Streameren Shroud, før han sagde endegyldigt farvel til Esportsholdet Cloud9. Foto: DreamHack, Presse.

På Twitch fødes gamingiværksættere og millionærer

Streamingplatformen Twitch er befolket af en eksklusiv gruppe iværksættere udi gaming. For de fleste vil navnet klinge ukendt og eksotisk, men platformen har dagligt 15 millioner seere, og det er her nye gamingstjerner og streamingmillionærer fødes.

Gaming er og bliver en afgørende del af vores fælleskulturelle virkelighed, uanset hvor markant medierne på globalt og særligt nationalt niveau har negligeret det modernes indtog.

Det giver ikke længere mening at tale om kroner og øre, for gaming-industrien har for lang tid siden slået fast, at den økonomisk hører til i sværvægterligaen. Og det er kun de mest stædige individer, som sørgeligt prøver at holde realiteterne på afstand.

Et særligt afgørende og elementært spændende led i den globale gaming-fødekæde er Twitch: En streamingplatform, som udelukkende gør sig i streaming af spil, der spilles af spillere, mens andre spillere ser på, deltager i chatten eller bruger det som de facto flow-tv-afløser.

Spiller du selv jævnligt, er der en god chance for, at du allerede kender og anvender platformen, men for resten af befolkningen klinger navnet stadig eksotisk.

Gaming er det nye flow

Platformen, som oprindeligt var en underafdeling af Justin.tv (etableret i 2007, opløst i 2014, red.), kom til verden som selvstændig størrelse i 2011.

I dag står Twitch med sine to millioner månedlige broadcastere og 15 millioner daglige seere som en uafviselig aktør i den globale gaming-kultur, en platform for indholdsleverandører i alle størrelser og til alle tænkelige industrilejligheder.

Twitch er med andre ord først og fremmest et kærlighedsfælleskab.

For nok er selve det at game det fundament, som langt de fleste daglige streams hviler på. Men det er kærligheden til og passionen for gamingen som sådan, der skaber den glødende ildhu hos seerne.

Når den årligt tilbagevendende industribegivenhed E3 afvikles, sker det også på Twitch, og ikke kun på producenternes respektive kanaler med højtråbende fanboys. Det sker også på individuelle celeb-kanaler, hvor streamerne sammen med deres seere følger og kommenterer udviklingen, nyhederne og måber og råber i fællesskab over dette eller hint.

Se ★·.·´¯`·.·★ 𝙬𝙬𝙬.𝙡𝙞𝙧𝙞𝙠.𝙘𝙤𝙢 ★·.·´¯`·.·★ fra LIRIK på www.twitch.tv  Twitch er med andre ord først og fremmest et kærlighedsfælleskab, et ofte nedrigt, racistisk og devaluerende et af slagsen, men stadigvæk.

Opmærksomhedsøkonomi

En afgørende drivkraft for mange små og halvstore broadcastere er den såre forståelige drøm om mammon og tilbedelse. For Twitch er nemlig befolket af en eksklusiv og forsvindende lille kaste af iværksættere udi gaming, finmotorisk kompetence og underholdning. Og det ikke sjældent i en virtuos sammensmeltning. Vi har giganter som Shroud (24 år), Summit1g (31 år), LIRIK (27 år), DrDisRespect (36 år), og over dem alle tårner seermagneten Ninja (27 år) sig.

Det er stjerner som disse – og bemærk i øvrigt den markante overrepræsentation af mænd – der dagligt trækker millioner af seere til og leverer det daglige brød til Twitch, som bl.a. lukrerer på reklameindtægter og sponsoraftaler. Kendetegnende for streamerstjernerne er deres forbindelse til publikum og særligt deres abonnenter.

Udover at levere markant forskelligartede oplevelser – ofte 7-10 timer dagligt – for deres respektive grupper, foregår der en hyperkompleks interaktion mellem streamerne og seerne. Dynamikken er ofte som følger: Streameren spiller sit foretrukne spil og pludrer på livet løs, indgår i en løbende dialog med chatten, som består af både ikke-betalende seere og de særligt fine abonnenter.

Der følger nemlig privilegier med, når man betaler sig adgang til fællesskabet. Udover det indlysende i, at man tilhører en specifik klan, får man for eksempel ofte chatprivilegier, når der lukkes for de umælende masser, eller man får mulighed for at prale med ens loyalitet én gang om måneden.

Det er her, man skal holde tungen lige i munden, hvis man skal forstå logikken, der er på spil. For seerne dyrker deres stjerner, og udover den løbende interaktion, som de har med hinanden i kraft af deres fælles passion, stræber de også efter streamerens gunst. At blive bemærket er guld, at blive svaret er enestående, at blive fremhævet er himmelsk.

At blive bemærket er guld, at blive svaret er enestående, at blive fremhævet er himmelsk.

Dét særlige instinkt medfører en lind strøm af donationer til streamerne; donationer, som resulterer i tekstbeskeder, der toner frem på seernes såvel som streamernes skærm og dermed kræver vores opmærksomhed. Det er ikke pay-to-win, det er pay-to-be-noticed.

Sådan bliver du streamingmillionær

Det fører til spørgsmålet om indtjening. For de fleste streameres vedkommende udgør abonnenterne den ubetinget største indtægtskilde. Hver abonnent betaler 5 USD om måneden. Omkring halvdelen går ifølge CNBC til streameren.

Har man, som det for eksempel estimeres, at LIRIK p.t. har, omkring 17.000 betalende abonnenter, taler generelt om en fast månedlig indtægt på 270.000 kr. Dertil kommer donationerne og endelig sponsoraterne, hvor særligt sidstnævnte i sagens natur hører til i forretningshemmelighedernes domæne.

Lavpraktisk betyder det, at de største streamere genererer millioner af dollars om året i indtægter.

Livesending af spillet Trials Fusion. Foto: Wikipedia Commons.

Vejen derhen er imidlertid broget, genstridig og for størstedelens vedkommende ualmindeligt håbløs. Grundlæggende opererer man i Twitch-verdenen med to forskellige typer af streamere: Generalist-streameren, som dyrker, hvad der nu end måtte være populært, og den spilspecifikke streamer, som primært fokuserer på ét enkelt spil.

Fordelene og ulemperne ved de respektive veje er indlysende, al den stund at den specifikke streamer nok får lov til at fokusere ene og alene på dette ene lysende passionspunkt, men omvendt er i en kronisk udsat situation, da individuelle spil per definition skiftes ud, som tiden går. Tilsvarende er der én velsagtens endnu mere afgørende forskel på streamere: Hvorvidt man starter ens karriere fra en privilegeret vinkel eller ud af det blå.

Lukrativt, men brutalt

Med andre ord: Er man f.eks. allerede en etableret e-sportspiller, er der som udgangspunkt en favorabel platform at arbejde ud fra. Man eksponeres via turneringer, ens holdkammerater, nyhedsmedier og den almene interesse i lige netop ens sportsgren. Starter man omvendt ud af det blå, er det op ad bakke og et betydeligt mere krævende arbejde. Man kæmper med tusindvis og atter tusindvis af andre håbefulde ungersvende, og for langt de flestes vedkommende drukner man sammen med alle de andre bobler i bækken.

I lige netop det perspektiv er Twitch et særdeles lukrativt og uhyrligt brutalt område at bevæge sig ind på. Menplatformen forbliver til trods for de nye konkurrenter og deres stædige forsøg på at blande sig altdominerende på den globale gaming-scene.

Intet andet sted lever stammefølelsen så stærkt og brændende som lige her. Ingen andre steder finder man tilsvarende passionerede transnationale gaming-fællesskaber. Og endelig finder man kun på få andre platforme et lige så hudløst fokus på nuet i oplevelsesrummet.

For ja, selvom Twitch lagrer alle streams, og man kan tilgå alle runderne, når man ønsker det, er det alligevel i nuet, at trolddommen udøves. For menige seere såvel som de blinkende stjerner på gaming-himlen.