Det finske startup Happeo er kåret som et af Europas mest lovende. Her ses de tre stiftere bag. Det er Perttu Ojansuu fra venstre, Vesa Sironen i midten og Antero Hanhirova til højre. Foto: Happeo

For 51 millioner kr. intranet-disruption: Det nye intranet fjerner siloer

Teknologi giver os muligheden for at arbejde hvor som helst, når som helst. Men det betyder også en mere fragmenteret hverdag, hvor det kan være svært at skabe sammenhæng på tværs af generationer og afdelinger i virksomheder. Et finsk startup har netop rejst 8 millioner dollars til at genopfinde intranettet.

”Tiden er løbet fra intranettet. Det er blevet et statisk arkiv, hvor information går hen for at dø. Det bliver ikke opdateret, og teknologien er ofte dårligere end de værktøjer, som medarbejderne selv kan downloade og bruge for at gøre arbejdsdagen mere effektiv. Men den type ”skygge-software” kan være med til at skabe siloer på arbejdspladsen, og det er kontraproduktivt for både medarbejderengagement, loyalitet og effektivitet.”

Det fortæller Perttu Ojansuu over en iskaffe i San Francisco. Han er medstifter af og CEO for virksomheden Happeo, som netop har landet en investering på otte millioner dollars, svarende til 51 millioner kr., fra det Silicon Valley-baserede DN Capital, finske Maki.vc og Vendep Capital.

Foto: Happeo

Happeo er en alt-i-en SaaS-platform, som integrerer med de førende digitale samarbejdsværktøjer og samler intranet, samskabelse, videndeling og medarbejderengagement ét sted.

Happeo blev lanceret i 2017 og blev samme år nomineret som et af Europas mest lovende startups. Virksomheder som Randstad og Groupe Chantelle bruger platformen til at nå ud til mere end 220.000 medarbejdere globalt.

Intranettet vil ende samme sted som VHS’en

Ligesom i mange andre virksomheder er arbejdsstyrken i Happeo nogle gange spredt geografisk eller arbejder på forskellige tidspunkter. Den fleksibilitet, som er kommet med ny teknologi, vil tage livet af intranettet, som vi kender det. Ikke i morgen, men snart, siger Perttu Ojansuu. Præcis som vi også glemte alt om VHS-bånd og fastnet, da der kom Netflix og smartphones.

”Store organisationer og voksende virksomheder har brug for et sted, hvor de kan samle information om regler, on-boarding og så videre. Statisk information kan være godt, men hvis det ikke bliver opdateret eller vedligeholdt, bliver det uoverskueligt, og så bruger ingen det længere. Men det er vigtigt at have adgang til den information og engagere sig i den for at skabe tilhørsforhold mellem afdelingerne og personerne i en virksomhed,” siger han.

Intranettet har potentialet til at skabe tilhørsforhold på tværs af en mere forskelligartet arbejdsstyrke. Det er holdningen i Happeo. Men så længe det er gammeldags og nedprioriteret, vil det blot være et irritationsmoment. Ovenikøbet et dyrt et af slagsen. Prisen på et intranet varierer meget efter features, antal medarbejdere og betalingsplan. Ser man sig lidt omkring, ligger månedspriserne på mellem 5 og 40 dollars pr. medarbejder pr. måned eller mellem 35.000 og 250.000 dollars som engangsbeløb.

Foto: Happeo

Men The 2013 Social Intranet Study viser, at selvom langt de fleste arbejdspladser har intranet, så er det kun 28 procent af medarbejderne, der mener, at intranettet er ”godt” eller ”meget godt”. Det er lavt med tanke på, at alle medarbejdere har brug for at kunne dele og tilgå viden, siger Perttu Ojansuu.

Innovation sker, når forskellige ideer og forskellige mennesker med forskellige baggrunde mødes i diskussioner.

”Innovation sker, når forskellige ideer og forskellige mennesker med forskellige baggrunde mødes i diskussioner. Derfor er det vigtigt, at virksomheder søger at nedbryde siloerne og skabe sammenhæng på tværs. Der skal være mulighed for at holde informationen inden for én bestemt arbejdsgruppe, men også at kunne åbne den vidensbank op for andre eller lade andre anmode om adgang,” siger Perttu Ojansuu.

Dynamiske intranet øger væksten

Han forklarer, at går virksomheder fra at tænke intranettet gammeldags og statisk til at se det som en del af den dynamiske hverdag, så øger det faktisk væksten.

En af Happeos kunder, Music Retail Sweden, øgede med den samlende platform sin effektivitet med en faktor 4, fordi afdelingerne på tværs blev klar over, hvad der foregik, som kunne influere dem. Eksempelvis kampagner, som kræver nok varer på lager og i bestemte butikker. Norske Azets oplevede at spare en times effektiv arbejdstid pr. medarbejder pr. dag ved at skifte fra silotænkning til dynamisk videndeling og samskabelse.

”Det er vigtigt, at medarbejderne føler, de også har en stemme og ikke bare bliver bombarderet med mere eller mindre opdateret information. De stopper med at tjekke mails og intranet, hvis de føler, de bliver spammet, eller informationen er irrelevant,” siger Perttu Ojansuu.