Konkurrenten til Facebook har fået navnet Happenings. Det er en app, hvor alle landets begivenheder er samlet ét sted, sorteret efter brugerens interesser, uden billetgebyrer og reklamer.

Dansk startup ser muligheder i Facebooks fadæser

Uendelige mængder af kattevideoer, sponsorerede opslag og lemfældig omgang med brugernes privatdata. Facebook er kommet i modvind – især efter den nylige Cambridge Analytica-skandale. Det gør det muligt for konkurrenter at overtage markedsandele, og den kamp tager en dansk startup op.

Søger man på #deletefacebook på Google, får man 3.490.000 resultater. Vil man slette sin konto, synes tiden at være inde. Efter den nylige Cambridge Analytica-skandale, som bliver ved med at presse Mark Zuckerberg –  senest steg antallet af ramte personer 87 millioner – er modstanden til det sociale netværk vokset.

Men allerede i 2015 forlod de købestærke teenagere platformen i hobetal. The Washington Post berettede, at op mod én million brugere hoppede af Facebook til fordel for konkurrenter som Snapchat og Twitter, fordi Facebook var blevet et ligegyldigt sted. Måske var Facebook enig. I hvert fald meldte CEO’en i januar 2018 ud, at de ville fokusere mere på venner og families indhold end “passivt indhold” som videoer og artikler – der da også var blevet ramt af en slem omgang fake news under det seneste præsidentvalg i USA. Så smed Christopher Wylie bomben om Cambridge Analytica, og #deletefacebook trendede på Twitter.

Problemet er bare, at brugerne, der lystigt melder sig under den digitale leave-fane, ikke har nogle alternativer. Facebook har opkøbt konkurrenter i årevis. Men måske er tiden nu moden til at forsøge igen? I hvert fald har et dansk startup sat sig for at udkonkurrere Facebook og overtage deres markedsposition inden for begivenheder.

Startup

“Databreachet åbner op for sådan nogle som os”

Konkurrenten har fået navnet Happenings. Det er en app, hvor alle landets begivenheder er samlet ét sted, sorteret efter brugerens interesser, uden billetgebyrer og reklamer. Appen blev udgivet i februar 2018 efter en silent release måneden før. I dag har appen 9.000 brugere –  omkring 400 nye kommer til hver dag –  og 40 kunder, heriblandt Isabel Marant, Marc Jacobs, Teatret Svalegangen og H2O. Målet er at runde 100.000 brugere inden 2018 rinder ud.

“Facebook er i længere tid dykket i popularitet. Det er blevet mere irrelevant for mange. Men det var ikke derfor, vi lavede appen. Vi kunne se, at indholdet på Facebook meget bestod af opslag og reklamer, hvor man tænker, hvorfor man ser dette. Vi havde den her idé, vi blev færdige med gymnasiet, vi havde mulighed for at låne penge til opstart og dygtige mennesker til at hjælpe os, og så blev Facebook ved med at lave rav i den. Databreachet åbner op for sådan nogle som os. Det var tilfældig god timing,” fortæller den ene stifter Rasmus Rou.

“Vi kunne se på Facebook, hvordan begivenheder og indhold drukner i hinanden, men at der var en efterspørgsel på at lave en Just Eat for begivenheder”

Han fik den første gnist til idéen allerede tilbage i 2011, da han og den anden medstifter, Anders Nielsen, en weekend gerne ville vide, hvad de kunne foretage sig. De skrinlagde idéen igen. Det var ikke så nemt at lave en app, som det kunne lyde til. Men idéen spøgte, og de oplevede igen og igen at blive spurgt ind til, hvad der skete med det. I gymnasiet mødte de Daniel Ellegaard, den tredje medstifter. Da de tre unge mænd sad på kanten af sabbatåret i 2017 og diskuterede, hvad de skulle lave, poppede Happenings frem fra underbevidstheden igen.

“Vi har manglet et overblik over, hvad der sker omkring en. Vi kunne se på Facebook, hvordan begivenheder og indhold drukner i hinanden, men at der var en efterspørgsel på at lave en Just Eat for begivenheder. Et sted, der viser bredden, netop hvor du er, med dig i centrum,” siger Rasmus Rou.

Uddannelsen blev skrinlagt

Alle tre i starten af 20’erne lagde planerne om videregående uddannelser på hylden og helligede sig Happenings. Nu havde det spøgt længe nok. Med et lån hver fra den nære familie kunne de leje sig ind i et kontorfællesskab i Klostergade i Aarhus og sætte virksomheden i gang.

“Vi spurgte os selv, hvorfor det var en god idé. Der er mange, der ved, hvad de laver, og hvordan det skal laves, men ikke alle kan forklare hvorfor. Ved man ikke selv, hvorfor man laver noget, så ved andre nok heller ikke, hvorfor de skal bruge det eller købe det. Og så gik vi i gang med at sætte delene sammen,” fortæller Rasmus Rou.

Ironisk nok, når man downloader appen, spørger den, om man vil oprette sig gennem mail eller Facebook. Drengene bruger også mange ressourcer på netop Facebook-annoncering, griner Rasmus Rou.

“Det kan lyde dobbeltmoralsk, men det er der, vores brugere kommer fra. Vi skal have lokket dem over til os, for bruger de Facebook, vil de også kunne bruge Happenings,” siger han.

Konverteringen er den største udfordring. For det er psykologisk, og har man mange venner, der stadig bruger Facebook, har man nok tendens til at blive hængende. Men Happenings er ikke et socialt medie som Facebook, selvom man også selv kan oprette begivenheder og dele links med andre.

“Det sociale handler om at tage ud til nogle begivenheder. Man ser ikke, hvad alle ens venner liker og anbefaler. Det handler om, hvad du kan lide, og ikke hvad dine venner kan lide,” siger Anders Nielsen.

“Facebook er bevidst om, at deres platform i sin nuværende form ikke virker optimalt, siden de selv forsøger at lave et lokalt sted”

Facebook er stadig stedet med flest begivenheder. I USA lancerede tech-giganten en Events-app i 2016. Den var dog overflødig og fyldt med fejl, men blev relanceret under navnet Facebook Local i slutningen af 2017.

“Facebook er bevidst om, at deres platform i sin nuværende form ikke virker optimalt, siden de selv forsøger at lave et lokalt sted. Men det findes ikke i Danmark endnu. Vi ser det som et bevis på, at der er et marked, når selv Facebook undersøger det,” siger Anders Nielsen.

Drengene har lavet to brugerundersøgelser, den seneste på mere end 800 respondenter i alderen 18-50, for at undersøge, hvad de mangler. Næsten 70 procent påstod, at de ønskede at opleve mere i deres fritid, 58 procent oplyste, at de søgte efter oplevelserne på Facebook mod 12 procent på Google. Men 67 procent mente, at Facebook var blevet alt for sponsoreret, og 63 procent ønskede et samlet, overskueligt sted at søge.

“Den helt store værdi ligger i, at man netop kan udforske helt enkelt, uforstyrret og samlet ét sted med Happenings, hvorimod vores ‘konkurrenter’ alle sammen forsøger at sælge en ydelse,” siger Rasmus Rou og henviser til steder som Eventbrite og Evensi, som lever af billetgebyrer og annoncer.

“Virksomhederne er vores kunder. Det er hverken via annoncer eller billetgebyrer, at vi tjener penge”

Drengene arbejder næsten fuld tid på Happenings. Hver tirsdag holder de “fri” for at arbejde på deres deltidsjobs. I fremtiden skal indtjeningen kommer fra kunderne – ikke brugerne.

“Virksomhederne er vores kunder. Det er hverken via annoncer eller billetgebyrer, at vi tjener penge. Virksomhederne køber adgang til at få lov til at dele deres indhold i appen. Dit data bruger vi kun til at forbedre din oplevelse. Vi sælger ikke noget data videre eller tjener penge på brugernes data,” siger Rasmus Rou.