Thomas Gleerup (tv) og Morten Højberg (th) har arbejdet side om side i 23 år, og Højberg fortæller, at de er som et gammelt tennismakkerpar. De ved, hvem der har bolden, og hjælper hinanden. Foto: PR

En omvendt Løvens Hule: Køber investorer ud

Morten Højberg og Thomas Gleerup stiftede Danmarks første onlinevikarbureau Moment tilbage i 1997. Over de næste 20 år kom ti investorer med i ejerkredsen, og der kom også en anden virksomhed og tilbød opkøb. Det sagde de to stiftere nej til, og i dag er næsten alle investorerne købt ud af Moment igen.

Moment blev skabt i den digitale bølge tilbage i 90’erne, og siden er de vokset til et af de største vikarbureauer i Danmark. Og noget tyder på, at de to stiftere fortsat ikke har planer om at videregive det lige foreløbig. Morten Højberg og Thomas Gleerup, der sammen har stiftet Moment, har nemlig netop sagt nej til at frasælge deres livsværk, og i samme omgang valgte de at købe ni af deres ti investorer ud. ”En form for omvendt Løvens Hule,” som de kalder det.

De er i dag langt fra dengang for 20 år siden, hvor de første investorer kom med ombord i det dengang unge vikarbureau, fordi vikarbureaet manglede likviditet til at vokse. Morten Højberg, der også er direktør i Moment, fortæller, at han husker, hvordan investorerne selvfølgelig gik meget op i, om der var styr på omkostningerne. En af måderne, den ene bl.a. tjekkede det på, var, at han gik rundt og bankede på de vakkelvorne IKEA-møbler, som de sad ved dengang. Investoren kunne godt lide, at de var billige, og det endte i en investering på 2 mio. kr.

Men udover, at investorerne har bidraget med kapital, fortæller stifteren også, at det var motiverende, at der kom nogle og viste tillid til dem og deres forretningsidé ved at investere penge.

”De har været gode at sparre med, og i de seneste mange år har vi haft stærke kompetencer i bestyrelsen. Så det har været givtigt, men nu er det også rart at være os selv,” fortæller Morten Højberg.

Henvendelse om opkøb

Investorerne blev købt ud i forbindelse med, at Moment fik en henvendelse om et opkøb. Morten Højberg fortæller:

”Det var en lidt pudsig proces. Vi fik et tilbud fra en udenlandsk aktør, som ville købe hele forretningen samtidig med, at de gerne så os blive. Mange ville måske se det som en klassisk ”vinderhistorie,” men når vi mærkede efter, gav det os ikke god energi,” fortæller han og fortsætter:

”I kølvandet på afvisningen af købstilbuddet var der en af aktionærerne, som ville købes ud. Så endte det med, at vi gik fra ti eksterne aktionærer til, at vi i dag har én. Det har været en rigtig god oplevelse, dels fordi investorerne fik sine penge forrentet. Og så er der noget psykologisk rart i, at vi føler, at vi står i spidsen igen. For selvom vi havde over 50 pct. til sammen, er der noget mentalt i at have så mange med. Vi har altid været konsensusøgende, og det gør tingene lidt mere komplekse, når der sidder så mange om bordet.”

Direktøren fortæller f.eks., at de har et datterselskab, som taber penge.

”Når der nu ikke er så mange aktionærer med ombord, så kan vi se lidt mere langsigtet på det, og så gør det ikke så ondt på os, at vi taber penge, for vi er helt sikre på, at det er det rigtige firma. Det skal vi ikke diskutere længere,” fortæller han.

Sidste år omsatte Moment for 333,6 mio. kr., og Morten Højberg fortæller, at på trods af coronakrisen forventer de et resultat i samme størrelse for 2020, selvom vikarbranchen er ca. 30 procent under sidste års niveau.

”Vi har været enormt heldige og forventer en omsætningsstigning,” siger han.