De to stiftere af First8 Mark Nilsson og Anders Kjærsgaard.

Startup satser på millionomsætning fra crowdfundingsoftware

Den lille startup First-8 startede som en enkel webshop med hjertestartere og førstehjælpskurser. Nu har man udviklet en crowdfundingplatform med skaleringspotentiale, der skal hjælpe lokalsamfund – og gerne globalt.

Hvis man kan holde til at bo i en container sammen i seks måneder, kan man også drive virksomhed sammen.

Det var mere eller mindre tanken fra Mark Nilsson og Anders Kjærsgaard, efter de i 2009 havde været udsendt til FN-missionen i Kosovo med det danske forsvar.

Inden da havde de været i livgarden sammen, og efter Kosovo var de en tur om sergentskolen, inden iværksættertilværelsen fristede. De stiftede i 2015 virksomheden First-8, der udbyder førstehjælpskurser og sælger hjertestartere i en webshop. Og kurser og hjertestartere har indtil nu været de to ben, som virksomheden er gået på. Det har fungeret, siger stifter Mark Nilsson.

”Det kan være, at en solgt hjertestarter skaffer et førstehjælpskursus. Og det kan være, at førstehjælpskurset sælger en hjertestarter,” siger Mark Nilsson.

Mark Nilsson har blandt andet fremlagt sin idé for tidl. erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Og selvom den direkte konkurrent er Falck, der er et af Danmarks mest genkendelige varemærker, har virksomheden klaret sig godt. I First-8’s korte levetid er omsætningen steget markant hvert år, og i seneste regnskabsår havde man også sorte tal på bundlinjen.Men at drive webshop og lave kurser er åbenbart ikke nok for de to stiftere.

En ny slags crowdfunding

First-8 har nemlig kastet sig ud i et nyt projekt. En hjertestarter er på ingen måde et billigt projekt, og en standardpakke med en udendørs hjertestarter på first-8.dk koster da også 16.770 kr. Det er de færreste private eller små foreninger, der uden videre har sådan et beløb til at kaste efter en hjertestarter, men det har First-8 forsøgt at imødekomme.

Man har nemlig lavet en platform for crowdfunding af hjertestartere på adressen samlerind.dk.

”Vi havde mange kunder, der spurgte, om vi kunne hjælpe med at facilitere indsamlingen til en hjertestarter. 75 % af alle hjertestop sker i private hjem, men 75 % af alle hjertestartere hænger ude hos virksomheder. Fordi det er der, købekraften er. Så det giver ikke meget mening, at den skævvridning skal være der,” siger Mark Nilsson.

First-8 vil gerne have flere hjertestartere ud, hvor det gør en forskel, så derfor så de muligheden i, at folk selv kunne oprette en indsamling til en hjertestarter direkte på First-8’s hjemmeside.

Forsiden på Samlerind.dk. Foto: Screenshot.

Der er til dato oprettet 13 indsamlinger på platformen, og indtil videre er én indsamling gennemført. Mark Nilsson anerkender da også, at projektet ikke er gået helt så bragende, som man havde håbet på, men planerne er store for de lokalt forankrede indsamlinger.

En pivotering til software-startup

Selvom det stadig er tidlige dage for platformen, ser First-8 et større potentiale i samlerind.dk end blot at være en kilde til mersalg af hjertestartere. Mange virksomheder, som har relativt dyre produkter, og hvis produkter tjener en større gruppe mennesker, kan ifølge First-8-stifteren være relevante for platformen.

”Det kan godt være, at hjertestartere er det, vi samler ind til i første omgang, men platformen kan nemt og enkelt tilpasses til andre virksomheder, så det eksempelvis hedder bootstrapping.samlerind.dk. Tankegangen med ”samlerind” er, at man skal kunne oprette helt lokale indsamlinger,” fortæller Mark Nilsson.

Det kan være legepladser til børnehaven eller den lokale park, en luksusgrill til boligforeningen eller alt muligt andet.

”Vi vil gerne sælge hjertestartere, men det er da sjovt at være en tech-virksomhed, der leverer en platform, som alle vores konkurrenter i teorien også kan benytte sig af. For der er jo ingen grund til, at det kun er vores hjertestartere og vores setup, der kører derinde. Og den er ikke begrænset af landegrænser. Det kan sagtens køre lokalt i Holland, Frankrig eller et tredje sted,” siger Mark Nilsson.

Gynger og karruseller

Selvom virksomheden pivoterer, er hovedmålet stadig at tjene penge på at gøre Danmark mere sikker. I Holland har man fire gange så mange hjertestartere per indbygger som i Danmark, så potentialet er stadig stort, mener First-8.

”Markedet er til, at vi sagtens kan firedoble det salg, vi laver på vores webshop. Lige nu sælger vi i gennemsnit en hjertestarter om dagen, og det vil vi i år gerne fordoble, så vi har en indsamling om dagen og et salg på webshoppen om dagen,” siger Mark Nilsson.

Men First-8 skal være mere end bare en webshop, og det har hele tiden været planen, fortæller Mark Nilsson.

Alle instruktørerne på First-8s førstehjælpskurser har militær baggrund ligesom de to stiftere, Anders Kjærsgaard og Mark Nilsson. Her på First-8s kontor. Foto: First-8.

Man har også udviklet en digital førstehjælpsplatform, hvor man kan tage førstehjælpsteorien forud for sit kursus og har adgang til genopfriskningsdelen, så ens førstehjælpskompetencer ikke kun huskes her og nu, men så der er større chance for, at det bliver en vedvarende kompetence.

First-8 vil gerne levere en softwareløsning til forbrugeren, og platformen samlerind.dk skal være åben for alle virksomheder, der vil give deres kunder mulighed for at crowdfunde til køb af forskellige produkter. Også First-8’s konkurrenter.

”Hele setuppet med at lave en white label-løsning (som kan benyttes af andre virksomheder, red.) gør, at vi får flere likvider ind i virksomheden og mulighed for at udvikle nye produkter og facilitere de produkter bedre til kunden. Så jeg ser os ikke som en leverandør af software udelukkende, men det kan sagtens være et højre ben, som får venstre ben til at fungere bedre,” siger Mark Nilsson.

Penge til hovedforretningen

Bedst som jeg troede, at First-8 ville indrømme, at salg af hjertestartere bare var midlet til at tjene nogle penge, så man kunne lave en uberskalerbar kæmpe tech-virksomhed, vender Mark Nilsson den mere eller mindre på hovedet. Det er nemlig ikke softwareløsningerne, der skal være hovedforretningen.

De innovative softwareløsninger er bare nye måder at tjene penge på. Så man kan understøtte målet om at sælge flere hjertestartere og udbyde flere førstehjælpskurser. Det kan lyde næsten som et velgørende projekt, men First-8 formåede dog at trække et overskud hjem på godt 130.000 kr. i det seneste regnskab (for 2017).

Ifølge First-8’s egne oplysninger omsatte startuppen i 2017 for 3,5 mio. kr., i 2018 omsatte man for 5,3 mio., og i 2019 regner man med en omsætning på 9 mio. kr. Men selv nogle af de ting, der nøgternt set er dårlige for forretningen, kan i First-8 være godt for virksomhedens overordnede mål.

”I december havde vi 30 hjertestartere i brug, og 20 af dem var i brug juleaften, og det er sindssygt dårligt for forretningen, fordi vi skal ud og levere nye elektroder, så hjertestarteren fungerer igen. Men den følelse, man havde efterfølgende var jo bare … Det var derfor, vi startede virksomheden,” siger Mark Nilsson.