Foto: Jesper Højberg Christensen.

Besøg hos verdens nr. 1 og 2: Amazon og Microsoft

Danmarks tech-ambassadør, Casper Klynge, og hans folk er brohoved, når tech-giganterne skal udfordres til samarbejde – og når danske erhvervsfolk skal besøge dem. Bootstrapping var med en delegation fra Dansk Erhverv med Brian Mikkelsen i spidsen på besøg hos de to største: Amazon og Microsoft.

Amazon, der fylder ikke mindre end 30 pct. af alle ejendomme i Seattle, og Microsoft i Redwood lige uden for bykernen, skiftes til at være verdens to mest værdifulde virksomheder.

Et faktum, Amazons grundlægger og CEO, Jeff Bezos, meget omtalte skilsmisse ikke ændrer ved. Guldet flyder måske ikke i gaderne, som var det guldgravertid. Men velstand og afslappet, næsten nordisk, mentalitet præger dette nordvestlige hjørne af USA.

Og med sådanne virksomheder, der betyder mere for verdens udvikling, og hvor der tages vigtigere beslutninger end i de fleste af de 200 rigtige nationer, ville det for mig være mere end logisk, hvis Danmark havde mere end én tech-ambassadør.

Men vores ene, som nu kopieres af andre lande, Casper Klynge, har som en af sine vigtigste opgaver at få dialog med supergiganter om alt fra handelsvilkår til dataetik og cybersikkerhed. Og nogle er lettere og mindre arrogante at komme i dialog med end andre.

Vi sælger ikke data – vi beskytter data

Microsoft med Satya Nadella som CEO har på alle måder åbnet sig op, ikke kun i arkitektur med støtte til 2.000 open source-projekter og tredjeparts adgang, men også mod at tage samfundsansvar og investere i ordentlig adfærd i cyberspace.

Vi møder John Gallager, der er VP i Microsoft, som uddyber udviklingen:

”Spørgsmålet er ikke, som da Bill Gates lavede sin første pc i garagen for 41 år siden, om teknologien virker, men om vi har tillid til, at big techs interesser er på linje med befolkningernes,”  siger John Gallager og fortsætter:

”Vi handler ikke data, som andre. Vi beskytter vores kunders data! Vi støtter GDPR og hundrede af strenge privacy-krav, også udenfor EU. Og så er vi her for at understøtte vores kunders forretning, ikke for at tage den fra dem,” siger han med henvisning til Amazon.

I Microsofts war-room 

“Microsoft bruger 1 milliard dollars på cybersikkerhed om året og blokerer for 5 milliarder dollars malware-trusler pr. måned eller én pr. 39. sekund, fortæller Mark McIntyre, der er ansvarlig for Microsofts massive satsning på cykersikkerhed.

Fysisk ligner det en krydsning mellem et war-room og NASAs kontrolcenter i Houston. Man er og skal ikke lades i tvivl om, at en global krig er i gang med Iran, Nordkorea og Rusland blandt de andre deltagere.

Og hvad kan lille Danmark så her? Jo, såmænd nok mere end i vores samlede Syrien-indsats. Microsoft har, støttet af Casper Klynge & co., i februar i år fx taget initiativ til en ny digital Genève-konvention, der ligesom den fra 1949 skal beskytte civile, nu bare i forhold til digital krig.

Og tilsvarende har Microsoft været meget aktiv i Digital Peace Now-kampagner og -events, ligesom de står bag AccountGuard, hvor Danmark er ét af 14 lande, der uden omkostning kan bruge Microsofts ekspertise til at beskytte sig mod påvirkning til næste valg.

Lige netop her er global koalitionsopbygning og udkast til fornuftige spilleregler vigtigt. Og danskerne er frontløbere, mærker man på Microsofts respons.

I købmandens hule

Nærmeste konkurrent i clouden til Microsoft er Amazon. En forretning, der blev grundlagt som en boghandel simpelthen for sikkert at kunne håndtere kreditkortbetaling.

Danmark har med 30 pct. et af verdens højeste cloudforbrug, og det er ikke kun godt til lager, men også i forhold til adgang til applikationer. Så der er stadig et kæmpe potentiale, betoner Michael Punke, VP i Amazon.

Vi er købmænd, understreger han. Det mærkes, tilsat Jeff Bezos’ indædte stædighed, med hensyn til at nå bedre og nye KPI’er. Armbevægelserne og purpose i forhold til ansvarlighed er betragteligt mindre end hos naboen. Men Michael Punke lægger også afstand til Facebook og Google:

De sælger content til reklame og skaber ikke arbejdspladser, fordi de er uden væsentlig fysisk tilstedeværelse. Vi er der fysisk med mange medarbejdere. Og efter vi købte eBay, gav vi også adgang til tredjeparter.”

Go det kasseløse supermarked

Det forhindrer nu ikke mange detailhandlere, inklusive danske, i at frygte Amazons verdensfelttog.

Deres datapersonalisering, effektivitet og logistik samt omnichannel med mix af e-commerce og fysiske butikker er længder foran.

Så nogle kan ånde lettet op, når Tom Sullivan, Director International Tax Planning i Amazon, fortæller:

Amazon ikke har planer om fysisk indrykning i Danmark. I hvert fald ikke lige nu. Simpelthen, fordi sprog og valuta gør det for besværligt.”

Formentlig af høflighed nævnes det ikke, at vi er et lille marked, og danskerne nok selv skal købe på Amazons platform alligevel.

Meget omtalt lige nu er Amazon Go. Foreløbig bl.a. med tre kasseløse butikker i Seattle. Her kan man gå ind, hvis man har appen på mobilen og tage varer fra hylderne.

Det hele bliver filmet og registreret af IoT-sensorer, hvilket teknisk formentlig er meget lig de førerløse biler. Men Amazon virker nu på mig bagud i forhold til Tencent- og Alibaba-butikkerne i Shanghai, hvor bl.a. varernes sporbarhed kan aflæses på ens mobil.

Peter Høgsted og danske COOP forsøger sig snart med tilsvarende konceptbutikker i Danmark, og det får vi så se, om slår an.

Personligt vil jeg oftest hellere have en butik, hvor jeg kan få vejledning og tale med nogen, når jeg nu ikke får bragt varerne til døren.

I det antikke Athen var markedspladser steder for snak og dialog – og det er markedspladser nok stadig for mange danskere.

Købmandskab og storpolitik

Et er købmandskab, noget andet er storpolitik. Eller er det? Tech-giganterne er nu så store og vigtige, at de er som små nationer med egne interesser. Og den globale interesse i, om det er USA eller Kinas statssammensmeltede tech-giganter, der vinder, er enorm.

Og hvilken type digital verdensorden vi skal leve i, er spørgsmål på niveau med klima, men også en forudsætning for at løfte befolkninger ud af fattigdom og nå FN’s verdensmål.

Og ligesom Danmark har været og delvis er foregangsnation på nogle grønne løsninger, kan vi blive det på særlige sider af det digitale, bl.a. fordi vi har verdens mest avancerede offentlige sektor.

Det synes vi ikke altid selv i det daglige, men man skal fx ikke stå i kø længe i fx Seattles lufthavn, før den pointe er klar som blæk. Så uanset, hvilken regering vi snart får, er her en bane, hvor vi sjovt nok kan gøre en forskel.