CEO og generalsekretær i CARE, Rasmus Stuhr Jakobsen og Jonas Engberg, chef for Partnerskaber og Engagement. Foto: CARE.

NGO vil accelerere impact-startups

Et budget på 100 millioner kroner rækker ikke til at forbedre følgerne af klimaforandringerne i verdens fattigste lande. Men hvis pengene bliver brugt som raket for impact-startups, så bliver aftrykket markant.

CARE i Danmark er i gang med en turnaround. Fra klassisk NGO til innovativ og agil startupinkubator, der skal være kuvøse for de produkter og tjenester, der skal hjælpe verdens fattigste med følgerne af klimaforandringerne.

De første eksempler er allerede i gang: CAMP+ er verdens første klimavenlige flygtningelejr. Her er CARE med utraditionelle partner som revisionsselskabet KPMG, Aarstiderne, landskabsarkitekterne SLA og mange andre gået sammen om at begrænse de tunge fodspor, der sættes, når 1,4 millioner flygtninge pludselig slår sig ned, som det er sket med flygtningelejren i Uganda. Eller i Bangladesh. Eller et helt tredje sted.

For løsningerne kan kopieres og skaleres og flyttes, så flygtningelejre ikke fører til, at man rydder lokalområdet for de ofte sparsomme ressourcer som skov, rent vand, og så de ikke efterlader sig enorme mængder affald, der ikke bliver genanvendt.

Kvinder på blockchain

Et andet pilotprojekt er CAREs samarbejde med den finansielle platform Hiveonline om at få især kvinder i Niger på blockchain. I praksis handler projektet om, at kvinderne indbetaler til en fællespulje, og så kan de låne af puljen, hvis de skal investere i f.eks. frø, geder og lignende. Kun 7 pct. af Nigers befolkning har en bankkonto. Men ved at bruge blockchain kan man dokumentere kvindernes kreditscore over for bankerne og dermed accelerere en god udvikling. Et tredje projekt er med Bluetown, der har udviklet en prisbillig mulighed for at bringe verdens fjerneste og fattigste egne online.

Det er samarbejder, der kan bygge bro mellem behov og løsninger, som CARE vil skalere. NGO’en vil med egne ord være den inkubator, der knytter bånd mellem virksomheder, NGO’er, flygtningelejre og vidensinstitutioner. En hub for nye klimaløsninger.

For netop klima er blevet den agenda, som CARE fremover går all in på.

Hvis vi kan anvende pengene mere innovativt, så kan meget forandres.

”Det er jo ikke vores 2,5 millioner kr. i Niger, der betyder, at lokalbefolkningen lever på en bedre måde med konsekvenserne af klimaforandringerne. Ligesom vores samlede 100 millioner om året ikke redder denne dagsorden. Men hvis vi kan anvende pengene mere innovativt, så kan meget forandres,” siger CEO og generalsekretær Rasmus Stuhr Jakobsen.

Fra supertanker til startup

Transformationen er stadig i beta. Og der er mange spørgsmål, som teamet i Danmark ikke har klokkeklare svar på. Men det er den vej, CARE skal, lyder det fra Rasmus Stuhr Jakobsen.

”CARE er en klassisk udviklingsorganisation. Vi har klaret os godt. Alle eksterne evalueringer viser, vi står for en meget høj faglighed. Vi står ikke stille, men vi kan bruge vores ressourcer bedre ved at innovere. F.eks. er store virksomheder rykket ind på vores traditionelle områder. Derfor er vi nu i gang med at transformere os,” siger generalsekretæren.

Med sig på den rejse får han hjælp af bl.a. den tidligere Sustainability Manager i IKEA Jonas Engberg, der hos CARE er chef for Partnerskaber og Engagement samt den tidligere Brand- og Involveringsdirektør hos Sustainia Henriette Weber.

”Hvis man ikke disrupter sig selv, så gør andre det for dig. Det gælder hele NGO-branchen. Alle skal genopfinde sig selv samtidig med, at der er en kæmpe maskine, der skal vedligeholdes. Det minder om en turnaround i de store virksomheder,” siger Jonas Engberg.

Innovation på tynd is

CAMP+ er et godt eksempel på et inkubatorprojekt, der er født som socialøkonomisk startup, og som med tiden skal ud og stå på egne ben.

Konkret betyder visionerne, at CARE gerne vil invitere startups indenfor, så de kan sidde side om side med CAREs organisation, og hvor de sammen kan samle relevante partnere til projekter.

”Vi kender ikke løsningerne. Men vi er i spændingsfeltet mellem de relevante parter, og de mangler den hub, der kan samle dem. Det er den inkubatorrolle, der har manglet,” siger Rasmus Stuhr Jakobsen og fortsætter:

“De sidste mange år har NGO-branchen lignet sig selv. Men branchen rykker sig nu – sammen. Der er behov for mere innovationskraft, hvis man skal forblive relevant.”

Den nye strategi er netop godkendt af CAREs bestyrelse. Men hele måden at gå til innovation og forvandle en NGO til en startup er ikke uden udfordringer.

”Det er uvant for CARE at facilitere så mange forskellige partnere. Det er også uvant for de partnere, vi bringer til bordet, at sidde sammen. Og det er uvant at tale behov og ikke løsninger. Men det er den rigtige vej at gå for os, og vi er i gang med at virkeliggøre kongstankerne i vores strategi med pilotprojekterne,” siger generalsekretæren i CARE.