"Amerikanere finder ni grunde til, at din idé kan lykkes, og én grund til, at den ikke kan. I Danmark er det omvendt" Patrick Lundgren, Atleto.

Dansk iværksætter i New York: “Ingen vil være idioten, der skyder det nye Google ned”

Patrick Lundgren, der er stifter af sport-appen ATLETO, bor i New York og kæmper for at få succes med sin virksomhed. Han kæmper også med at gennemskue, hvornår amerikanere reelt er begejstrede.

Tilbage i 2015 havde Patrick Lundgren netop sagt sit job op og var i et fly på vej til London for at afslutte den sidste handel, da han kom til at sidde ved siden af en ældre kvinde, der havde flyskræk. Han forsøgte at berolige hende og delte sine tanker om at stifte en virksomhed.

Da de landede i London, kom kvinden hen til ham. Hun sagde, at der var noget særligt over ham og tilbød ham derfor, at han kunne låne hendes lejlighed i New York, så han kunne finde ud af, om han turde tage det store spring og starte egen virksomhed i USA.

Kort tid efter befandt Patrick Lundgren sig i New York, hvor han tilbragte fire uger. Det var februar, og med iskolde kinder gik han ture i Central Park, hvor idéen til en app begyndte at forme sig.

»Man tager et skridt – og så det næste skridt, som er endnu mere vanvittigt – men det føles pludselig ikke så voldsomt, når man først er derude,« siger han.

Fra toppen af New York

Jeg møder Patrick Lundgren i hans hjem kun et par gader fra lejligheden, han lånte af kvinden fra flyet. En dørmand åbner døren for mig, og manden i receptionen holder et venligt, men opmærksomt øje på mig, mens han giver Patrick besked om, at jeg er ankommet.

»Det er måske ikke lige sådan, man forestiller sig, en typisk nystartet iværksætter bor,« siger Patrick, da han henter mig i lobbyen. Han forklarer, at hans kone gennem hårdt arbejde og ved at være dygtig til det, hun laver, har sørget for, at de har et dejligt sted at bo.

Få minutter efter er vi i elevatoren med propper i ørene på vej mod 57. etage. Og der er ingen tvivl om, at Patrick Lundgren sigter efter stjernerne. Han ser ingen grund til at starte virksomheden i Danmark, da succes i Danmark ifølge ham ikke er noget kvalitetsstempel for amerikanere. Derfor går han direkte efter det amerikanske marked.

Fra toppen er der udsigt over byens skyskrabere og Central Park i baggrunden, der har fået vinterkulør i røde og gule nuancer. Det var dér, ideen formede sig. En idé til en app, der for længst var oppe at køre, men har taget en detour og nu skal stå den egentligt prøve.

De eksklusive omgivelser og den udadtil meget selvsikre iværksætter skal man ikke lade sig narre af. Patrick Lundgren er ydmyg, mens han begejstret fortæller om ideen, som han tror på kan gøre en forskel for især unge mennesker – særligt de, der mangler venner at dyrke sport med. Han har troet på det siden begyndelsen, på trods af det hele startede uden større investeringer eller et stort netværk. 

Egne erfaringer og inspiration 

Det LinkedIn er for erhvervslivet, og Tinder er for singlelivet, skal Atleto være for sportsudøvere, mener Patrick Lundgren.

Ideen opstod, da stifteren sad hos en kammerat, der var på Tinder. Han var fascineret af, at der på det virtuelle kødmarked ingen barrierer var for at møde potentielle dates.

»Da jeg var ung, var det meget organisk og foregik på en bar eller et diskotek. Der var mange barrierer. Man skulle vide, hvem personen var, og det var lige før, man skulle få tilladelse fra forældrene,« siger Patrick grinende og fortsætter:

»Jeg bemærkede, hvor let det er for ham at connecte med de her dates, og jeg tænkte: Hvorfor ikke lave noget, der er lige så simpelt som datingplatforme, men hvor slutresultatet er sport?«

Samtidig har Patrick altid selv været den, der samlede vennerne og organiserede turneringerne i eksempelvis tennis, golf og fodbold.

»Det var altid pokkers irriterende, når én aflyste en time inden. Så måtte man ringe, skrive eller cykle over og banke på for at skaffe en målmand. Jeg var altid samlingspunktet for alle mine venner, så jeg havde opdaget på egen krop, hvilken frustration det var,« siger han.

Og lige præcis det med at kende problemstillingen fra sig selv var noget af det, der gjorde, at han turde rykke på ideen.

»Det er der, den skal starte, hvis man er iværksætter; et problem, du selv har. Du skal have en passion for det, du går i gang med. Der er så meget modgang, så kærlighed for det, du laver, er nødvendigt.«

Ny kurs

Den oprindelige idé var en app, der skulle hjælpe sportsudøvere med at finde hinanden. Det skulle være en portal, hvor man kunne finde en løbemakker til løbeturen i Central Park eller efterlyse en anden fodboldspiller, hvis én pludselig var forhindret.

»Det hele handler om kritisk masse. Hvordan formår jeg at sikre, at du går derfra og får opfyldt det, du var ude efter?« siger han.

Derfor ændrede Patrick Lundgren strategien til først og fremmest at være målrettet colleges i USA, som i forvejen har faciliteterne stillet til rådighed, men mangler den platform, der kan få de studerende til at finde hinanden – alt afhængig af deres niveau.

»Kursen er ikke radikalt ændret. Vi leverer stadig på den gamle præmis. Men kan vi også bygge den i de lukkede college-communities, står vi pludselig med 4.000 colleges og 20 millioner studerende, og hvis vi også tager highschools med, er det 74 millioner studerende oveni. Det er enorme tal,« siger han.

Status

Lige nu rejser Atleto-stifteren rundt på østkysten og laver aftaler med forskellige colleges, som først og fremmest får en betaversion i 1-2 år. Herefter skal de se behovet for at købe produktet som en abonnementsordning. Derfor tjener Atleto på nuværende tidspunkt ikke penge på produktet, og projektet lever af penge fra private investorer.

Der er fem ansatte, som fortsat er ulønnede, og stifteren er i gang med at få ansat en CFO. Patrick Lundgrens optimisme er fortsat stor, ligesom han oplever, interessen er. Han ser et reelt behov for en erstatning af den såkaldt pen-and-paper-solution, når de studerende skal melde sig til aktiviteter. Samtidig ser han et behov for at samle de studerende, som er ensomme og mangler venner.

»Jeg vil så gerne give glæden ved sport videre til dem, der ikke har nogen. Hvis de bliver afvist, bliver de ikke bare endnu mere ensomme, men også ramt på selvværdet. Det kan gå ud over det akademiske eller få endnu mere ubehagelige konsekvenser, som at de går hjem og henter en pistol eller springer ud fra en bro. Tingene i USA er meget dramatiske.«

Dansk skepsis og amerikansk begejstring 

Patrick forklarer, at mentaliteten og konkurrencen i USA er anderledes end den danske og enormt positivt ladet samt drevet af, at man ønsker for folk, at de får succes.

»Det gør man ikke i Danmark. Man leder efter årsager til, at det ikke vil lykkes. Amerikanere finder ni grunde til, at din idé kan lykkes, og én grund til, at den ikke kan. I Danmark er det omvendt,« siger Patrick.

Samtidig ved han godt, at en del af begejstringen ikke er reel. Hans forklaring er, alle er bange for at være den, der skyder det nye Google ned. Derfor viser alle som udgangspunkt begejstring for nye startups’ ideer. Men derefter kræver det stædighed, og at man bliver ved med at presse på.

»Jeg lærte engang, at det er et numbers game. Hvis du kontakter 100, er der større sandsynlighed for, at der er en, der vender tilbage.«

Udfordringerne skræmmer ham ikke. Det motiverer ham.

»Hvis du er en positiv og udadvendt person, så er du en fisk i vandet i New York.«

Hvordan passer du ind i den amerikanske mentalitet?

»Fantastisk – jeg er den fisk. Dammen var for lille for Atleto i Danmark.

Er det frustrerende, når du ikke ved, om den positive feedback faktisk er reel?

»Det er enormt svært. Men jeg får vinger af, at folk siger, det er fedt, det jeg laver. Det er en indsprøjtning af selvtillid, som gør mig endnu bedre til at gå derud og holde møder, og så tilpasser du dig den samme overfladiskhed,« siger han.

Det er tydeligt, at Patrick tager den amerikanske kultur i alle sine afskygninger til sig. Ligesom den udprægede konkurrencementalitet ikke skræmmer ham. Han synes kun, det er godt.