"Vi giver borgerne mulighed for at se, hvilken farve strømmen har, samtidig med at de kan se, hvornår det er billigst at købe elektricitet." Christophe Lephilibert, CMO og Head of Growth hos Barry.

Finsk millioninvestering giver fornyet energi til danske Barrys grønne el-drøm

Det digitale elselskab, som sælger strøm på timebasis, har sikret sig en million euro i investering fra sit finske moderselskab Fortum. Det giver Barry fire måneder til at bevise sit værd på lang sigt efter forsinkelse i den vigtige første fase.

Det finske energikonglomerat Fortum søsatte for et år siden den danske startup Barry.

Barry skulle med humor og gennemskuelighed få især Millennials til at tænke over deres strømforbrug. Startuppet fik 1,8 millioner euro til at overbevise det danske marked. Nu skyder Fortum endnu en million euro i projektet efter et afgørende møde i Helsinki.

“Fortum investerer i startupprojekter, som de tror på. Vi arbejder som et corporate venture, og hvert kvartal afholder vi møder med Fortum. Dette møde var vigtigt, fordi vi ville løbe tør for penge i februar, og næste møde ville være et kvartal ude i fremtiden.

Det var afslutningen på vores MVP-fase, hvor vi skulle bevise, at vores app virkede, og at vi havde betalende kunder, som kunne lide produktet. Det opfyldte vi heldigvis godt nok til, at Fortum ville se mere,” siger Christophe Lephilibert, CMO og Head of Growth.

Grønne madvaner, men sort strømforbrug

Barry er kort fortalt en 100 procent app-baseret forhandler af strøm. Visionen er at gøre danskerne bevidste om deres elforbrug, at gøre dem aktive i deres valg af strøm, ligesom vi er i så mange andre af hverdagens gøremål.

“Ligesom vi kan fylde vores grønne spande med bioaffald, så vil vi også give forbrugerne muligheden for at engagere sig i deres elforbrug. På samme måde, som de kan vælge mellem fairtrade og økologi, vil vi give dem data til at få et aktivt overblik over deres forbrug. Som det er nu, kører strømmen bare i baggrunden og bliver betalt over PBS, så det er fjernt og abstrakt,” siger Christophe Lephilibert.

Barry rider på en bølge af grøn omstilling og regulering, hvor 80 % af de europæiske husstande skal have intelligente elmålere ved udgangen af 2020.

“Det er en megatrend fra forbrugernes side, at man gerne vil træffe de gode valg som borgere. Men selvom man har et certifikat for, at ens el kommer fra vindenergi, kan man ikke altid se, hvor strømmen kommer fra, og om den er sort eller lysegrøn i det øjeblik. Vi giver borgerne mulighed for at se, hvilken farve strømmen har, samtidig med at de kan se, hvornår det er billigst at købe elektricitet. Prisen for el kan ændres fra time til time, og det kan vores brugere følge i vores app i realtid,” siger Christophe Lephilibert.

Med Barry betaler kunderne 29 kroner om måneden i abonnement. Startuppet tjener ikke noget på brugernes forbrug. Deres businesscase holder altså kun, hvis de har kunder nok.

I skrivende stund er tallet 1.200 betalende kunder. At Barry er et corporate venture, er her en fordel. De har samme forandringsparathed som klassiske startups, men større ressourcer fra moderselskabet i Finland og bliver kvartalsvist evalueret af et “growth board”. Men om startuppen overlevede begyndelsen, var ikke givet.

Barry har fire måneder til at bevise sin case

Barry er leverandør af el. Dem er der mange af i Danmark, og alle kobler de sig på Energinets infrastruktur.

Men Barry er stiftet af stærke IT-folk, og i stedet for at hægte sig på Energinets centrale system har de bygget alt fra bunden selv for at få større agilitet og bedre mulighed for skalering. Det har taget dem længere tid end planlagt, og derfor var det kun få uger før mødet med Fortum, at de kunne lancere deres app og ikke måneder som planlagt.

“Den forsinkelse kunne Fortum godt mærke på vores tal. Vi gik efter at hente penge til et helt år, da vi både er i gang med at udvikle nye features til produktet og har planer om at udvide til større markeder. Det kunne vi ikke få,” fortæller Christophe Lephilibert.

I stedet sagde Fortum, at de kunne købe startuppet tid til at præsentere mere data. En million euro. Fire måneder. I juni er der sat et stort rødt kryds i kalenderen, fortæller CMO’en. Der skal de nemlig igen rejse til Helsinki og overbevise ikke bare growth boardet, men topledelsen i Fortum om, at Barry er værd at satse på.

For at nå rejsens ende kræver det et tocifret millionbeløb

For at komme i mål med de langsigtede planer, som Barry har, kræver det ikke en million euro her og der, men et større tocifret millionbeløb i euro. Det kan Fortums growth board ikke beslutte selv, så topledelsen skal indover.

“Vi håber, de er villige til at gå hele vejen. Hvis ikke, er der ikke grund til flere kortsigtede investeringer,” siger Christophe Lephilibert.

Derfor arbejder teamet i Barry nu hårdnakket på at vise deres vækstpotentiale frem mod sommeren, hvor de håber at hente kapital nok til et til to års videreudvikling.

Så kan de tage markeder som Spanien, Italien og Frankrig, hvor intelligente elmålere er vidt udbredte allerede. Og udvide med endnu mere klimaspecifikke features, hvor forbrugere vil kunne lave konkurrencer med sig selv og andre eller kompensere for CO2-udledning ved at finansiere grønne projekter.