Carsten Brinch Larsen og Herman Kudlich, stiftere af edtech-startup Memorix på besøg hos Stanford D-school. Foto: Memorix.

LEGO-udbrydere klar til at indtage milliardmarked

Mere end et årtis erfaring fra LEGO, en startup bygget på en anden startup og en total pivotering under et acceleratorforløb for impact-iværksættere udgør fundamentet for en ny dansk edtech-virksomhed, der nu er klar til at rejse penge til vækst.

Carsten Brinch Larsen bekræfter alle forestillinger om, at voksne med et indre legebarn i behold nok har haft en lang karriere hos LEGO, og at leg netop er vejen til læring, uanset hvor i livet du er.

Sammen med sin medstifter i Memorix, Herman Kudlich, står han bag edtech-startuppen Memorix, der hjælper studerende – foreløbig på medicinstudiet – til at huske pensum ved hjælp af legende læringsteknikker.

Alle latinske ord for muskler og knogler i venstre ben hænger eksempelvis fast i hukommelsen, hvis de kobles med en virtuel swimmingpool, og højre bens ditto memoreres ved den virtuelle solseng med drinks.

Abonnement på studieforbedring

Platformen er stadig under udvikling. Men de første brugere er på og i fuld gang med at teste, om Memorix er den techløsning, de studerende på f.eks. Panum Instituttet mangler for at optimere deres pensumlæsning.

Memorix går ind et voksende og stort marked, hvor studerende på videregående uddannelser betaler et månedligt beløb for adgang til platformen, der kan løfte deres præstation. Idéen er, at studerende laver pensum for andre studerende på en abonnementsplatform.

Ifølge Carsten Brinch Larsen betaler studerende i udlandet typisk 20-25 dollars – lidt under et par hundrede kroner – om måneden for abonnement på tjenester, der kan forbedre de studerendes chancer for at bestå et fagforløb.

Og mens medicinstuderende er i fuld gang med at teste og dermed forbedre Memorix’ platform, er startuppen nu klar til at invitere den første investor med til et indskud på et par millioner kroner.

Innovation på siden

Men dermed er den nye edtech-virksomheds historie slet ikke fortalt. For under her og nu-snapshottet ligger et solidt fundament af rigtig mange overvejelser og erfaringer, som i sig selv er med til at understrege, at her er to iværksættere, der vil skabe noget helt nyt og det i et tempo, der overstiger udviklingen i det etablerede erhvervsliv, som er begge stifteres baggrund.

Både Hermann Kudlich og Carsten Brinch Larsen har mere end ti år på bagen hos LEGO, hvor de altid har arbejdet med produktudvikling. Hermann Kudlich er interaktionsdesigner, og Carsten Brinch Larsen har en teknisk baggrund.

Det var en tid med 90 procent eksperimenter og 10 procent, der blev til succeser. I den store LEGO-maskine skulle det være omvendt.

Begge har været med i udviklingen af LEGO House i Billund, hvor en lille gruppe fra den store LEGO-organisation blev rykket ud og ifølge Carsten Brinch Larsen på tre år udviklede mange flere kreative oplevelser, end det ville have været muligt i den etablerede organisation.

90 procent eksperimenter

Efter den succesoplevelse med at lave innovation uden om alle etablerede processer arbejdede de to videre med idéer til, hvad LEGO kunne skabe udover fysiske klodser. Det blev til LEGO Ventures, hvor LEGOs kerneværdier omkring kreativitet, leg og læring var fundamentet, men derudover behøvede projekterne ikke at have noget med LEGOs produkter at gøre.

”Det var en tid med 90 procent eksperimenter og 10 procent, der blev til succeser. I den store LEGO-maskine skulle det være omvendt,” fortæller Carsten Brinch Larsen.

Ambitionen var at bygge eller arbejde med nye opstartsvirksomheder. Men det rykkede ikke længere hurtigt nok for det lille team, der siden er blevet til Memorix.

Så de forlod LEGO og gik i gang med at opsøge en række af de startups, de havde set på i tiden hos LEGO Ventures, men som LEGO ikke havde investeret i og derfor ikke havde arbejdet videre med. De to udbrydere havde ingen penge med, men kom med et blik for, hvad der kunne kombineres på tværs og på nye måder.

Lettere end Minecraft

Crey i København var en af de startups. De havde udviklet en spilmotor, der var lettere end bruge end f.eks. Minecraft, og Creys spilfundament blev afsættet til en idé om en startup, hvor alle kan udvikle læringsmaterialer i en 3D-verden. Men Crey havde fået funding til spil, og det betød hurtigt, at læringsuniverset blev et sideprojekt.

Læringsuniverset var ellers i gang med testfasen, og en skole i Rødovre blev de første til at give feedback. Næste stop for de to iværksættere blev en plads på Danske Bank og Katapults første acceleratorhold for impact-startups, +Impact Accelerator.

”Vi var stadig i tvivl om, hvorvidt vi sad med den rigtige teknologi eller ej. Men vi havde brug for at tale med andre og få andre øjne på vores idé,” fortæller Carsten Brinch Larsen.

For og imod acceleratorer

Startuppen fremhæver især +Impact acceleratoren for dens impact-fokus og det at blive sat sammen med andre startups, der har impact som fokusområde. Men med Danske Bank som partner bag havde han gerne haft endnu mere fokus på den finansielle forretningsudvikling, så iværksætterne ville stå bedre rustet, når de nu skal møde investorer. Ikke at acceleratoren skulle investere selv, for det var klart fra start, at det ikke var en del af pakken. Men at acceleratoren kunne klæde startups bedre på til den fremtidige dialog med investorer.

Vi måtte isolere os og fokusere på vores egen udvikling.

Og så oplevede de det som en udfordring, at Memorix pivoterede midt i forløbet, for pludselig matchede det planlagte forløb ikke den udvikling, som startuppen selv stod i.

”Vi måtte isolere os og fokusere på vores egen udvikling. Måske havde det passet bedre, hvis vi kunne starte forfra i et nyt forløb. Det er svært at facilitere en accelerator, hvor man er i et fælles forløb, hvis man ikke er på samme stadie,” siger Carsten Brinch Larsen.

Rundt på en femøre

+Impact Acceleratoren følger en model fra det amerikanske eliteuniversitet MIT, hvor acceleratoren består af 24 elementer, som iværksætterne går igennem. Og så var der meget fokus på at få testet på brugerne. De ni deltagere på det første hold kom udover Danmark fra Norge, Sverige og Finland, og gennem de andre startups’ netværk fik edtech-startuppen testet teknologien hos bl.a. svenske skolelærere.

”Vi oplevede en masse interesse fra brugerne for vores produkt. Men alle de features og muligheder, de efterspurgte, kunne vi ikke levere med det setup, vi havde. Så vi tog en drastisk beslutning og stoppede vores samarbejde med Crey. Det var en total pivotering,” fortæller Carsten Brinch Larsen.

De to iværksættere så, hvor hurtigt, det gik for de andre startups på acceleratorforløbet. Det gav dem en tro på, at med det rigtige produkt kunne de virkelig rykke. De to iværksættere bankede den faglige rust af og skabte deres eget univers, programmeret på Unitys teknologi.

”Jorden brændte pludselig under os, for ville vi have noget ud af acceleratoren, så skulle vi hurtigt have noget nyt klar, vi kunne præsentere for brugerne,” siger Carsten Brinch Larsen.

Det fik de med Memorix, der nu er i omløb blandt studerende på Panum Instituttet i København.

Studerende Emma Terp (i midten) i fuld gang med at teste Memorix’ platform. Foto: Memorix.