Droppede klassisk uddannelse for iværksætteri: Har nu millionforretning og lancerer eget tøjmærke

Astrid Ingemann Christensen og Martin Windelborg står bag det succesfulde tøjunivers BYIC, der omsætter for millioner. Men duoen var lige ved at lukke ned for eventyret, for at tage den almindelige vej med uddannelser. De valgte dog BYIC, og nu bliver webshoppen platform for Astrids oprindelige designerdrømme, for nu lancerer BYIC sit eget tøjmærke.

BYIC har på få år vokset sig fra en Instagram-shop, som Astrid brugte til at sælge nogle overskudsarmbånd fra Kina fra, til en succesfuld webbutik, der omsætter for flere millioner kroner på tøj.

Bag successen står 22-årige Astrid Ingemann Christensen og 22-årige Martin Windelborg, og de to unge iværksættere styrer selv webshoppen, showroom og fysisk butik i Aalborg, indkøb, markedsføring og meget andet. Virksomhedens Instagram-profil, er grundpillen i BYICs univers, og er bygget op om Astrid Ingemann Christensen.

Resultaterne som Astrid Ingemann Christensen og Martin Windelborg har skabt vidner om en virksomhed, der har været et dygtigt planlagt forretningseventyr lige fra starten, men sådan er det ikke helt.

BYIC blev nemlig skabt ved et tilfælde, da den dengang 18-årige Astrid Ingemann Christensen lagde et billede op på Instagram af hendes nye armbånd.

“Jeg fik henvendelser fra venner og bekendte, der ville have armbåndet, så jeg skrev til sælgeren i Kina, om jeg kunne købe 15 armbånd hjem. Han svarede, at jeg minimum skulle købe 50 stk. Det synes jeg var lidt meget”, fortæller Astrid Ingemann Christensen.

Efter lidt betænkningstid besluttede hun sig alligevel for at tage imod tilbuddet. Hun brugte sin SU, oprettede en Instagram-konto, kaldte profilen BYIC efter sine efternavne – Ingemann Christensen – og regnede med, at det ville tage et halvt års tid at komme af med alle armbåndene

“De kunne være en lille sideindtægt under studierne”, forklarer iværksætteren.

Helt så lang tid gik der dog ikke. I løbet af de første tre dage, havde BYIC tæt på 4.000 følgere, og armbåndene var udsolgt.

“Jeg skyndte mig at oprette et CVR-nummer og fik styr på alt det juridiske. Det var egentlig ikke en vej, jeg havde tænkt mig, at jeg skulle gå, men jeg fik øjnene op for, at der var en potentiel forretning her, og så kastede jeg mig ud i det, fortæller Astrid Ingemann Christensen.

Modsætninger mødes

Den unge iværksætter, der stadigvæk gik i 2.g., oprettede et word-dokument, så hun kunne holde styr på kundernes navne og adresser og deres bestillinger, og når der gik en betaling igennem på Mobilepay gik hun ned på det lokale posthus for at sende pakken.

Sådan foregik det i et halvt års tid. Sideløbende snakkede Astrid Ingemann Christensen med sin efterskoleven Martin Windelborg.

“Jeg var imponeret over Astrids tilgang til sin forretning. Jeg har tidligere arbejdet med at udvikle webshops for virksomheder, og der brugte jeg flere timer på at lave research og opbygge universerne. Jeg satte systemer op, og kørte meget automatiseret. Astrid var gået den helt anden vej. Hun var startet uden en webshop, og gjorde mange ting i hånden. Vi kom hurtigt frem til, at vi havde nogle forskellige kompetencer, der fungerede rigtig godt sammen”, fortæller Martin Windelborg.

Astrid Ingemann Christensens store forståelse for sociale medier, gav også BYIC en rigtig god start. I dag er der mange, der starter deres virksomhed på Instagram, men da Astrid Ingemann Christensen gjorde det for fire år siden, var det nemlig ikke et koncept, der var særlig udbredt.

“Astrids tilgang gjorde, at vi allerede havde en stor kundebase, da vi åbnede webshoppen. Faktisk ville kunderne helst bare gerne fortsætte med at købe på Instagram, og det var virkelig helt nyt for mig, at man kunne drive en forretning der”, siger Martin Windelborg.

I dag er det stadig Astrid Ingemann Christensen, der er virksomhedens ansigt udadtil, det er hende, brugerne forbinder med mærket, og hende de interagerer med.

“Sociale medier adskiller os klart fra konkurrenterne. De giver kunderne et forhold til Astrid, når hun deler vores styles, tips eller viser, hvad der foregår bag kulisserne. De har også været brugbare i forhold til annoncering, for vores branche er meget konkurrencepræget, er der mange større firmaer, der presser priserne op på Google Ads, og der kan vi nemmere nå ud til nye og gamle kunder via Instagram”, vurderer Martin Windelborg.

Forfølger nu designerdrømme

Sociale medier har også været grundstenen i næste kapitel af BYICs eventyr. Det vender vi tilbage til lige om lidt.

For, hverken Astrid Ingemann Christensen eller Martin Windelborg drømte om at blive iværksættere, dengang de startede BYIC. Faktisk overvejede de endda at lukke webshoppen efter kun et år, for at følge den klassiske rute med uddannelse og job.

Martin Windelborg stod med et ben i Danmark og et ben i Tyskland, hvor han var blevet tilbudt en praktikplads inden for e-commerce. Astrid Ingemann Christensen stod med et ben i Danmark og et ben i London, hvor hun ville læse til designer.

“Vi skulle beslutte om vi ville lukke BYIC og forfølge vores oprindelige drømme, eller om vi ville give BYIC et år mere, før vi tog en endelig beslutning. Vi besluttede os for at give det et år mere”, fortæller Astrid Ingemann Christensen.

Det ene år blev som bekendt til en del flere, og selvom BYIC på mange måder afholdt duoen fra at følge deres oprindelige drømme, så er det nu med til at bringe dem til live. For Martin Windelborg er muligheden for at udvikle BYICs univers et forlængelse af den drøm han havde før han blev iværksætter.

For Astrid Ingemann Christensen blev BYIC i første omgang et afkald på hendes drøm om at blive designer, men den drøm får hun også opfyldt nu. BYIC har nemlig startet deres eget tøjmærke af samme navn.

Også her hjælper virksomhedens store engagerede følgerskare på de sociale medier, for Astrid Ingemann Christensen designer selv mærkets styles, og tager følgerne på med på råd, når hun tegner, vælger farver og materialer.

De dedikerede følgere, og den store kundeskare har også gjort det muligt for webshoppen at åbne BYICs første fysiske butik og showroom i oktober 2018. Astrid Ingemann Christensens egne designs er nu noget af det BYIC sælger allermest af, og de forventer at skabe mange flere produkter med BYIC-mærket på.

“Vi har givet afkald på nogle drømme i første omgang, og vi har måtte lære os selv rigtig mange ting undervejs. Jeg kan ikke kalde mig designer på papiret, men det er det, jeg laver hver eneste dag – designer. Og det er en kæmpe tilfredsstillelse og en øjenåbner, at du sagtens kan lære ting og gøre ting, uden at have en uddannelse fra et universitet”, siger Astrid Ingemann Christensen.

Kærester og forretningspartnere

Det er ikke kun på det professionelle plan, at de to iværksættere matcher. Ret hurtigt i samarbejdet, viste der sig også at være kemi på det personlige plan, og det første forretningsmøde, hvor Martin Windelborg besluttede sig for at gå ind i BYIC sammen med Astrid Ingemann Christensen, blev også parrets første date. En beslutning, som forretningspartnerne og kæresteparret ikke fortryder.

“Selvfølgelig er der nogle gange, hvor det ikke er sjovt, både at være kærester og forretningspartnere, og når firmaet lider, går det også ud over vores forhold. Der er dog klart flest fordele. Vi kender hinanden rigtig godt, og der er ikke et filter mellem os, som du kan have på en almindelig arbejdsplads. Vi siger tingene, som de er, til hinanden”, siger Astrid Ingemann Christensen.

“Når vi er på arbejde falder vi naturligt ind i en anden rolle. Vi har også forskellige ansvarsområder, og er gode til at sparre med hinanden, men vi blander os ikke, i hvordan den anden gør sit arbejde”, uddyber Martin Windelborg og fortsætter:

“At være kærester og samarbejdspartnere betyder også, at vi har en at dele succesen med. En vi kan vende tingene med, når det ikke går som forventet, en som forstår det. Så ser vi også en stor styrke i, at vi har den her fælles drøm. Når vi bruger så mange timer på det, er det nemmere at sætte sig i hinandens sted, når vi samtidig er kærester. Mange andre par har fælles interesser, det her er vores, og det giver os mange gode oplevelser sammen.”

Selv, hvis det ikke skulle gå mellem Astrid Ingemann Christensen og Martin Windelborg som par, så er de fast besluttede på at fortsætte BYIC sammen.

“Virksomheden bliver større og større for hver dag, og jo større ansvaret er, jo større er forpligtelsen over for hinanden om et godt samarbejde. Det er vigtigt for os, at forretningen kan stå, også selvom vi ikke er kærester. Derfor vi er bedste venner frem for alt, og vi er meget bevidste om, at vi har brug for hinanden, for at få BYIC til at lykkedes, uanset om vi er kærester eller ej”, forklarer Astrid Ingemann Christensen.

3 gode råd:

Astrid Ingemann Christensen og Martin Windelborg deler her deres bedste tre råd til dig, der drømmer om at starte din egen virksomhed.

1: Gør noget du elsker

“Det er rigtig hårdt arbejde at være iværksætter. Du bruger mange timer på det, og giver afkald på mange ting, for at få drømmen til at gå i opfyldelse. Så sørg for at arbejde med noget, du synes er sjovt.”

2: Tænk ikke på “hvad man plejer”

“Vi overvejede begge to at droppe BYIC for at tage den almindelige vej med uddannelser og job, men vi har begge to kunne opfylde vores oprindelige drømme gennem BYIC. Du behøver ikke tage den klassiske vej, for at lykkes eller nå dine drømme.”

3: Giv noget af dig selv – du får så meget igen

“Når du starter som iværksætter, kommer du længst, hvis du giver noget af dig selv. Uanset om det handler om kunder, følgere, samarbejdspartnere.”

#Selfmade er konkurrencen for dig, der vil nå dine iværksætterdrømme

For bare tre år siden var Lunar Way selv en startup. Vi ved, hvor svært det kan være at bryde igennem som iværksætter, og hvordan en hjælpende hånd kan gøre en kæmpe forskel.

Vi vil gerne give noget videre til iværksættermiljøet, og derfor er vi gået sammen med iværksættermediet Bootstrapping.dk, for at sætte fokus på den danske virketrang med konkurrencen #Selfmade.

Præmien er den ultimative iværksætterpakke til en værdi af 25.000 kroner.

Læs mere om motivationen bag #Selfmade her.