"De seneste år er der kommet rigtig mange platforme, som kalder sig deleøkonomiske uden nødvendigvis at være det," siger Kristian Matthes, der står bag Findroommate.dk, en deleøkonomisk platform med snart 10 år på bagen. Foto: Findroommate.dk

Succesfuld founder om deleøkonomien: Tilbage til kernen, tak!

Deleøkonomi er blevet et buzzword, og nu er det på tide at finde tilbage til kerneværdierne, mener stifteren af succesfuld dansk deleboligportal

Trends kommer og går. Men deleøkonomien synes at være kommet for at blive. Politikere såvel som investorer og lytter i begejstring, når begrebet kommer i brug i virksomhedspitches. Og med rette. For omkring en femtedel af danskerne deltager i dag i deleøkonomien, og mange danske startups pryder sig med begrebet i deres virksomhedsbeskrivelse.

Jeg synes, det er på tide, at vi stopper op, kigger indad og kommer tilbage til kernen af deleøkonomi-begrebet.

Men midt i begejstringen risikerer vi at glemme, hvad deleøkonomi egentlig betyder. Det mener Kristian Matthes, som snart holder 10 års jubilæum i branchen. Som 22-årig byggede han Findroommate.dk, som i dag har de facto monopol på delelejlighedsmarkedet. Ifølge ham har deleøkonomiens indtog i vores hverdagsvokabolarium givet plads til virksomheder, som benytter begrebet, men ikke kender til kernen af deleøkonomien..

“Jeg synes, det er på tide, at vi stopper op, kigger indad og kommer tilbage til kernen af deleøkonomi-begrebet. De seneste år er der kommet rigtig mange platforme, som kalder sig deleøkonomiske uden nødvendigvis at være det,” mener Kristian Matthes og fortsætter:

“Som deleøkonomisk platform udnytter man de resurser, der allerede er til rådighed. Der har været rigtig stor forvirring om begrebet, fordi der er sket så meget på området. Men det giver bagslag at gå ud og fortælle, man er noget, man ikke er,” siger Kristian Matthes.

Han nævner eksempelvis AirBnB, som i højere grad har bevæget sig over imod at leje til turister og dermed fjerne boliger fra det “rigtige” lejemarked.

Hurtig vækst ødelægger kerneidéen

Den 32-årige iværksætters bredside mod platformsøkonomien beror på 10 års erfaringer med deleøkonomi. Og en overbevisning om, at en deleøkonomisk platform er en svær størrelse at få til at vokse. Det lærte han med Findroommate.dk, som på 10 år er vokset til at formidle lejeboliger til 100.000 nye brugere om året i både Danmark, Sverige og Holland.

Der er mange virksomheder, der knækker nakken som deleøkonomisk platform.

“Der er mange virksomheder, der knækker nakken som deleøkonomisk platform, fordi væksten ikke kommer hurtigt nok. Så begynder man at kigge efter andre muligheder, og så kommer man væk fra den deleøkonomiske kerneidé,” siger han.

Kristian Matthes taler af erfaring. Han ansatte sin første medarbejder i 2013 efter fire års kamp for at skabe den rette balance af udbud og efterspørgsel på Findroommate.dk, hvor kun lejerne betaler abonnement.

“I starten havde vi for meget fokus på dem der betalte medlemsskab. Men vi fandt ud af, at vi i højere grad skulle have fokus på udlejerne. Uden dem, vil lejerne jo ikke betale,” siger Kristian Matthes.

Så gik den vilde jagt på  lejerne. De følgende måneder løb stifteren rundt med flyers i de københavnske opgange og skrev hustler-agtige beskeder på DBA’s og Boligportalens boligannoncer. Til stor utilfredshed for de store etablerede spillere. Men som Kristian Matthes siger:

“Vi kunne ikke bare sidde på vores hænder og vente på lejerne kom. Man er nødt til at vokse organisk, og så begynder bolden lige så stille at rulle.”

 I 2013 begyndte bolden for alvor at rulle for Findroommate.dk. Virksomheden blev en del af Freeway-koncernen, som købte sig til 50 % af virksomheden og hjælpe i dag virksomheden til at udvide forretningen til et deleøkonomisk væksteventyr i Sverige.