Kasper Bondegaard Pedersen. Foto: Make Influence.
Kasper Bondegaard Pedersen. Foto: Make Influence.

Startup bruger data til at vise virksomheder effekten af influencermarketing

Når det gælder salgs- og marketingstrategier til især det unge publikum, er det efterhånden svært at komme udenom influencermarketing. Men influencerne ejer ikke kun forbrugernes værdifulde opmærksomhed – de ejer også den dyrebare data, der bliver genereret gennem influencermarketing. Det gør det svært for virksomhederne at måle, hvor effektiv deres kampagnestrategi er hos forskellige målgrupper, og endnu sværere at måle den reelle effekt og konverteringsrate. Det vil den danske startup Make Influence ændre.

Make Influence har skabt Danmarks eneste kommissionsbaserede influencerplatform, hvor virksomhederne kun betaler influenceren pr. salg, de genererer. Derudover er deres formål at gøre influencermarketing mere gennemsigtig for virksomheder ved at dele den data, de normalt ikke ser.

Make Influences medstifter og CEO Kasper Bondegaard Pedersen fik idéen bag konceptet, da han arbejdede i sin tidligere startupvirksomhed Trendday.dk, som er en tøjwebshop. Her kastede de mange penge efter influencermarketing og kunne se på bundlinjen, at det gav pote. Men Kasper var frustreret over, at han ikke kunne måle, hvilke af de mange influencers, der faktisk genererede salg, og at han ikke blev klogere på den købedygtige målgruppe.

Efter jeg stoppede, tænkte jeg, at der simpelthen også måtte være andre, som kunne få værdi af sådan en løsning

”Vi fandt en software fra USA, som vi tvistede lidt, så vi kunne give influencerne individuelle links, som gjorde det personligt, men også trackable. Det viste sig, at vi havde nogle influencers, der omsatte for over 700.000 om året for os! Da jeg solgte min anpart i Trendday, var jeg så begejstret over, at vi var nogle af de eneste i Danmark, som lavede influencermarketing, hvor vi kunne måle deres værdi i form af salg og klik. Efter jeg stoppede, tænkte jeg, at der simpelthen også måtte være andre, som kunne få værdi af sådan en løsning,” fortæller Kasper Bondegaard Pedersen.

Og det skulle hurtigt vise sig, at Kasper havde ret i, at der var andre virksomheder end hans, der kunne se værdien. Da Make Influence launchede i januar 2019, var der 120 virksomhedsoprettelser på 14 dage.

”Da vi launchede Make Influence, blev vi kortvarigt nødt til at lukke ned for virksomhedsoprettelser på grund af kapacitetsmangel. Der var simpelthen en langt større interesse, end vi havde turdet håbe på. Med nogle kreative marketingtiltag havde vi også 977 ansøgninger fra influencers efter kun to dage. Det har været en overvældende start, men vi er langt fra færdige. Vi har så mange ting i pipelinen,” siger Kasper Bondegaard Pedersen.

Holdet bag Make Influence. Jesper Madsen, Rasmus Bruus Larsen, Kasper Bondegaard og Frederik Kiel Jespersen. Foto: Make Influence.
Holdet bag Make Influence. Jesper Madsen, Rasmus Bruus Larsen, Kasper Bondegaard og Frederik Kiel Jespersen. Foto: Make Influence.

 

Hvorfor influencermarketing?

Influencermarketing er blevet et udbredt buzzword efter fremkomsten af sociale medier. Men det er langt fra nyt, at virksomheder gør brug af influencers til at sælge et produkt. Da en række kendte mennesker som Cindy Crawford og Britney Spears drak Pepsi i tv-reklamer, var det også influencermarketing. Den eneste forskel er, at der med de sociale medier er kommet langt flere influencers, hvilket gør dem lettere at komme i kontakt med, til et prisniveau, som mange kan være med på.

I de store træk er influencermarketing ’referral marketing’, hvor onlineforbilleder skaber en hype om et produkt ved indirekte eller direkte at anbefale det til følgerne.

”Tit og ofte har influencers rigtigt mange følgere, som gerne vil være som dem. De vil klæde sig som dem, lave lige så god mad som dem osv. Så når en influencer fortæller, at du f.eks. taber dig ved at spise dette nye produkt fra X, er deres følgere meget mere købsparate, end hvis de f.eks. ser en annonce om samme produkt på Facebook. Virksomheder får også en enorm brand awareness. Hvis man laver sin research ordenligt, kan man blive set af flere tusinder af mennesker på én gang. Mange af dem køber sikkert ikke i første omgang, men hvis virksomheden har deres marketingstrategi i orden, skal det nok blive til et salg,” fortæller Kasper Bondegaard Pedersen.

Influencers skaber faktisk også organisk trafik direkte til virksomhedernes SoMe-sider, da de typisk også leder deres følgere hen mod virksomhedens Instagram.

En af de virksomheder, som har haft succes gennem Make Influence, er madleveringssystemet MåltidsBoxen. MåltidsBoxen besluttede i 2019 at omlægge sin forretningsstrategi ved at gå fra engangsbestillinger til en abonnementsløsning. De fyrede bureauerne og fokuserede på influencermarketing i stedet. De fik Make Influence til at lave deres marketingstrategi og bad dem om at finde de bedst egnede influencers og bruge disses data til at konvertere engangsbestillinger til abonnementer. På to måneder voksede MåltidsBoxen med 650 % og havde en ROAS (returnering af penge brugt på reklame) på 1.000 %.

Havde det været for 10 år siden ville MåltidsBoxen måske i højere grad have fokuseret på egne sociale mediesider og fået abonnementer igennem dem. Men Make Influences CEO mener, at influencermarketing bliver mere populært, fordi virksomhedernes egne sider har mistet meget af deres værdi:

”Det bliver dyrere at annoncere gennem Facebook, AdWords og andre kanaler. Og Facebook ændrer deres algoritmer hele tiden og gør det svære at ramme folk organisk. Influencers skaber faktisk også organisk trafik direkte til virksomhedernes SoMe-sider, da de typisk også leder deres følgere hen mod virksomhedens Instagram. Og hvis virksomheden er aggressiv nok på Instagram, så laver de en masse stories, som hele tiden kommer først i forbrugerens feed.”