“Alle på teamet skal være klar over, at man er nødt til at gå all in på det her marked med fuldt momentum, ligesom da man startede sin virksomhed første gang," siger Mik Strøyberg fra Good Monday. Foto: Anna Falck Photography.

Vejen til USA er belagt med dyre advokater og micromanagement

Drømmen om at udvide til det amerikanske marked kan virke tiltrækkende, men faldgruberne er mange og lommerne skal være dybe.

I den danske startup-verden lever den amerikanske drøm i bedste velgående. Og forståeligt nok.

Danske startups tiltrækkes især af Californien, der med Steinbecks ord er “landet, der flyder med mælk og honning”, og adgang til det amerikanske marked kan også være adgangen til et engelsksproget marked med 300 millioner købelystne kunder. Og det er en mulighed for at komme tæt på verdens mest kapitalstærke investorer.

Succesfulde danske startups som Vivino, Unity og Zendesk har da også for længst lagt lille Danmark bag sig for at foretage et såkaldt flip og etablere sig i USA.

Men for mange startups kan smagen af mælk og honning hurtigt blive erstattet af blod, sved og tomme lommer. For flippet til USA er en enormt omkostningsfuld affære. Kulturforskellene er enorme, love er ofte forskellige fra stat til stat, og de nødvendige advokater på området tager op mod 1000 dollars i timen.

Tillid er uamerikansk

En af de mest erfarne danskere på området er Mik Strøyberg, der som tidligere direktør i virksomheden Lemonsqueeze har hjulpet utallige danske startups med at udvide på den amerikanske østkyst. I dag er den 36-årige dansker vendt hjem til København for at stifte virksomheden Good Monday. Og herfra kan han observere de enorme forskelle mellem Danmark og USA.

“Bare det at få et velfungerende amerikansk setup på plads kan jo være rigtig svært. Så når man laver et roll out i USA, handler det om at starte det rigtige sted. Hvis man ikke kender rækkefølgen, kan man hurtigt blive sat 2-8 uger tilbage, og det kan virkelig koste,” siger han.

Også medarbejderkulturen er helt anderledes fra Danmark.

“I USA kan du blive fyret på dagen og ikke få mere i løn. Så amerikanske ansatte har hele tiden har brug for at vide, om de er købt eller solgt. Derfor er micromanagement meget udbredt i USA. Det giver medarbejderne tryghed. De danske virksomheder, som er kommet til USA og har givet fuld tillid til deres medarbejdere, har aldrig fået succes,” siger Mik Strøyberg.

“Alle på teamet skal være klar over, at man er nødt til at gå all in på det her marked med fuldt momentum, ligesom da man startede sin virksomhed første gang,” siger han.

Dyrere end forventet

En af de danske startups, som lige nu er i gang med at rulle ud i USA, er proptech-startuppet Zigna. To år efter stiftelsen af Zigna Inc. har virksomheden i dag ansat 5 mand i San Francisco og servicerer over 1.000 ejendomsmæglere på tværs af USA med deres marketingplatform.

“Vi var måske lidt naive i starten, fordi vi gerne ville åbne derovre uden investorer i ryggen og uden at være nødt til at investere tunge penge i depositum til kontor og så videre,” siger partner og CEO i Zigna, Nicolai Afseus.

“Vi har skullet indstille os på at lave en del “mini-pivots” for at tilpasse os det amerikanske marked.” Partner og CEO i Zigna, Nicolai Afseus. Foto: Vasia Moragianni.

“Det har været meget dyrere at starte op, end vi havde regnet med. Der går hurtigt rigtig mange penge til advokater og revisorer. Der er utrolig meget lovgivning og bureaukrati,” siger Nicolai Afseus, der også peger på kulturforskellen som en udfordring:

“Vi fandt hurtigt ud af, at vores amerikanske kunder tænker en del anderledes end vores danske kunder. Så vi har skullet indstille os på at lave en del “mini-pivots” for at tilpasse os det amerikanske marked, siger Nicolai Afseus.

Fordele og (store ulemper) i USA

500 meter fra Zignas kontor i Københavns Nordvestkvarter sidder en anden dansk startup, Peergrade. Ligesom Zigna er Peergrade oprettet som et Delaware C-corp i USA, men det er ikke sket uden problemer.

“Det tog SKAT 3 måneder at godkende, at vi måtte bruge investeringerne i Peergrade Inc i vores danske Aps, så man skal helt klart have nogle penge på kistebunden, hvis man vil til USA,” siger CEO i Peergrade, David Kofoed Wind og fortsætter:

“Nu skal vi både have en dansk advokat, en amerikansk advokat og en dansk-amerikansk revisor. Jeg bruger al min vågne tid på at videresende mails fra den ene revisor til den anden. Alting er bare blevet super kompliceret.”

“Man skal helt klart have nogle penge på kistebunden, hvis man vil til USA.” David Kofoed Wind, CEO i Peergrade. Foto: Peergrade.

Peergrade-direktøren vurderer, at uden den betalte advokathjælp fra Y Combinator, ville omkostninger for udvidelsen til USA let løbe op i 500.000 kroner plus en hel del frustrerende arbejdstimer.

Mødet med den amerikanske kultur har dog også haft en positiv indvirkning på Peergrade.

“Lige med sælgere er det godt at hyre en amerikaner. De synes, alt er for fedt, og det fungerer over for kunderne. Det har vi meget brug for, når vi er et team af stille, danske nørder,” siger David Kofoed Wind.