Ugens alt-godt-fra-havet-startups: Venø Seafood og Dansk Tang

Sådan går du fra 0 til 80 % markedsandel! Ugens startup Venø Seafood har skabt nye salgskanaler for danske goder fra havet, som vi i årevis ellers har valgt at importere. Ligesom Dansk Tang forsøger de at revolutionere værdikæden, så fortællingen om råvarer direkte fra producenten fremmes, og klimaet skånes. Vi har udfordret Kristian Borbjerggaard, CEO og founder af Venø Seafood, samt Claus Marcussen og sønnen Simon Weber, der driver Dansk Tang.

Venø Seafood – 80 % markedsandel!

I 2013 lavede man en opgørelse over, hvor mange østers der blev spist i Danmark. At tallet lå på 1,8 mio., var egentlig ikke noget, der undrede Kristian Borbjerggaard, founder og CEO i Venø Seafood. Hvad der i stedet gav anledning til løft på øjenbrynene hos dengang blot kommende student med passion for fiskeri, var, at kun 50.000 af dem var danske. De resterende 1.750.000 var de velkendte stillehavsøsters importeret fra Frankrig. En speciel prioritering, der tenderer til det ironiske, når 98 % af de danske østers samtidig blev sendt til de franske kyster. Den noget besynderlige byttehandel tænkte Kristian Borbjerggaard i 2016, at der måtte gøres noget ved, og det blev til starten på Venø Seafood: Undersøgelsen understregede jo et mærkværdigt paradoks: Danske restauranter lå og importerede franske og hollandske østers af ringere kvalitet, mens danske østers – der er mindst lige så gode – blev eksporteret i stor stil.”

Pro-medlemskab?

Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.

Tryk her

Allerede medlem? Log ind her: