Ugens BI-startup: GoSimplo

Business intelligence (BI) hører man p.t. ikke meget om, men det er, hvad den danske startup GoSimplo, foundet af Thomas Bolvig Amorøe, Martin Puge, Nick Stenroos-Dam og Kenneth Weesgaard i 2020, arbejder med: visuelle KPI-dashboards til SMV'er. Læs bl.a. om kapital fra Allan Sønderskov Darré m.fl., PreeSeed Ventures og Vækstfonden, om demokratisk vidensdeling og om ikke at greenwashe.

Thomas Bolvig Amorøe, Nick Stenroos-Dam, Martin Puge og Kenneth Weesgaard foundede i 2020 GoSimplo; en business intelligence-startup, som har udviklet en online-KPI-platform til små og mellemstore virksomheder. GoSimplo har kunder i ti lande og har i år rejst 4 mio. kroner i funding, primært fra PreSeed Ventures, men også fra Vækstfonden og erfarne business angels som Allan Sønderskov Darré, Henrik Hasselbalch og Anders Lisdorf. Bootstrapping har talt med CEO og co-founder Kenneth Weesgaard.

 

At opfinde dyb BI-tallerken på egen hånd

GoSimplo er en online-SaaS-platform, som skaber automatiserede og intuitive rapporteringer for SMV’er og forbinder data med overskuelige visualiseringer og modeller, der bygges via machine learning. Udover GoSimplos sammentømrede enhed med fire co-foundere består teamet af dataanalytikere, webdesignere og softwareudviklere. Man hvad er BI egentlig? Kenneth Weesgaard forklarer:

”BI består overordnet af tre dele: 1) data hentes fra kildesystemer, transformeres, optimeres og loades til opbevaring, 2) data opbevares og analyseres til rapportering, 3) data præsenteres visuelt via et interface.”

BI er altså komplekst, men GoSimplos mission er at gøre det simpelt:
Vi automatiserer BI, kombinerer data fra flere systemer og giver SMV’erne det overblik, de har brug for. Store virksomheder har i mange år gjort det, men SMV’er har ikke haft den mulighed, fordi det både kræver kapital eller in-house-kompetencer og – vigtigst – data, som kan bruges. Men det har vi løst via det produkt, vi har udviklet,” fortæller Kenneth Weesgaard og fortsætter:

”Vi arbejder bl.a. på cashflow forecasts og heatmaps til projekter ved brug af machine learning, der vil gøre det muligt for virksomhederne via deres data at se, hvornår de fx har et forventet overforbrug og dermed kan reagere rettidigt. I Danmark er 99 % af alle virksomheder SMV’er, og her er BI enormt underrepræsenteret, idet de nuværende BI-tilbud er for dyre og komplekse, og vi har derfor på nogle områder skullet opfinde den dybe tallerken på egen hånd for at gøre BI tilgængelig for mindre virksomheder.”

 

Fra folkeskolelærer til iværksætter

Men hvordan opstod GoSimplo egentlig? Og hvorfor gik Kenneth Weesgaard fra at være uddannet folkeskolelærer i matematik og fysik/kemi til at springe ud som først økonomielev, så konsulent og senere iværksætter?

” Jeg opdagede et stort hul i markedet: Rapporteringensdelen, som især ofte haltede, hvor man altid endte ud med et Excel-ark.”

”Jeg havde lyst til at lave noget helt andet, så jeg blev økonomielev og kom derefter ind i en softwarevirksomhed, hvor jeg styrede projekter og økonomi – og derfra til at være konsulent. Og det var her, jeg opdagede et stort hul i markedet: Rapporteringensdelen, som især ofte haltede, hvor man altid endte ud med et Excel-ark. Det var frustrerende, men BI koster mange penge og timer at implementere, hvilket gør det vanskeligt for mindre virksomheder,” fortæller Kenneth ´der for to et halvt år siden tog kontakt til sin nuværende co-founder Thomas Bolvig Amorøe, og det udviklede sig til det, der i dag er GoSimplo, med den præmis, at det hverken skal koste en formue for kunderne eller være svært:

I januar 2020 startede vi udviklingen af vores første produkt. Derfra gik der blot seks måneder, før produktet havde betalende kunder. Coronakrisen har selvfølgelig haft sine fordele og ulemper med sværere arbejdsbetingelser og forlængede salgsprocesser, men bl.a. også en fordel, fordi vi modtog Vækstfondens gearingslån, som gav bedre finansieringsmuligheder, da vi lettere kunne samle investorer.”

 

4 mio. kroner i kapital og et voksende BI-marked

GoSimplo har over 50 kunder og fik med deres nyeste produkt 25 kunder på halvanden måned. De har i år rejst 4 mio. kroner i investeringer fra bl.a. PreSeed Ventures, Vækstfonden og en række business angels. Men hvorfor – og hvor aktive er investorerne i GoSimplos platform?

”Vi har et virkelig godt mix af investorer, som så muligheder i os – og de er meget aktive. PreSeed Ventures har stor erfaring med at skalere, og i samarbejde med private business angels med bred erfaring har vi et rigtig godt og aktivt setup,” fortæller Kenneth Weesgaard og tilføjer, at GoSimplo skal rejse kapital igen i foråret.

Kenneth Weesgaard, CEO og co-founder, GoSimplo

Det samlede marked for al BI er stort, voksende og udgjorde i 2020 140 mia. kroner globalt – og kommer i 2025 til at udgøre 200 mia. kroner med en vækst på 7,6 % om året. Fokus på data i næsten alle brancher betyder, at virksomhederne lettere kan effektiviseres. Men hvad med konkurrenterne? Kenneth Weesgaard fortæller:

”Vi har to indirekte konkurrenter: konsulenthusene og gør-det-selv-løsninger. De er dog enten for dyre eller komplekse, især for mindre virksomheder. Af direkte konkurrenter ser vi derfor ingen, da vi kombinerer flere datakilder, automatiserer alt, og vores løsning er klar inden for fem minutter, for det er vigtigt at vise virksomhederne, at vi kan levere – og at vi gør det simpelt for dem.”

De B2B kunder, som GoSimplo har flest af, er reklamebureauer og IT-konsulenter. Om kunderne fortæller Kenneth Weesgaard, at det er vigtigere for dem at få flere kunder end at tjene penge nu og her, da de for hver kundes data bliver skarpere på de modeller, der skal bruges til bl.a. forecasts: ”Herudover er vores fremtidsplan at udbrede vores løsning i Norden først og herefter UK, men også på sigt at gå ind i andre vertikaler, fordi vores produkt vil kunne replikeres til andre brancher.”

“At demokratisere dataindsigt, så det kan bruges bredt i virksomheden, giver værdi for alle.”

 

Medarbejderovervågning eller demokratisering af data?

En feature i GoSimplos platform er ”Medarbejderrapportering, som ifølge GoSimplo hjælper SMV’erne til lettere at forstå medarbejdernes arbejdsbyrde og ydeevne med datavisualisering. Men den feature kan også vise, om medarbejderne ”leverer som forventet” – altså en form for tracking af medarbejdernes ydeevne og effektivitet. Men kan man kalde det en form for overvågning af medarbejderne? Kenneth Weesgaard uddyber:

Her tror jeg, man skal vende det om; vores løsning bruges til at se, hvor effektive medarbejderne er, men det er forkert, hvis tallene kun vises på direktionsgangene. At demokratisere dataindsigt, så det kan bruges bredt i virksomheden, giver værdi for alle og er et vigtigt ledelsesværktøj, som bør deles med medarbejderne, så de får en forståelse af, hvad de arbejder med og hvorfor. Vores dataoverblik skal vises nedefra og op, men også oppefra og ned,” fortæller Kenneth Weesgaard og tilføjer: ”Det handler om vidensdeling, mere end at det bør betragtes som overvågning af medarbejdere.”

 

Vi skaber glæde

De færreste startups, virksomheder og investorer kan undgå at tale om bæredygtighed; det samme gælder for GoSimplo – og det er komplekst:

”Af gode grunde er bæredygtighed vigtigt – og vi vil gerne være bæredygtige, men det er svært med en startup som vores. Men for mig personligt handler det om, at vi i stedet kan sprede noget glæde; at rode med rapportering er kedeligt for de fleste, men med vores produkt sparer man tid, får et bedre indblik i virksomheden og forhåbentlig mere arbejdsglæde.

”Vi redder ikke regnskoven, men vores produkt har et overordnet godt formål.”

Og Kenneth tilføjer til slut: ”Vi vil være ærlige, er ærlige og kommer med baggrunde som udviklere og konsulenter; vi siger tingene, som de er.”