“Funding-guide for Founders”, som Bootstrapping Media har udarbejdet i samarbejde med Industriens Fond, sætter i sin struktur startup- og venturerejsen op over for vækstrejsen.
For der er stor forskel på finansiering alt efter, om du kører længe med vækstfokus og dermed underskud, eller du tidligt kører efter mindre aggressiv toplinjevækst ift. konkurrenter, men til gengæld vil sikre, at der er overskud på bunden. Det spørgsmålet indgår så i flere andre dilemmaer, der rejser sig både for mere venturebetonede og mere vækstbetonede founders.
Strategi eller anti-strategi. Det er spørgsmålet
I årtierne efter 2. verdenskrig var forretningsstrategi det centrale for enhver founder og virksomhedsleder. Business schools underviste i mange strategi-koncepter, der alle havde det fælles, at forretningsstrategi gennemløb tre faser: analyse → strategivalg → eksekvering.
Internettet for 30 år siden ændrede det – i al fald i de nye modeller, der kom ud af Silicon Valley og startups som Uber og Airbnb. Nu handlede det om at udvikle sin tech hurtigst muligt – ja, at kaste sit produkt ud til rigtige brugere allerede som MVP (dvs. som Minimal Viable Product).
Så glem tunge analyser og lange strategiplaner – her gjaldt det om at teste hurtigt og rette til efter kundernes feedback. Hvor vækstvirksomheder plejede at starte med en gennemarbejdet forretningsstrategi, handlede det i “anti-strategiens” tid om at komme først ud på verdensmarkedet.
I dagens Danmark er situationen bare en anden. For det er ikke til at blæse sin tech ud, når det kniber med at finde de tomme huller eller stor efterspørgsel af nye varianter. Og big tech dækker ofte hurtigt de vigtige behov og den innovation, du satser på. Og hvis ikke – ja, så opkøber de dig. Så det er vigtigt igen at lægge strategi – også for startups. Så ‘software spiser ikke bare længere strategi til morgenmad’, som en “Silicon Valley guru” ellers har udtrykt det.
Der er mange veje til Rom – du skal selv finde din
Der har i al ledelsestænkning altid været modebølger, hvor ét koncept blev dominerende. Founders forretning skulle engang fx frem for alt have et USP (produktfordel) eller senere have sit Blue Ocean (marked uden stærke konkurrenter) og senere igen sit Why (sin gennemtrængende vision). Eller founders skulle disrupte et marked og vokse eksponentielt. Eller modsat efter 2020-21 rentestigningen snarere kunne sikre runway og undgå at være default dead.
I dag skal du som founder nok mest af alt finde og kende dig selv, som Sokrates sagde. I al fald finde din egen vej. Det kan godt være, der er enkle svar på meget – med der er ikke længere one fits all svar på de komplekse udfordringer.
Derfor går denne Funding-guide for Founders så nuanceret til værks som muligt inden for rammen af et digital opslagsværk. Og derfor er der så mange ‘bokse’ med afvejning af fordele/ulemper og så mange cases med meget åbenhjertige founder dilemmaer. God læselyst!
Find den her.
