Crowdfunding og –lending som det nye sort

Crowdlending, bl.a. supporteret af Vækstfonden, er den nye lånemulighed, især på det tidlige danske startupmarked. Men crowdfunding vinder også frem som effektivt middel til netværksmarkedsføring, også for veletablerede virksomheder. Ugens tema ser hele vejen rundt om crowdfunding og -lending og diskuterer de fire typer af det ofte undervurderede fænomen. I 2019 nåede det et niveau på 140 mio. kr.

Crowdfunding har ifølge formanden for Dansk Crowdfunding Forening, Michael Eis, fået ekstra fart med coronakrisen. Crowdfunding er som bekendt startet som en type fundraising, hvor man ved hjælp af sit netværk rejser penge til sine projekter og sin virksomhed på crowdfundingplatforme som Lendino, Flex Funding, Kickstarter og booomerang.dk, og så lader det være op til netværket, om projektet skal blive en succes. Man tager med andre ord sagen i egen hånd og fører kampagne for sin idé, hvor alle interesserede kan hjælpe projektet på vej ved at købe, udlåne eller investere små eller større beløb efter eget valg. Så man skaber ikke bare finansiering, men får også ambassadører, der mere autentisk og engageret markedsfører ens produkt. Fx har otte investorer fra Danish Business Angels (DanBAN) været med til at køre en kampagne på platformen Kickstarter for at lancere FableWoods nyeste serie af trædyr. På få dage blev kampagnemålet overskredet næsten ti gange.

Intet medlemskab? Du går glip af en masse!

Få adgang til analyser, data og værktøjer, der giver dig og dine kolleger vigtigt viden om startups og markedet. Prøv gratis i to uger.

Prøv Bootstrapping Pro

Allerede medlem? Log ind her