Pitch Deck #2. Sådan kommunikerer du med investorerne
Rasmus missede en kapitalrejsning hos DanBAN på 4,5 mio kr. Det skal du ikke. Så Rasmus Madsen, iværksætter, tidligere revisor samt forhenværende partner i Dinero, lægger alle kortene på bordet fra sin første investering til eManager. Det sker i en lille serie, hvor vi her bringer #2 udfoldet i hans nye bog “Pitch Deck” med forord af Lars Tvede.
Tips til før et pitch-event
Spørg om setuppet
Sørg nu for at spørge om setuppet, og om der er specielle krav fra arrangøren på dagen. De har forskellige måder at gøre tingene på, og der foretages ofte ændringer i programmet.
Første gang vi pitchede ved DanBAN, fandt jeg først for sent ud af, at vi havde 7 minutter til dette event i stedet for de normale 6 minutter. Ændringen skyldtes, at der var færre virksomheder, der pitchede på dagen. Det gav lidt unødvendig panik i sidste øjeblik.
Øv dig- Øv dig – Øv dig
Det lyder som et meget banalt råd, men du skal virkelig have styr på din pitch. Vi fik utrolig meget ros efter vores pitch, bare fordi jeg havde øvet den mange gange. Det betød også, at flere kom og sagde “Jeg forstår stadig ikke helt esporten, men jeg tror på jer!”.
Helt konkret:
- Øv din pitch, så du kan den i søvne (jeg øvede over 60 gange!)
- Tag tid når du øver, således du kan overholde tidsgrænsen
- Pitch for hele teamet et par gange for at få deres input til pitchen
- Få en til at optage din pitch så du senere selv kan kigge på fejl og mangler
- Pitch til flere personer, som ikke er ansat, og hør hvad de har af spørgsmål
Læs ikke op
Det siger sig selv, at du skal kunne din pitch i hovedet og ikke stå og læse op! Men det gælder sådan set også, når du taler uden et talepapir. Mange prøver at huske hvert eneste ord fra deres pitch og læser op, hvad de kan huske fra papiret.
Det giver en dårlig pitch, da ordene ikke kommer naturligt. Husk desuden, at første gang du skriver pitch-teksten, vil det være i skriftsprog, og det er umuligt at pitche dét naturligt.
Afslutningsvis: Husk at investorerne ikke ved, hvad du skal sige, så glemmer du et enkelt vigtigt ord, går det nok. Kom videre og gå ikke i stå.
Brug samme udtryk
Du vil gerne give investorerne en hurtig forståelse af din virksomhed og alle de underliggende ting. Det gør du bedst ved, at bruge de samme ord og udtryk hele vejen.
Har du en sætning, der lyder bedre med et andet ord eller udtryk, må du omformulere det både i dit pitch deck og i det, du siger.
Fx hvis du tidligere har fortalt om, at “esporten består af komplekse udtryk”, vil du her i din pitch bruge nogle af de samme ord som fx, “Vi leverer et læringsmiljø, hvor alle de komplekse udtryk er …”.
På den måde vil du fremstå forståelig og dygtig, og vigtigst af alt, så vil investorerne forstå dit produkt meget bedre.
Nævn tidligt hvad produktet er
En ting jeg har observeret til mange pitch-events er, at investorerne ofte sidder tilbage med spørgsmålet “Hvad er produktet egentlig?”.
Derfor er det utrolig vigtigt at nævne, hvad produktet er tidligt i din pitch – uden at gå i dybden med det.
Derfor kan du også se i vores pitch, at jeg indenfor seks sekunder siger “Vi er en online platform indenfor esporten”.
Tips til efter et pitch-event
Bliv til eventet
Ofte kan investorerne selv melde ind på arrangørens website, om de er interesserede i at høre mere om virksomhederne fra dagen, men du skal blive til eventet og være proaktiv.
Selvom investorerne ofte har været i gamet i mange år, er investorerne lige så forskellige mennesker som vi andre – nogen mere udadvendte end andre. Det er altid nemmere for dem at snakke med en anden investor om en eller anden investering, de har gang i. Også selvom de synes, du er spændende.
Lad derfor være med at tage hjem lige efter – men brug tiden på at blive stående og vente på, at investorerne kommer til dig. Virker dette ikke, så opsøg dem stille og roligt og spørg, om de har spørgsmål eller lidt feedback, du kan tage med hjem.
Lige så snart den første har været i kontakt med dig, så kommer de andre stille og roligt.
Vær tilstede før og under eventet
Mange investorer har allerede tjekket dig og din virksomhed ud inden eventet. Kom derfor før eventet i en firma t-shirt, således at interesserede kan komme med spørgsmål. Jeg vil helt klart anbefale dig at få trykt sådan en t-shirt, så investorerne nemt kan se, hvem du er!
Se også de andres pitch og opfør dig pænt og ordentligt. Udover at du kan lære af de andres pitch, så kigger investorerne også på dig. De vil gerne vide, om du er en ordentlig person.
I eManager:
Under de andres pitch fangede jeg i sidste øjeblik en lille fodfejl, de begik. Selvom jeg ikke vil anbefale, at nogen ændrer sin pitch i 11. time, ændrede jeg faktisk min åbningssætning som følge af de andres fejl. Ændringen var, at jeg som noget af det første fortalte, hvad eManager var for et produkt.
Mødeformen?
Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale, at du tager møderne særskilt med hver enkelt investor, da du så både kan styre spørgsmålene bedre og har et bedre forhandlingsgrundlag. Så kan du også bedre mærke, om der er kemi imellem jer. Så gå altid efter denne mulighed, hvis du selv kan bestemme.
Men nogle gange giver det mening at samle de interesserede til ét samlet møde. Det gør sig fx gældende efter et pitch-event, hvor de både kender hinanden alle sammen, og hvor de ofte investerer sammen i flok.
I eManager:
Det efterfølgende møde med investorer fra DanBAN blev holdt samlet (dog i 2 grupper pga. Corona), da de som ofte investerer i flok. Vi ville selvfølgelig gerne have holdt flere enkeltvise møder, men det var setuppet ikke til.
Vil du se vores materiale?
I bogen “Pitch Deck” får du adgang til alt materialet, herunder:
- En optaget pitch ved et DanBAN event
- Vores pitch deck til eventet
Rasmus Madsen: ”Pitch deck hvor jeg hjælper dig med, at få den første investering” kan du købe for 299,- (199,- for e-bog) i din (e-)boghandel eller på hans site Pitch deck.
Comments