Henvendelserne til MeetinVR er siden coronas intagen eksploderet med en faktor 5. Foto: PR

VR-startup: Efterspørgslen stiger under corona, men hvad med fundingen?

Cristian-Emanuel Anton startede MeetinVR tilbage i 2016 og var dermed klar til coronasituationen, hvor interessen for tjenesten er steget eksplosivt. Investor Lars Neupart er tilfreds, men usikkerheden lurer også, for kan MeetinVR skaffe kapital til næste runde om et halvt år?

Investor Lars Neupart, DanBAN-medlem og stifter af sikkerhedsfirmaet Neupart, gik i sensommeren 2017 med i virksomheden MeetinVR, som han blev introduceret for, da han var på jagt efter startups, der lavede B2B-software, som han selv har stor erfaring med.

Til det første møde blev han introduceret for en meget ufærdig software, men han så det som et syn ind i fremtiden og gik med. Og i de snart tre år, han har været en del af VR-virksomheden, er han blevet mere og mere aktiv og har øget sin andel ad fire omgange.

”Det er et supergodt samarbejde og en superspændende virksomhed, som er mere relevant end nogensinde før,” fortæller Lars Neupart.

MeetinVR laver nemlig virtual reality-software til virksomheder, så man kan holde møder online, men samtidig få en fornemmelse af, at man sidder sammen. Allerede inden corona fik virksomheden ifølge Cristian-Emanuel Anton, CEO i MeetinVR, omkring 80 henvendelser dagligt fra virksomheder, der gerne ville prøve deres beta-version. Dette uden nogen form for markedsføring. Men efter coronakrisen startede i marts, er antallet af henvendelser eksploderet, og de har modtaget over 500 henvendelser fra store virksomheder, nogle af dem Fortune 500, over hele verden.

Se, hvordan MeetinVR’s software fungerer her.

”Når man arbejder hjemme og er væk fra sine kolleger, har man brug for en følelse af, at man stadig er forbundet med dem,” fortæller Cristian-Emanuel Anton, der startede virksomheden, fordi han så et stort potentiale i VR, efter han selv havde prøvet det som et spil.

Værdifuld erfaring

Nu her fire år efter MeetinVR’s opstart er de ved at lancere deres software som en åben platform, hvor man kan gå ind og tilmelde sig i stedet for som tidligere, at virksomhederne skal skrive til dem for at komme med.

Med den øgede interesse samt indtagelsen af et marked, som rykker rigtig hurtigt, har det ifølge Cristian-Emanuel Anton været meget værdigfuldt at have Lars Neupart med ombord med hans store erfaring:

”Han har været med som investor i alle runder siden begyndelsen, og han er blevet mere og mere involveret i virksomheden og er i dag bestyrelsesformand. Vi mødes ret ofte, hvor han og medinvestor Søren Jørgensen, som også sidder i bestyrelsen, prøver at hjælpe os gennem denne tid, hvor vi får ekstremt mange henvendelser fra hele verden,” fortæller han.

Lars Neupart fortæller således: ”Det er nemt at blive fascineret over, hvor mange der er interesseret. Det er rigtigt store virksomheder, der har kontaktet os. Men der er stadig lang vej fra interesse til, at mange af dem bliver betalende kunder, og det er noget af det, jeg er med til at kigge på.”

Usikker fremtid, men store mål

Lars Neupart fortæller også, at udover udgivelsen af den nye software er næste store opgave at finde finansiering til næste fundingrunde, hvor MeetinVR er på jagt efter 3-5 mio. euro. For selvom interessen ser positiv ud nu, så fortæller BA’en, at det er svært at afgøre, om man kan finde investorer. Det er en usikkerhed, der rammer langt størstedelen af hans aktieportefølje.

”MeetinVR skiller sig ud fra mange andre virksomheder på den måde, at det meste af coronaeffekten er positiv, men de kan også blive negativt påvirket, for det største problem er usikkerheden. Mange forventer, at VC’erne vil være mere selektive i deres investeringer, og det kan komme til at påvirke dem alle,” fortæller Lars Neupart.

Men selvom der er nogle usikkerheder i fremtiden, så er drømmene store hos MeetinVR. CEO Cristian-Emanuel Anton, fortæller:

”Vores mål er at blive den ledende entrepriseløsning til virksomhederne inden for virtual reality, og det er vi også indtil videre. Vi hører fra industrien, at vi er den bedste løsning. Så vi skal fortsætte med det, vi gør – altså arbejde tæt med kunderne for at forstå deres behov og bygge softwaren bedst muligt.”