskyttelse af billeder, uanset hvor de deles på internettet, f.eks. fra person til person eller platform til platform – ultimativt også hvis billedet bliver redigeret eller komprimeret,” siger Lotte Thor Høgsberg, der er CCO hos SASHA.
Karriere i forandring
Lotte Thor er kommet til SASHA efter en årtier lang karriere i mediebranchen med redaktør- og værtsjobs på TV2, TV3 og DR. Hun gjorde først sit indtog i iværksættermiljøet, da hun i 2022 takkede ja til en stilling som kommunikationsdirektør og kulturchef hos det ombejlede og -diskuterede Nordic Female Founders House.
Nu skal Lotte Thor Høgsberg som en af de bærende kræfter udforske og teste, hvorvidt SASHA´S løsning kan komme i spil hos tech-giganterne.
Vi taler virksomheder fra Meta til Microsoft/OpenAI, hvor innovationskapløbet og magten er så voldsom, at reguleringen ofte sker på bagkant og løses ved betaling af summer, der i deres øjne ofte er peanuts.
CEO Thomas Eriksson besøgte i slutningen af 2022 relevante interessenter fra de store platforme i Silicon Valley for at præsentere deres idé. Siden har der været positive indikationer på, at SASHA potentielt kan komme til at spille en rolle hos big tech.
“Selv med kun et koncept og en demo ved rejsen i 2022 vakte vores mission genklang, og tekniske nøglepersoner udtrykte: ‘Hvis I kan lykkes teknisk og gøre det skalerbart, kan det være revolutionerende.’ De bad os komme tilbage, når vi havde bygget teknologien”, fortæller Lotte Thor Høgsberg
Det har SASHA nu, hvorfor Lotte Thor Høgsberg, CEO, Thomas Eriksson og tre andre fra det tekniske team og PR & kommunikation i går rejste afsted for at præsentere løsningen for nøglepersoner hos en række af de helt store tech-virksomheder.
“Vi rejser tilbage til Silicon Valley med stor tro på, at en funktionel teknologi og konkrete tekniske resultater, kombineret med et stærkt momentum, gør, at vi kan komme igennem og forhåbentlig kommercialisere vores løsning gennem en række større partnerskaber, fortæller Thomas Eriksson.
En sten i skoen for big tech
Med momentum refererer Lotte Thor til den øgede opmærksomhed fra medier, politikere og herpå regulerende institutioner og lovgivere omkring emnet.
Mængden af afkroge af digital infrastruktur, hvor misbrug af billeder sniger sig ind, er utallige. De, der i løbet af de sidste 6 måneder har scrollet på Facebook, er formentlig blevet præsenteret for artikler, hvor studieværter som Kim Bildsøe og Divia Das misbruges til svindelannoncer for krypto på hjemmesider, der til forveksling ligner almindelige nyhedssider som EB og BT.
“Der har været mange bølger af det her igennem årene, som kun er intensiveret. Jeg oplevede selv for en del år siden, at mit ansigt blev brugt i forskellige svindelkampagner. I dag tæller områderne for misbrug falske nyheder, falske sociale medieprofiler, romance scamming, finansiel svindel, sextortion, identitetstyveri, deling af intime billeder uden samtykke, deepfake-abuse og kønsbaseret digital vold“, forklarer Lotte Thor Høgsberg.
Meget af billedmisbruget forekommer på de største sociale medieplatforme, som nu er under skarpt opsyn.
“Den udvikling har øget interessen for at finde løsninger, der kan beskytte deres brugere.”
Kritikken af Meta i kølvandet på en del af de seneste kampagner har haglet ned over tech-giganten, hvor også flere af de kendte ofre for billedmisbruget har taget til genmæle i modkampagner.
Teknologiens udfoldelsesmuligheder
Teknologien er designet til at kunne implementeres direkte på individets smartphones eller computere. Dette betyder, at brugernes billeder kan beskyttes uden at forlade deres enheder, hvilket øger sikkerheden og privatlivet markant, fortæller Thomas Eriksson, Founder & CEO.
“Vi får ofte spørgsmål om vores løsning hjælper mod syntetiske billeder eller såkaldte ‘deepfakes’. Teknologien er bygget således, at uanset hvilken platform eller service det integreres i, kan det forhindre billedmisbrug i at ske. Det vil sige, hvis SASHA integreres i en deepfake-maskine, som laver syntetiske billeder, vil vi kunne blokere private billeder, når de uploades til platformen, og dermed vil det ikke være muligt at generere en deepfake på lige netop dét billede.”
Når man genererer syntetiske billeder med AI, fodrer man ofte AI-maskinen med originale “rigtige” billeder.
“Gennem samarbejde med platforme kan vi blokere disse billeder under uploadprocessen, før et syntetisk billede skabes. Derfor mener vi, at SASHA er relevant og effektiv i bekæmpelsen af syntetiske billeder,” uddyber Thomas Eriksson.
Big tech vs. EU
Historikken in mente er det ikke sikkert, at fx Meta ryster på hånden over en nylig politianmeldelse fra DR og TV2 ovenpå de ovennævnte deepfake-kampagner. Og selv når de ikke bare bøjer af, gør deres lukkede strukturer og usynlige magt, at selv EU’s Digital Services Act og EU AI Act ikke for alvor synes at have effekt.
Big tech og USA som helhed er på en anden planet med andre love og fortolkninger end tilfældet er i EU, vedkender Lotte Thor Høgsberg. Hun har dog svært ved at se, at især Meta ikke er tvunget til at tage den seneste udvikling i Europa meget seriøst.
“Med indførelsen af EU’s Digital Services Act (DSA), der trådte i kraft i februar 2024, kræves det nu, at store platforme sikrer beskyttelse af persondata, herunder billeder. Den 16. maj 2024 annoncerede EU-kommissær Thierry Breton på X, at EU har åbnet en formel DSA-undersøgelse mod Meta.”
Thomas Eriksson supplerer:
“Konsekvensen af ikke at følge EU’s DSA er bøder på op til 6% af platformens globale omsætning og ultimativ udelukkelse fra europæiske markeder, så platformene ikke længere kan operere i EU-lande.”
Partnerskaber i big tech og på investorsiden
Hvis SASHA skal lykkes, skal den næste måned bære frugt i form udformningen af kommercielle partnerskaber.
“Den næste måned i Silicon Valley vil nok føles som knald eller fald. Jeg er sikker på, at både EU og Big Tech er interesseret i at finde en god løsning“, siger Lotte Thor Høgsberg.
Det er ikke kun på kundesiden, at SASHA satser på at veksle møderne i Silicon Valley til partnerskaber med de helt store spillere, fortæller hun.
“For at realisere vores vision om at stoppe billedmisbrug én gang for alle, har SASHA brug for betydelige investeringer. Vi har netop gennemført en investeringsrunde, og nu planlægger vi en Serie A-runde på mellem 40 og 100 millioner dollars.”
Det er ikke småpenge her til lands. Ifølge Lotte Thor Høgsberg har de da også under den kommende tur til USA møder med prominente venturefonde med håbet om at sikre den nødvendige finansiering. Det billede bliver spændende at følge!
Comments