Tame is Mickey Switzer, Jazenko Hadzic, Niels Schmidt and Deividas Jackus. Foto: presse.

Fem stærke engle sender dansk eventplatform på globalt væksteventyr

Teamet bag Tame har håndplukket deres investorer med hurtig global vækst for øje. Det er første gang, netop disse business angels syndikerer en investering sammen. Alle fremhæver de andre som et plus for at gå med.

Champagnepropperne fløj gennem luften, da Bootstrapping besøgte det lille coworking space i Klerkegade i Indre København i sidste uge. Ikke på grund af vores besøg, men fordi Tame efter to år under radaren, nu var klar til at lancere med et brag. Og ikke mindst melde ud, at selskabet nu er så langt, at fem stærke business angels har skudt i alt 4,5 millioner kroner i selskabet. Penge, som nu skal bruges på at rykke ud i verden med raketfart.

Bag Tame står bl.a. Jasenko Hadzic, som mange kender fra hans tid i #CPHFTW, som han var med til at bygge op. Her planlagde og afviklede han en stribe events med hjælp fra Excel, post-it-sedler og et hav af forskellige eventværktøjer.

Hans eget behov for et brugervenligt projektstyringsværktøj til events var afsættet for Tame. Og i to år har teamet bag knoklet for at få produktet så færdigt, at det nu er klar til skalering.

“De fem, der er med(som investorer, red.), udgør en rigtig god konstellation. De er erfarne folk, der kender til Software as a Service-området, og som har prøvet at bygge internationale succeser før,” fortæller Jasenko Hadzic, der er CEO og medstifter af Tame.

Hvor nogle ville mene, at to år er længe at gå under radaren, så har det virket for Jasenko Hadzic og hans team, der har brugt tiden til tests med kunder, til at indhente feedback og forbedre produktet uden forstyrrelser udefra. Nu er selskabet med investorernes hjælp klar til at rykke hurtigt ud i verden.

Corporate målgruppe

Målgruppen er alle, der laver events. Men især de etablerede virksomheder har Tames fokus. Platformen er bygget, så den indeholder alt fra opgavestyring, programplanlægning og sponsorkoordinering til informationer om sted, talerække og catering. Dertil kommer et billetsystem til tilmeldinger, publicering af talere og opbygning af eventhjemmeside.

Tame spiller sammen med alle andre tænkelige aktører inden for eventplanlægning, og forretningsmodellen er, at Tame med tiden skal overgå til en abonnementsmodel, hvor det er muligt at trække data ud af platformen, hvilke kan hjælpe eventplanlæggerne til at optimere og strømline deres arbejde.

Lige nu bruger mere end 100 organisationer i mere end 70 lande Tames værktøj. Og inden udgangen af maj skal platformen være i brug i mere end 100 lande, lyder ambitionen.

Efter to år i stilhed vil Tame nemlig rykke globalt med raketfart, og det skal selskabet blandt andet bruge de penge til, som fem business angels tilsammen har skudt i selskabet.

De fire medstiftere bag Tame har selv sammensat den unikke investorgruppe, som er håndplukket efter deres kompetencer.

”Vi har haft et meget fokuseret investorforløb. De fem, der er med, udgør en rigtig god konstellation. De er erfarne folk, der kender til Software as a Service-området, og som har prøvet at bygge internationale succeser før,” fortæller Jasenko Hadzic, der er medstifter af og adm. direktør i selskabet.

En stærk engleflok

Anders Pollas er en af investorerne. Han er tidligere medstifter af Podio, som blev solgt for mere end 260 millioner kroner. Derudover er han en erfaren investor inden for Software as a Service (SaaS).

Det samme er Gregers Kronborg, der som tidligere partner i Northzone også ved, hvad de store venturefonde ser på.

Den svenske serieiværksætter og investor Hampus Jakobsen har solgt The Astonishing Tribe (TAT) til Blackberry for knap en milliard kroner. Og så har han investeret i mere end 70 startups i Norden.

Jacob Wandt solgte sit selskab E-conomic for mere end 760 millioner kroner, og så er han en erfaren og aktiv investor inden for SaaS.

Tommy Andersen er – udover at være ny formand for regeringens Iværksætterpanel – Managing Partner i byFounders, erfaren business angel og stifter af Libratone, som han solgte til kinesiske investorer for et trecifret millionbeløb.

Investorteam lige så vigtig som stifterteam

Så vidt investorernes baggrund. Men hvad ser investorerne i den danske startup?

”Jeg kunne se, at der var en mulighed i markedet på planlægningsdelen, at platformen er international skalerbar og ikke mindst, at den øvrige investorgruppe er kompetent og relevant,” skriver Jacob Wandt i en skriftlig kommentar til, hvorfor han investerede i netop Tame.

Også Gregers Kronborg er gået med, fordi han ser en ledig plads i markedet for en platform som Tame, der kan skaleres og gå international. Og så tror han på Jasenko Hadzic og hans team.

”Jeg kan godt lide den energi, Jasenko og hans team går til det på. De har den rigtige attitude. Og så betyder det også noget, at alle investorer kom med samtidig, så der er penge nok til, at Tame kan gøre noget meningsfuldt,” siger Gregers Kronborg om sine overvejelser for at være med.

”Jeg havde aldrig taget hele runden alene. Det er en god gruppe, Jasenko har orkestreret om en syndikering. Jeg var nok også gået med, hvis det havde været andre investorer, men denne gruppe er god, fordi de alle har prøvet noget. Det øger chancen for at lykkes,” tilføjer han.

Også Tommy Andersen fra byFounders fremhæver såvel idé som produkt, stifteren og teamet som vigtige grunde til, at han er gået med. Men ligesom de andre investorer ser han en stor fordel i, at investeringen er syndikeret af erfarne engle.

”Jeg investerer per definition aldrig alene. Alle investeringer på engleniveau er skrøbelige, og der er meget investorerne skal forholde sig til. Måske skal der også skydes flere penge i, og der er meget, der skal vendes i investorteamet. Ligesom et stærkt stifterteam er vigtigt, så er det også vigtigt med et stærkt investorteam,” siger Tommy Andersen.