Steps arbejder løbende på at gøre sin chatbot og sine trin bedre for brugerne på kontoret på Københavns Universitet. Foto: Steps.

Ny startup skal fjerne unges stress med chatbot

Steps, en ny startup med base på Københavns Universitets Science Innovation Lab, skal forebygge social angst og hjælpe mennesker gennem udfordrende situationer med en chatbot. I første omgang er danske studerende målgruppen, men de to stiftere ser et globalt marked.

Det er lidt af et paradoks. Unge mennesker bliver stressede af konstant tilstedeværelse på sociale medier, og nu vil de to stiftere af virksomheden Steps forebygge stress med en chatbot, der sender dig udfordringer og gode råd – på sociale medier.

Men det giver mening at være, hvor de unge er, siger de to kvinder bag Steps, Sanne Bech Thougaard og Rikke Koblauch. De mener, at virksomhedens chatbot kan blive en del af et nybrud i, hvordan vi taler om mental sundhed.

”Vi taler alt for meget om, hvad vi gør, når folk er gået ned med stress eller har fået angst. Ligesom fysisk træning er blevet så normalt som forebyggelse, at vi stort set ikke taler om det, kan mental træning også blive det,” siger stifter Sanne Bech Thougaard.

Ligesom fysisk træning er blevet så normalt som forebyggelse, at vi stort set ikke taler om det, kan mental træning også blive det

Og en af måderne at forebygge er altså at hjælpe mennesker med at udfordre sig selv, tilføjer den anden stifter, Rikke Koblauch.

”Det handler om at gøre ting, der er gode for dig selv, uden det nødvendigvis er at meditere eller drikke vand med citron, men at gøre ting i den virkelige verden, som man ellers ville være nervøs for,” siger hun.

Helt konkret kan chatbotten hjælpe dig med, hvordan du skal tage kontakt til en fremmed, spørge om feedback fra en underviser eller få modet til at holde et mundligt oplæg på studiet.

Studerende er oplagt målgruppe

Den oprindelige idé bag Steps var bredt at hjælpe mennesker med at håndtere stressfyldte situationer og dermed undgå social angst.

Rikke Koblauch fandt dog hurtigt ud af, at det var for ufokuseret at have alle som målgruppe, og i stedet valgte Steps at fokusere på, hvem der har udgifterne ved stress eller social angst. Et af de tidspunkter i menneskers liv, hvor de skal overvinde sig selv mentalt allermest, er, når de starter på en videregående uddannelse.

Med taxametersystem og fremdriftsreform er det afgørende for de danske universiteter, at deres studerende tidligt og hurtigt får redskaber til at håndtere de udfordringer, der kommer i studielivet. Alternativet er angst, stress og massefrafald på studierne.

”De videregående uddannelser bruger rigtig mange ressourcer på at undgå frafald. Før fremdriftsreformen kunne de studerende lidt bedre styre deres egen tid. Hvis man var stresset, kunne man udskyde nogle fag eller eksamener og flyve lidt under radaren. Det er sværere nu,” siger Sanne Bech Thougaard.

Én ting er de studerendes faglighed, men hvis du klæder folk på til at have et godt netværk, til at være gode i en jobsituation, være mere ovenpå og mere robuste, skal de nok få et job

Universiteter fokuserer i langt højere grad end før på såkaldt employability. Man kan sige, det er arven fra Helge Sanders mantra om fra forskning til faktura. Og det handler også om at give kompetencer, der kan give job, uanset hvad navnet på uddannelsen er.

Derfor har universiteterne i højere grad end før fået brug for løbende at kunne holde øje med, hvor meget de studerende rent faktisk får ud af uddannelsen. Så en færdiggjort uddannelse bliver lig med et job.

”Én ting er de studerendes faglighed, men hvis du klæder folk på til at have et godt netværk, til at være gode i en jobsituation, være mere ovenpå og mere robuste, skal de nok få et job,” siger Sanne Bech Thougaard.

Desuden får Steps løbende data på, hvilke initiativer der hjælper på hvilke mentale udfordringer, og de data kan være enormt værdifulde for universiteterne, så de i fremtiden kan bygge bedre uddannelser, der ikke gør de studerende syge eller stressede.

Chatbotten skal gøre en forskel

Det er samtidig en udfordring at få de studerende til at bruge botten. For én ting er, at de unge selv kan finde botten på Facebook. Men hvordan får man studerende på tværs af et helt universitet til at bruge det digitale selvhjælpsprodukt, hvis de ikke synes, der er noget i vejen med deres mentale sundhed?

”Vi arbejder lige nu sammen med Roskilde Universitet om, at deres introvejledere og tutorer introducerer dem til Steps som en del af deres rusforløb. Så det handler også om, at de skal lære at bruge Steps som en del af mange andre nye ting, de skal gøre i deres studieliv, men at de ikke bliver dikteret det fra universitetet,” siger Rikke Koblauch.

Adskillige undersøgelser viser, at danske studerende er stressede. Studerende har især høje krav til sig selv, men ofte ender urealistiske krav i et hårdt studieliv og nogle gange frafald. Det kan måske undgås, hvis de studerende får hjælp til eller mere opmærksomhed på, hvordan de klarer helt specifikke situationer i deres studieliv. Det vil Steps hjælpe med.

Hvis det ikke handler om at gøre det rigtige eller noget godt for de her mennesker, så tror jeg heller ikke, vi kommer til at tjene nogen penge på det

De to stiftere er hverken uddannede psykiatere, psykologer eller eksperter i ungdomsstress. De har til gengæld fået hjælp fra Psykiatrifonden, som har bidraget til at udvikle chatbotten. Det har skabt den faglige bund i produktet, som de to stiftere ikke personligt har kunnet give det.

Og selvom de to stiftere gerne vil bygge en stor forretning, er de også motiverede af, at produktet gør en positiv fordel for en masse unge mennesker.

”Hvis det ikke handler om at gøre det rigtige eller noget godt for de her mennesker, så tror jeg heller ikke, vi kommer til at tjene nogen penge på det. Og det ville også bare være røvsygt,” siger Sanne Bech Thougaard.

Steps skal hurtigt til udlandet

Forretningsmodellen er, at universiteterne skal købe sig ind på chatbotten, inden de unge bliver stressede. Men der er kun otte universiteter og et begrænset antal videregående uddannelser i Danmark. Derfor skal Steps også allerede nu tænke længere, hvis man skal kunne lave en god forretning på chatbot-produktet.

”Hvis vi får alle universiteter og alle 18 videregående uddannelser med, kan det køre fornuftigt rundt. Men de tendenser, vi ser her, er de samme, som vi ser i udlandet,” siger Rikke Koblauch.

Derfor er man gået i gang med at sondere det britiske marked og de andre skandinaviske markeder. Indtil videre har Steps fået Roskilde Universitet som kunde. Her har man kørt et pilotprojekt fra februar til juni, og efter afslutningen af pilotprojektet er Roskilde Universitet altså blevet kunde og bruger af Steps. Man håber, at den første tilfredse kunde vil bringe den næste med sig.

Men til den vækst og især den internationale vækst, man håber på at kunne gennemføre, skal man også ud at se på eksterne partnere. For selvom de to unge kvinder har erfaring fra design- og konsulentverdenen og ikke er helt nyuddannede, har de ikke overvældende viden om eller erfaring med eksport af teknologiske produkter.

Det, vi virkelig har brug for, er netværket udadtil. For vi skal ret hurtigt til udlandet og skalere vores forretning

Derfor overvejer de, om de skal forsøge at hente eksterne (og erfarne) kræfter ind til at hjælpe dem med den del. Steps har tidligere fået en InnoBooster-funding fra Innovationsfonden, og den har hjulpet dem noget af vejen. Der er i dag 5 ansatte. Men investeringen på cirka en kvart million kroner fra InnoBooster rækker ikke til at skalere et teknologisk produkt til udenlandske markeder. Det kræver større muskler.

”Penge er én ting, og det ville være skønt at kunne ansætte nogle flere mennesker i Steps,” siger Rikke Koblauch, men hun har så stor tiltro til produktet, at hun ikke tror, det kræver en enorm markedsføringsindsats at sælge chatbotten i Danmark. For uddannelsesverdenen er forholdsvis lille, og hvis produktet fungerer et sted, skal de andre steder nok få nys om det.

Til gengæld ser Steps den første kunde i udlandet som den store hurdle, man skal have hjælp til at forcere.

”Det, vi virkelig har brug for, er netværket udadtil. For vi skal ret hurtigt til udlandet og skalere vores forretning,” siger Sanne Bech Thougaard.

’Social workouts’ er det nye crossfit

Selvom man startede med at fravælge en masse målgrupper og fokusere på studerende, er der ingen tvivl om, at chatbotten kan anvendes mere bredt, mener de to stiftere. Og måske kommer Steps igen på et tidspunkt til at være en sundhedsvirksomhed, der laver social workouts for alle mennesker.

”Man ser de spæde skridt til, at mental træning bliver lige så vigtigt som fysisk træning med mindfulness, meditation og så videre. Og det vigtige for os er, at man især fokuserer på alle de ting, man kan gøre, inden man bliver syg. Ikke det man gør, efter man er blevet syg,” siger hun.

”For os handler det ikke om, at du skal nå nogle meget faste mål. Det handler om, at du skal forsøge nogle ting. Og du bliver belønnet bare for at prøve og for at blive mere komfortabel med dig selv.”