De syv virksomheder, som har gennemført Nordic Scalers' første omgang, er Yogaia (Finland), Dental Media (DK), OZ Sports (Island), ViaBill (DK), Singa (Finland), Secomea (DK), Disruptive Technologies (Norge). Foto: gruppebilledet fra evalueringen af programmet, Rainmaking.

Den næste danske LEGO er måske et stykke software

Nordisk Ministerråds program for tech-scaleups, Nordic Scalers, vil bygge store nordiske virksomheder, og det første hold har netop gennemført. Vi spurgte nogle deltagere, hvad de har fået ud af det.

Hvad er opskriften på at blive en stor virksomhed, der skaber arbejdspladser i Norden og hele verden? Og hvordan skal vi som samfund understøtte de virksomheder, der kan blive den næste LEGO eller Novo?

Det afprøver Nordisk Ministerråds innovationsgren, Nordic Innovation, i sit program Nordic Scalers, der netop har gennemført første omgang ud af minimum fire. Et af de store mål med programmet er ifølge Nordic Innovation, at de deltagende startups skal vokse fra 20 til 200 ansatte.

Og første hold deltagere i programmet har skullet fokusere på at opnå det mål ved at udvide forretningen til USA. Nordic Innovation og Rainmaking, som er partner på projektet, har stillet mentorer, konsulenter, studieture og mere til rådighed for virksomhederne. Og så har det været op til virksomhederne at fremvise vækst.

7 møder, 6 kunder

Da programmet for alvor lagde fra land i februar i år, talte Bootstrapping med Dental Media.

Dental Media havde på det tidspunkt 19 ansatte og havde planer om at åbne kontor i New York i slutningen af 2018. Men man havde stadig ingen kunder i det store land. Efter flere ture til landet og god mentoring fra programmet, har man så småt forsøgt at sælge produktet på det nye marked.

“Vi har fået lavet aftaler med 6 tandlægeklinikker. Vi havde 7 møder og har lavet 6 aftaler. Og vi kunne have haft mange flere, hvis vi ville. Desuden har vi hyret en konsulent i USA, som styrer vores dag til dag-drift derovre,” siger Carsten Pedersen, der er medstifter og CSO hos Dental Media.

USA er ikke kun ét marked

Det er stadig planen at få en masse kunder og ansætte folk i USA, men forskellen på Excel-ark og virkelighed har vist sig at være stor.

“En lektie er, at vi ikke skal behandle USA som ét marked. Og det er ikke nemt at se, hvor skillelinjerne er. Så det, vi også skal blive klogere på nu, er fx, hvilke demografiske kriterier vi skal satse på, og hvordan segmenterne ser ud,” fortæller Carsten Pedersen.

Til gengæld har han oplevet, at vejen ind på de amerikanske markeder på mange måder er den samme som i Norden.

“Det, der viste sig hos os at være det stærkeste markedsføringsredskab, er, at de fleste tandlæger er i nogle netværk. Så det at arbejde meget med de her netværk og få demonstreret nogle resultater for deres medlemmer, som tåler at blive vist frem, det virker,” siger Dental Media-stifteren.

Mentorhjælp til global vækst

En anden virksomhed, der har deltaget i programmet, er Secomea. Virksomheden laver sikre fjernadgangsløsninger til automations-virksomheder og har hovedkvarter i Herlev. Secomea har desuden salgskontorer i Kina, Japan, Canada og USA.

“Vi har haft muligheden for at revurdere vores forretning helt generelt. Vi har haft mentorer og Nordic Scalers, som har hjulpet os med at stille spørgsmål ved, hvad vi gør. Og det, tror jeg, er usandsynligt sundt for alle virksomheder,” siger adm. direktør i Secomea Michael Ferdinandsen.

Det er blandt andet personer som Eric Lagier, founding partner i byFounders, Thomas Sehested, CEO i GAN Integrety, og Mik Strøyberg fra Good Monday, der har været mentorer for vækstvirksomhederne i Nordic Scalers. I alt har 33 erfarne iværksættere eller investorer fungeret som mentorer på programmet.

Hvordan går man fra 20 til 200?

Secomea har været i USA siden 2013-14, og har brugt deltagelsen i Nordic Scalers-programmet til at blive klogere på, hvordan tilstedeværelsen på det amerikanske marked kan blive endnu mere betydningsfuldt for virksomheden. Og hvordan man for alvor sparker gang i væksten på det nordamerikanske kontinent.

“Et af vores bestyrelsesmedlemmer har tidligere sagt, at vi var håbløst underbemandede, og det måtte vi erkende, at det var vi. Især i relation til, at vi har en vækststrategi, som er aggressiv. I forhold til at kunne realisere den vækst har vi tit og ofte planlagt et halvt eller helt år frem, og vi har hele tiden været på kanten rent ressourcemæssigt,” siger Michael Ferdinandsen.

Derfor har man nu lagt en strategi om, at man frem over skal forøge medarbejderantallet kraftigt for at kunne følge med sin egen vækstplan fra 2018 og frem.

“Vi var 40 ved årsskiftet, og vi regner med at være 60 ultimo 2018,” siger han.

Og målet om at gå fra 20 til 200 ansatte, som Nordic Scalers-programmet har sat som en vision for deltagerne, ser Secomea-chefen heller ikke som urealistisk. Han nævner virksomhedens planlagte vækst i USA som et eksempel.

“I USA har vi budgetteret med, at vi skal syvdoble antallet af medarbejdere inden udgangen af 2020. Så jeg tror helt klart på det,” siger Michael Ferdinandsen.

Hos Nordic Scalers gør man nu klar til andet hold startups, og man er fuldt ud tilfreds med, hvordan processen på det første batch er forløbet.

“De syv scaleups har åbent delt deres vækstproces med hinanden undervejs, og de har knyttet stærke relationer på tværs af virksomheder og landegrænser. De seks måneders program er slut, men hver scaleup har fået et varigt netværk og en håndfuld personer, de kan hive fat i, når udfordringerne står i kø. Det har været fantastisk for mig at opleve den passion, de enkelte founders har udvist. Vi er gået fra at starte med syv individuelle virksomheder til nu at have et sammentømret nordisk team af scaleups,” siger Bjarne Schøn, Program Director på Nordic Scalers.