Pitch Deck #3. Tjek hvem du vil danse med

Rasmus missede en kapitalrejsning hos DanBAN på 4,5 mio kr. Det skal du ikke. Så Rasmus Madsen, iværksætter, tidligere revisor samt forhenværende partner i Dinero, lægger alle kortene på bordet fra sin første investering til eManager. Det sker i en lille serie, hvor vi her bringer #3 udfoldet i hans nye bog “Pitch Deck” med forord af Lars Tvede.

1-1 møderne med investorerne

Efter sådan et pitch-event skal du selvfølgelig i gang med at holde en masse møder! Det vil være en proces, hvor du skal sige de samme ting mange gange og være lige så passioneret hver eneste gang – hvilket er en hård proces.

Uanset om du har fået kontakt til en eller flere investorer gennem udsendelsen af dit pitch deck eller ved deltagelsen af et pitch-event, er der flere ting, du skal tage højde for til møderne.

Først og fremmest skal du tage møderne så hurtigt som muligt – altså, følg det gamle ordsprog “smed mens jernet er varmt”.

Du skal nemlig lynhurtigt finde ud af, hvem der reelt er interesseret, og hvem der bare godt kan lide at høre sig selv snakke (du vil støde på flere af disse typer, som jeg senere vil snakke om).

I eManager:

Da vi pitchede for DanBAN, skete det på en torsdag, hvorefter vi allerede om mandagen havde de efterfølgende møder.

 

Første møde

Din tilgangsvinkel til det første møde afhænger lidt af, hvordan du er kommet i kontakt med investoren.

 

Kontakt gennem et pitch-event

Trods det, at en investor har hørt dig til et pitch-event, og sikkert har stillet dig flere spørgsmål, kan du ikke antage, at vedkommende forstår hele virksomheden og/eller produktet. Samtidig kan du heller ikke antage, at investoren kan huske det hele. Du har trods alt kun haft 5-7 minutter til at pitche i efterfulgt af få spørgsmål.

Det vil selvfølgelig være useriøst at fortælle hele din pitch igen til det første møde. Start hellere mødet med at uddybe nogle af de væsentlige ting, som der ikke var tid til på pitch-dagen. Herefter spørger du, hvad investoren måtte brænde inde med af spørgsmål. Så starter mødet godt!

Kontakt gennem dit pitch deck

Selvom investoren har læst dit pitch deck, er det for overfladisk til at kunne vurdere, om I skal have et møde. Du er derfor nødt til at give investoren hele din pitch, så du er sikker på, at vedkommende ikke har en forkert opfattelse af din virksomhed og/eller produkt.

Det er en super god fremgangsmåde at spørge investoren til det første møde: “Skal vi ikke bare gennemgå vores pitch deck, hvor jeg taler en masse? Så kan du bare afbryde med spørgsmål”. Herefter vil mødet tage sig selv derfra.

I eManager:

Jeg begik en fodfejl til vores første møde, og det fik mig til at fremstå lidt useriøs. Jeg troede, alle investorerne havde forstået alt om vores virksomhed og produkt, så jeg startede nærmest mødet med “Hvad har I af spørgsmål?”. Jeg skulle have startet blødere op til mødet og have uddybet nogle af de væsentlige ting, som der ikke var tid til på pitch-dagen.

 

Vi ser hinanden an

Uanset om du skal holde første eller fjerde møde med en investor, vil jeg gerne lige give dig et par generelle råd til hvert møde.

Uanset hvor mange gange en investor har prøvet at investere, så vil de se dig an til mødet. Det gælder på alle områder, men specielt hvordan du griber hele processen an.

Det siger utrolig meget om dig som person, om du er struktureret, villig til at finde løsninger, og om I kan arbejde sammen (kemi).

Vær forberedt til hvert et møde

Sørg derfor for at:

  • have en agenda til mødet (uanset om du sender den først eller ej)
  • starte mødet med at forklare agendaen, så alle parter ved, hvad der skal ske
  • være konkret med alt
  • have udskrevet alt materialet på papir, da det er nemmere at tale ud fra, og investoren/du kan skrive noter undervejs
  • snakke om den efterfølgende proces til hvert møde
  • give hjemmearbejde til begge sider af bordet
    • Fx “Lad os tænke over/afklare disse punkter hver især”
  • aftale datoen for næste møde mens I sidder sammen og har jeres kalendere på mobilen
  • skrive referat af mødet og send referatet efterfølgende (således at I fanger eventuelle misforståelser)
  • opdatere dit lille CRM-system efter hvert møde, så du ikke blander møderne og investorerne sammen. Vedlæg også referatet her

Jeps, listen gælder hvert eneste møde!

Herudover kan det være en god ting at fortælle nedenstående ved de første møder:

  • Du vil lukke investeringen på en specifik dato, således at investoren ved, det ikke bare er tom snak og kan fornemme en udløbsdato
  • Vær åben omkring hvis du er i dialog med flere investorer, da det både giver værdi til din case, samt giver investoren noget at kæmpe for

Afslutningsvis sørg for at sætte nok tid af mellem møderne. Når du har 3-4 møder om dagen, ønsker du ikke at hoppe frem og tilbage mellem dem. Alle møderne trækker altid ud, og de kræver rigtig meget energi hver især – så gå gerne en tur mellem hvert møde.

 

Undersøg investorerne

Et sidste råd jeg vil give dig med på vejen er, at du bør undersøge hver en investor, du er i dialog med. Jo mere du ved om vedkommende jo større er chancen for, at du lander den rigtige investering.

Er en investor ikke rigtig for dig, kan du afslutte processen hurtigt, hvis du har undersøgt vedkommende. Modsat hvis en investor pga. dit baggrundstjek virker som et match, kan du forberede dig langt bedre med denne viden.

Jeg begik en del fodfejl i starten ved ikke at gøre det her! Så brug nu tiden på det, også selvom det hele lige pludselig går stærkt.

Udfør derfor et baggrundstjek

Lav en simpel Google-søgning og tjek investorens LinkedIn og Facebook. Du vil gerne vide:

  • Hvad har investoren foretaget sig tidligere?
    • Har vedkommende selv startet en virksomhed med succes?
    • Har vedkommende succesfulde investeringer?
    • Hvilke virksomheder har vedkommende erfaring fra og som hvad?
  • Har investoren relevant viden, du kan bruge?
  • Hvilke type spørgsmål skal du forvente investoren kommer med?
    • Branche-specifikke?
    • Budget-specifikke?
  • Hvor stor pengesum råder investoren over?
    • Altså tjek deres holdingselskab igennem på CVR.dk. Det er spændende, da det kan give dig indblik i, hvilken investering investoren ofte foretager
      • Lader investoren til at være risikovillig?
    • Har investoren en lokation tæt på dig, så du ofte kan få sparring?

Ring til fælles bekendte i jeres netværk (LinkedIn sladrer altid) og få deres vurdering af investoren

Rasmus Madsen: ”Pitch deck hvor jeg hjælper dig med, at få den første investering” kan du købe for 299,- (199,- for e-bog) i din (e-)boghandel eller på hans site Pitch deck.