Pitch Deck #1. Sådan misser du ikke dit pitch

Rasmus missede en kapitalrejsning hos DanBAN på 4,5 mio kr.! Det skal du ikke. Så Rasmus Madsen, iværksætter, tidligere revisor samt forhenværende partner i Dinero, lægger alle kortene på bordet fra sin første investering til eManager. Det sker er i en lille serie og udfoldet i hans nye bog “Pitch Deck” med forord af Lars Tvede.

Hvordan foregår et pitch-event?

Ved deltagelse til et pitch-event vil der, afhængigt af arrangøren, være 5-10 virksomheder, som pitcher på dagen.

På tilskuerrækken vil du finde en samling af investorer, som har en tilknytning til arrangøren. Det kan enten være i form af et betalt medlemskab eller et event betalt af andre (fx virksomhederne der søger kapital). Der findes selvfølgelig også pitch-“hjørner” til tech-events såsom TechBBQ eller lignende.

Med vores virksomhed, eManager, pitchede vi til to forskellige DanBAN-events samt overværede et par andre events.

Fælles for dem alle er, at investorerne samles en eftermiddag/aften til eventet, som starter med et fagligt indlæg eller opdatering indenfor et område. Herefter vil der være pitch fra virksomhederne, der søger kapital, og til sidst netværk mellem investorer og virksomheder.

Bare gå i gang

Næsten uanset hvem arrangøren er, tager du kontakt til dem, ved at sende dit pitch deck. Hvis de finder dig interessant, vil du komme med til deres event, og hvis de har en online platform, vil du også blive fremvist her. Ofte har arrangøren nemlig en online platform, hvor deres udvalgte virksomheder præsenteres med en profil og pitch deck.

Herunder vil jeg gøre dig klar til sådan et event!

 

Hvad skal rettes til i dit pitch deck?

Der er selvfølgelig nogle ting, du skal tilpasse i dit pitch deck, du skal til et pitch-event.

Opdatér dit pitch deck

Ofte går der tid imellem udarbejdelsen af dit pitch deck og til du skal ind at pitche til et event. Der er sket nye ting i din virksomhed, og du har helt sikkert opnået flere spændende ting, du gerne vil have med. Samtidig er du også blevet meget klogere på, hvorfor du er unik, og hvad investorerne tænder på gennem møderne og feedback-runderne.

Sørg for at opdatere dit pitch deck, inden du begynder at øve dig på det. Udover at det er en god øvelse, skal du også opdatere dit pitch deck på deres platform (hvis de har sådan én), således at investorerne sidder med den nyeste viden før, under og efter eventet.

Jeg taler af bitter erfaring, når jeg siger, at du skal huske at få opdateret materialet. Det kostede mig utrolig mange opkald og hovedpine at glemme denne del!

Tilpas dit pitch deck

Der er forskel på, hvad dit pitch deck skal indeholde, når du står foran en gruppe mennesker, og når du sender det ud og/eller holder møder.

Heldigvis kan du genbruge det meste, og der skal kun få ændringer til:

  • Teksten skal væk (investorerne skal ikke læse, men lytte til dig). Det er dog okay at beholde overskrifter og statements
  • Da du kun har X-minutters taletid, skal du fjerne mange slides og gøre dem mere spiselige
  • Du skal ikke forklare alt til døde men sige, at hvis investorerne har spørgsmål, kan de stille dem efterfølgende
  • Da investorerne ikke har tid til at Google under din pitch, er det vigtigt, at du forklarer udfordringen din virksomhed løser, og markedet din virksomhed opererer i (i vores tilfælde esporten) på et niveau, som alle forstår
  • Medmindre det er meget vigtigt for dig, så fjern “historien om hvordan I startede” og en lang snak om milestones – det hører til ved de efterfølgende spørgsmål eller forhandlinger
  • Overvej rækkefølgen, da det nogen gange er nemmere at bytte om på det, når du skal pitche (hvilket giver sig selv, når du begynder at øve det)

 

Krav fra arrangøren

Når du sender dit opdaterede pitch deck til arrangørerne, vil de ofte kigge det igennem og kontrollere, at materialet lever op til deres krav og standarder.

Arrangøren vil have tilføjelser eller forslag til dit pitch deck, således at de er sikre på, alle virksomhederne på dagen afspejler de samme informationer. Disse ting skal du selvfølgelig tilpasse.

I eManager:

Vi tilpassede blandt andet:

  • Vi tilføjede et slide med “udtryk i esporten” i starten for at sikre, at alle forstod, hvad esport var
  • Vi rykkede “markedet” frem til i starten for at skabe opmærksomhed blandt investorerne
  • Vi udskød “konkurrenterne” til spørgsmålene for at spare tid, og samtidig fremstod vi virkelig skarpe i forhold til vores viden om konkurrenterne
  • Hvordan vi underbyggede vores pointer med eksterne referencer uden at bruge tid på det (fx Børsen, udtalelse fra DreamHack Sports Games og spillerne). Det gav stor troværdighed!
  • Forretningsmodellen blev opdateret til at afspejle hvordan, vi ønsker at bygge forretningen op nu

 

 

Din tilgangsvinkel

Du er nødt til at kende sammensætningen, miljøet og historikken, når du deltager til et pitch-event, så du kan have den rigtige tilgangsvinkel til den type investering, der passer til dem. Det vil forbedre dine chancer mange gange!

Sæt dig ind i investorernes miljø

Dyk ned i deres miljø og forstå den verden, de agerer i. Alle disse arrangører af pitch-events har forskellige måder at gøre tingene på, og du vil rigtig gerne forstå netop deres verden. Hvis muligt allerede inden du begynder at pitche til deres event. Det gælder også måden hele netværket er sammensat.

Ved DanBAN er de fx rigtig gode venner alle sammen og på trods af, at der er rigtig mange dygtige profiler – er der en håndfuld investorer, som de andre altid lytter til. Så hvis en af disse personer er interesseret, følger de andre ofte trop.

Du vil rigtig gerne spotte disse profiler med det samme, da det virkelig hæver dine chancer for succes.

Herudover vil du gerne kigge på historiske investeringer, der er foretaget gennem denne arrangør, så du ved, hvad du går ind til:

  • Hvilke investeringer har de foretaget?
  • Indenfor hvilke brancher har de investeret?
  • Hvor mange penge investerer de i gennemsnit?
  • Investerer de ofte alene eller i en samlet flok?

Måden hvorpå du opnår denne viden, er ved at spørge arrangøren og/eller ringe til folk i dit netværk, som tidligere har pitched ved denne arrangør.

I eManager:

 

  • En ting, jeg fx ikke vidste med DanBAN, var, at de ofte vælger en lead investor blandt dem, som agerer talerør mellem virksomheden og de andre investorer – såfremt der var flere, som gik med i investeringen. Det ville jeg gerne have vidst på forhånd, da denne information kunne have hjulpet os med vores tilgangsvinkel til investorerne både før og efter eventet.
  • Til et pitch-event som DanBAN skal du tilføje, hvor mange penge du søger til hvilken værdiansættelse, hvilket vi selvfølgelig tilføjede.

 

 

Den rigtige værdiansættelse og procent

Du har selvfølgelig allerede en klar holdning til din virksomheds værdiansættelse og hvor mange procent, du vil afgive. Men overvej nu alligevel, om det passer til de events, du gerne vil deltage i.

Det nytter ikke noget, at du kommer og søger 10 mio. DKK til en værdiansættelse på 50 mio. DKK, hvis investorerne til det givne event ikke har den slags penge. Står du i sådan en case, skal du overveje at lade være med at deltage i eventet (medmindre det er for at få feedback og tilpasse dit materiale). Så hellere foreslå en mindre investering for at komme videre eller foreslå, at der kan investeres i en samlet flok.

 

Sammensæt den rigtige investering

Når du har undersøgt investorernes miljø og fundet den korrekte sammensætning af, er du blevet meget klogere på, hvordan aftalen skal strikkes sammen for at opnå en investering. Det kan være værdiansættelsen, den procent du ønsker at afgive, og hvor mange investorer du ønsker at få med ombord mv.

Det er meget muligt, at der vil være forskel på den investering, du tilbyder, alt afhængig af de forskellige arrangementer du pitcher til.

Er investorerne vant til at investere alene, skal dit oplæg afspejle dette og selvfølgelig omvendt. Hvis der ofte investeres i en samlet flok, kan du med fordel allerede prøve at lukke dele af investeringen inden arrangementet. Dette vil hæve dine chancer for succes væsentligt.

I eManager:

 

  • Da vi pitchede for anden gang for DanBAN, var vores tilgangsvinkel at skaffe 1.000.000 DKK i investering fra en samlet flok. Samtidig havde vi allerede skaffet 700.000 DKK af puljen.
  • Det var meget anderledes end første gang, vi pitchede, hvor vi kun søgte én investor.
  • Det virkede rigtig godt, da ni yderligere ønskede at investere i os efter vores pitch, og de ønskede faktisk at lægge flere penge i vores virksomhed.

 

 

Rasmus Madsen: ”Pitch deck hvor jeg hjælper dig med, at få den første investering” kan du købe for 299,- (199,- for e-bog) i din (e-)boghandel eller på hans site Pitch deck.