Founder af JumpStory: Jeg håber aldrig, at vi bliver 500 ansatte

Iværksætteri er blevet allemandseje i Danmark. Det er holdningerne dertil derfor også. Én af disse er, at vi som tech-startups bør måle vores succes ud fra antal skabte arbejdspladser. Det finder jeg meget problematisk!

Vi får det, vi måler  

Iværksætteri er blevet allemandseje i Danmark. Det er holdningerne dertil derfor også. Én af disse er, at vi bør skabe mange nye arbejdspladser som startups. Det er i mine øjne ikke så enkelt endda. Jeg tror faktisk, at vi nærmere bør vente.

De fleste startups bør i denne tid droppe ønsket om at ansætte og ansætte. I stedet skal vi fokusere på at finde de første kunder, bevise casen og så ikke mindst få fundet de helt rigtige til kerneteamet. Kvalitet frem for kvantitet. Det er nu engang sådan, at det vi måler på som succeskriterie også er det, vi ender ud med. Dvs. at hvis massiv medarbejdervækst er skrevet ind i budgettet og planen, så rekrutterer vi som regel også på den måde og gør det nærmest til et mål i sig selv. 

Jeg ved godt, at cases som eksempelvis Lunar fra min hjemby Aarhus kan lyde vilde og efterstræbelsesværdige. Hundredvis af ansatte på rekordtid. Unicorn-status og milliardinvestering. Sandheden er imidlertid, at ingen jo reelt ved, om Lunar så også ender med at kunne tjene penge og blive en bæredygtig business.

Jeg håber det inderligt, for folkene bag er nogle vildt dygtige og ambitiøse entreprenører, men det kan også vise sig at blive et skoleeksempel på, hvor hurtigt man kan brænde formuer af, fordi man ansatte i et tempo, som forretningen ganske enkelt ikke kunne følge med til. Og hvor talentmassen slet ikke var tilstrækkelig til den aggressive vækstplan, der blev fulgt. 

 

En alternativ måde at vækste  

Nu er det jo ikke sådan, at der er én sandhed, men personligt er jeg mere tiltalt af andre vækst-cases. Eksempelvis har min gode ven
David Heinemeier Hansson fulgt en vej, der er den totalt modsatte af Lunar. Igen: Der er ingen sandheden eller ‘right or wrong’ her!

David har bygget platformen Basecamp til en omsætning på over 100 millioner kroner med under 10 ansatte. I dag er de knapt et-hundrede og har fået bl.a. Jeff Bezos (Amazon) med som investor, men det første lange stykke tid vækstede man på en helt anden måde.

Én ting var, at David altså bootstrappede selskabet (dvs. ikke tog eksterne investeringer ind de første mange år), men endnu mere imponerende var i mine øjne evnen til at skalere en startup uden, at det forudsætter 100-vis af ansatte, når man vokser. Det kan tidsnok komme, når man bliver scale-up eller sågar corporate.
Sidstnævnte approach kræver en unik evne til virkelig at finde de rette kernemedarbejdere og så bygge et produkt, hvor eksempelvis customer-service teamet ikke vokser eksponentielt med antallet af kunder. En rejse vi også selv er på netop nu med min egen startup JumpStory, som David i øvrigt har investeret i.

 

Skalering uden skalering på mandskab

Når startups bliver til scale-ups og siden rejser de helt store runder, så kan vi fra startup-miljøet bidrage til samfundet og fællesskabet med både jobskabelse og skatteindtægter. Jeg vil faktisk vove at påstå, at det især bliver sidstnævnte, der vil være i høj kurs i fremtiden.

Vi går ikke imod en tid, hvor det at skabe flere jobs nødvendigvis er lykken. Faktisk vil vi mangle hænder, især de varme af dem, så hvis vi som iværksættermiljø skal tænke holistisk, så har vores kære land mere brug for gode og sunde vækstforretninger, end det har for massiv jobskabelse.

Dem vi ikke måtte kunne skabe jobs til, kan i den grad bruges indenfor de mere menneskelige fag, og hvis vi lykkes med vores forretninger, så bliver der også råd til det. Og så får vi den synergi imellem privat og offentlig, som vi i så høj grad har brug for.

Det vil imidlertid forudsætte, at vi også bliver rigtig gode til at skalere eksponentielt på vækst uden, at vi også skalerer eksponentielt på team, så tillad mig at komme med tre bud på, hvordan det lader sig gøre:

 

1. Spørg hinanden hvordan forretningen udvikler sig frem for, hvor mange I er

Da jeg senest deltog i TechBBQ, mødte jeg som altid mange ‘gamle flammer’. Næsten hver gang lød standardspørgsmålet: Hvor mange er I så hos jer nuJeg tillod mig hver gang at udfordre præmissen, for vi tænker slet ikke sådan hos os. Vi tænker i, hvordan vi kan vækste på en måde, hvor vi forhåbentlig rammer en eksponentiel vækst uden, at teamet også skal vokse med.

 

2. Skab et intuitivt produkt og fokusér benhårdt på det

JumpStory’s kortsigtede mål er på ingen måde at runde 100 medarbejdere. Vi skal indenfor en overskuelig årrække runde 100 millioner i omsætning og meget gerne det ti-dobbelte, men det kommer ikke til at blive med 100 endsige 500 medarbejdere. Faktisk er det nærmest mit skrækscenarie at blive så mange, for det vil fortælle mig, at vi har bygget et produkt og en platform, der slet ikke er instinktiv nok.

Vi er stadig en startup, men sidste år vækstede vi eksempelvis 230% i både omsætning og antal kunder. Samtidig med denne udvikling gik antallet af kundeservicehenvendelser fra 100 om ugen til 25. Dvs. At vi mere end fordoblede omsætningen og samtidig skar 75% af presset på customer service.

Vejen dertil gik igennem et benhårdt fokus på produkt, onboarding og simplicitet, så der var langt færre tvivlsspørgsmål eller behov for at komme i kontakt med et levende menneske i den anden ende.

 

3. Skab en forretning – ikke en fantasi 

Uden at nævne navne har jeg mødt rigtig mange fantastiske startup-fundraisers herhjemme. De var faktisk nærmere startup-fundraisers, end de var founders, for de havde en utrolig evne til at overbevise investorer om, at de havde skabt grundlaget for noget helt fantastisk. 

Dette er i sig selv en evne og et skillset, så det er ikke for at tale ned om startup-fundraisers, men problemet er, at hvis investorerne brænder nallerne tilstrækkeligt mange gange, så mister de til sidst troen og lysten på det. 

Derfor er det mere vigtigt end længe – også nu i en formentlig kommende hård tid indenfor bl.a. funding til startups og vækstvirksomheder, at vi rent faktisk skaber nogle forretninger og ikke blot sælger fantasier.

Som startup-founders er vores mål at skabe virksomheder, der på sigt bliver profitable. Det er selvfølgelig naturligt at have et pænt cash-burn i de første adskillige år, men på et tidspunkt skal det også vende – eller man skal i hvert fald kunne nå en break-even, hvis man ikke vælger at vækste yderligere. 
Det er mindsettet hos en sund forretning og dermed for en startup-founder. 

Som startup-fundraiser er det mindre vigtigt. Her handler det om at rejse penge igen og igen, og det bliver nærmest en selvforstærkende effekt, for hvis nogle allerede HAR investeret en masse penge, så MÅ der jo være noget om casen, synes markedet til tider at tænke. Men det er usundt – både forretningsmæssigt og for markedet. 

Så lad os blive enige om at vi skaber forretninger og ikke fantasier, og at vores primære rolle er
founders og ikke fundraisers.