Ugens IPO startup: OrderYOYO – kampen for restauranternes selvstændighed

”Ghost kitchens” og cykelbude, der har fyldt godt op i gadebilledet under coronakrisen, og madportaler, der tager op mod 35 % i kommission fra restauranterne, vidner om, hvor magten er konsolideret på det marked. Men der findes måder at fravriste sig madportalernes greb og selv tage styring over kunderejsen og eget brand. Bootstrapping har konfronteret Søren Gammelgaard, CEO i børsaktuelle OrderYOYO, der forsøger at give magten tilbage til restauranterne.

Kritikken af de store madportaler på takeawaymarkedet har i den seneste tid for alvor givet genlyd. Madportaler, der udgør et ekstra led i værdikæden mellem restauranterne og forbrugeren, anklages ofte for at have skabt en ulige magtfordeling, hvor de menes at tage en for stor bid af den kage, der for små restauranter og takeawaykæder i forvejen er lille. Hvis restauranterne ikke var det før, er de under coronakrisen sat skakmat over for madportalerne og deres servicer. Madportalerne har længe haft vokseværk, og det er yderligere forstærket ifm., at levering af mad fra restauranter i dag kun udgør ét af flere ben for scaleups som Wolt og Deliveroo, der udvider forretningsmodellen med partnerskaber med supermarkeder, ligeledes fremskubbet af pandemien.

Pro-medlemskab?

Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.

Tryk her

Allerede medlem? Log ind her: