"I stedet for at bede folk om selv at uddanne sig i bæredygtighed og give dem opskrifter, så fandt vi ud af, at vi måtte lave løsningen, der gjorde arbejdet for dem," siger Jakob Jønck, om baggrunden for Simple Feast, som han i dag er CEO for. Foto: Simple Feast

Jakob Jønck: Kødfrie måltider kan blive lige så stort som McDonald’s

Med den seneste investering på 77 millioner kr. er Simple Feast klar til at ekspandere missionen om kødfrie måltider til et globalt publikum. Målet er synlig forandring, og den danske iværksætter går gerne forrest.

Det startede som en inspiration til lave mere mad i hjemmet. Hurtigt blev den tanke dog udfordret af, at der hos de fleste af os bliver mindre og mindre tid til netop madlavning.

Teamet bag foodtech-startuppen Simple Feast besluttede sig derfor for at lave og levere mad til de dage, hvor familien ikke selv har tiden til det. Løbende er måltidskasserne blevet mere og mere kødfrie, og i dag er de fuldstændig fri for kød, men til gengæld fyldt med fødevarer efter årstiden.

Meningsfulde hensigter

Jakob Jønck, stifteren af Simple Feast, er drevet af at passe på de ressourcer, der findes, og af at inspirere forbrugeren til at drage omsorg for sig selv og sin egen sundhed. Det handler om, at give forbrugeren en let adgang til at træffe det mest hensigtsmæssige valg.

”De fleste af os er opdraget med et stykke kød på tallerkenen først. Så finder vi ud af resten af måltidet bagefter. I stedet for at bede folk om selv at uddanne sig i bæredygtighed og give dem opskrifter, så fandt vi ud af, at vi måtte lave løsningen, der gjorde arbejdet for dem. Det er essensen af Simple Feast,” siger Jakob Jønck om idéen bag.

Han har omgivet sig med et team af eksperter inden for gastronomi og sundhed, hvor der er et fælleskab om og en dyb passion for at ændre verden ved at ændre spisevaner.

Adfærdsændrende ugekasse

Konceptet omkring en leveret-til-døren-måltidskasseservice er ikke unik. Det er afprøvet af mange virksomheder, og kun nogle få er lykkedes med at skabe en rentabel forretning omkring det.

Men selvom en kødfri måltidskasse ikke umiddelbart lugter af svært kopierbar hightech, så er det globale potentiale til stede. Det vidner den seneste serie A-investering om, som Simple Feast i slutningen af sidste måned fik fra engelske Balderton Capital og amerikanske 14W. Ikke mindre end 77 millioner kr. investerede de to fonde i Simple Feast, der også har Sweet Capital og byFounders i investorkredsen.

Den danske måltidskasseiværksætter har fundet en niche, hvor maden er økologisk, klima- og miljøvenlig og velkomponeret i overensstemmelse med årstidens naturlige fødevareproduktion. Derudover er der tænkt i bæredygtig indpakning. Desuden er der en iboende tanke om, at man ved selv små tiltag kan gøre store forandringer.

”Vi har en ugekasse, der leverer maden tre dage om ugen. Hvis du kan ændre adfærd tre dage om ugen, så har du gjort en forskel. Hvis verden kunne skære ned på kødindtag med 50 pct., vil det have enormt impact. Vi har 4.000 forskellige typer kartofler og 10.000 forskellige typer tang. Hvor mange forskellige slags køer er det lige, vi har? For os handler det om, at folk skal få øjnene op for, hvor vild den her verden er,” fortæller Jakob Jønck om passionen for fødevarerne.

Hvis verden kunne skære ned på kødindtag med 50 pct., vil det have enormt impact.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Simple Feast er en forretningsplan eller en redningsplan, siger Jakob Jønck:

”Det er begge dele. Jeg er meget skeptisk, når det kommer til at tro på, at det er politikere, der kommer til at ændre verden. Hvis du vil skabe en forandring, må du skabe en løsning, som folk synes er lækker. Vi er en virksomhed med en forretningsplan, som har en ambitiøs dagsorden”.

Et dystopisk fremtidsscenarie – med håb

Forbrugerisme, overforbrug og manglende hensyn til jordens ressourcer er i dag tydeligt, når vi ser på klima- og miljøkrisen, .

Jakob Jønck beskriver verdensordenen som et skifte i magtforholdet; hvor vi engang var en lille menneskehed på en stor planet, er vi i dag en kæmpe menneskehed på en meget, meget lille planet. Han har dog håb for fremtiden.

”Jeg har svært ved at tro på, at vi som mennesker kan blive ved med at bilde os selv ind, at vi ikke skal tage ansvar. Især ikke, når du sidder og ser på dine egne børn. Dér tror jeg på det gode i mennesket”.

Men det kræver, at mennesket vil ændre sig for fremtiden, både i forhold til påvirkning på miljøet og konkrete ændringer i madvanerne.

”Jeg tror, at om 30 år sidder vi og kigger tilbage på bøffen som noget dels ekstremt dyrt og dels noget, som måske også er en lille smule mærkeligt at spise. Jeg tror, vi kommer til at se en eksplosion inden for proteiner og smage, som tager udgangspunkt i planter og andre proteinkilder,” siger Jakob Jønck om fremtidens fødevarer.

Jeg tror, at om 30 år sidder vi og kigger tilbage på bøffen som noget dels ekstremt dyrt og dels noget, som måske også er en lille smule mærkeligt at spise.

Simple Feast har en underliggende politisk tone. Men Jakob Jønck kunne aldrig drømme om at ty til politik. Han forklarer det med, at man i den politiske arena hele tiden skal indgå kompromiser og prioritere og måle og veje, hvor det ofte viser sig nyttesløst i sidste ende. Her er projektet omkring Simple Feast langt mere effektivt:

”Jeg håber på, at vi kan være en af de virksomheder, som kan være med til at lede andre virksomheder, befolkningen og politikerne i en retning, så vi også kan vise potentialet i at ændre adfærd. Vi kan få resten af verden med,” siger Jakob Jønck ambitiøst.

Han ved godt, at ambitionsniveauet er højt. Men man er også nødt til at sætte barren højt, hvis man vil ændre globale madvaner.

”Hvis du kigger på McDonald’s, og hvor mange mennesker de har nået, så forestil dig, at man kunne lave noget i den størrelsesorden, som er lækkert, high-end, økologisk og relativt prisvenligt til ligeså mange mennesker. Så har du en forandring. Det lyder en lille smule vanvittigt, det er jeg med på. Men vi tør godt drømme,” siger Jakob Jønck om fremtidsvisionerne for Simple Feast.

Hvis du kigger på McDonald’s, og hvor mange mennesker de har nået, så forestil dig, at man kunne lave noget i den størrelsesorden

Inden længe vil Simle Feast lancere et informationssite omkring fødevarer, madspild og kødfrie madvaner samt økologi, vegetarisme og generel, god bæredygtig livsstil.

Til trods for den efterhånden kæmpestore viden, der er på området, er der nemlig stadig en stor gruppe mennesker, der ikke er bevidste om, hvordan de kan imødekomme og løse klima- og fødevarekrisen. Sitet skal være en platform til at udbrede den sag, som Simpel Feast ihærdigt arbejder for.

Til spørgsmålet om, hvor Simple Feast skal hen inden for den nærmeste fremtid, svarer Jakob Jønck:

”Om fem år, så håber jeg, at man vil kigge tilbage på Simple Feast som én af de virksomheder, som førte an i fødevarebranchens kamp mod klimaforandringer og for bedre sundhed. Vi her for at gøre en forskel”.