Lykke-Pers ide er kun hans ide. Hans vision er 110 procent kontrol og ejerskab. Det kan iværksættere lære af. Foto: Nordisk Film Presse.

10 ting iværksættere skal lære af Lykke-Per

Henrik Pontoppidans Lykke-Per er en klassiker i dansk litteratur. Bille Augusts filmatisering giver den fornyet og fortjent aktualitet. På trods af tidens tand er fortællingen fyldt med gode råd og ikke mindst anti-råd til nutidens techstartups.

Historien handler om den vrede præstesøn, der vil bygge et gigantisk kanalsystem på tværs af Jylland, men ender som ensom, fraskilt og fattig vejassistent i Thy. Langt fra den exit strategy, han havde drømt om.

Alt sammen, fordi han er for stædig, egoistisk og grisk, når det gælder HANS ide. Han er for ulykkelig en sjæl til at blive lykkelig af hverken kærlighed, videnskab eller rigdom. Her får du de 10 startup-moraler, du kan og bør lære af Lykke-Pers ulykkelige drømmerier.

Per alene i verden. Hans vision er 110 procent kontrol og ejerskab. Foto: Nordisk Film Presse.

1. Opgiv ejerskab for medejerskab

Lykke-Pers ide er kun hans ide. Hans vision er 110 procent kontrol og ejerskab. Kun han ejer, forstår og kan for alvor formidle ideen. Han taler manisk og monologisk om sin ide til alt og alle, som var det tungetale. Andre mennesker er blot midler til at realisere ideen og statister i hans maniske egomani. Han er ideens profet mere end virksomhedens første medarbejder.

Afgiv mere kontrol og ejerskab, end du umiddelbart har lyst til. God ideer dør, fordi mange iværksættere ikke vil lade andre bestemme eller føle ejerskab for ideen.

Ergo: Ideen bliver kun til virkelighed, hvis andre kan eje, medskabe og føle for jeres fælles ide. Gør alt det modsatte af Lykke-Per. Lad andre tale om din ide, i stedet for at du taler til dem som tilskuere.

Et menneske på jagt efter en psykologisk anerkendelse og kærlighed, som aldrig kan mættes. Foto: Nordisk Film Presse.

2. Kend din skyggeside, ellers skygger den for din ide

Lykke-Per er et skadet menneske hjemsøgt af en kærlighedsløs barndom. Et menneske på jagt efter en psykologisk anerkendelse og kærlighed, som aldrig kan mættes, fordi det er et uopretteligt svigt fra barndommen. Kanalsystem-ideen er mere et psykologisk mindgame end en rationel forretningside. Han vil bogstavelig talt omforme sin barndoms landskab med hjælp fra sin ingeniørkunst. Ideen omskaber og omformer hans barndom i hans egne oplyste naturvidenskabelige verdensbillede. Missionen er ubevidst at hævne og anerkendes, mere end det er at bygge en kanal og virksomhed.

Lykke-Per vil aldrig sige undskyld til statens faglige og faderlige autoriteter. Foto: Nordisk Film Presse.

Her bliver livets mange autoritetsfigurer såkaldte psykologiske projektioner for hans faderopgør. Mest udtalt i hans konflikt med statsmagten og statens faglige eksperter, som er farlige faderautoriteter.

Hvis du IKKE forstår de psykologiske mekanismer bag din egen drøm, bliver den et personligt og socialt mareridt.

Follow your dream and all your nightmares will come true. Ergo: Kend din egen skygge, ellers skygger den for din ide. Forstå, hvorfor du bliver iværksætter. Er det for æren, pengene, friheden eller noget helt tredje? Hvad er dit dybe psykologiske problem? I Lykke-Pers tilfælde er det et faderopgør forklædt som en iværksætter-ide mere end en god ide. Han er besat af psykologisk hævn mere end de kommercielle muligheder. Denne blinde dybdepsykologiske vinkel er skjult for såvel hovedpersonen som de potentielle investorer. Moralen er, hvis du ikke forstår de psykologiske mekanismer bag din egen drøm, bliver den et personligt og socialt mareridt.

Skab, og kommunikér fysiske artefakter, som giver ideen liv, sjæl og krop. Foto: Nordisk Film Presse.

3. Gør din ide fysisk og visuel

Lykke-Per er dog ikke kun fuld af dårlige ideer. Det lykkes ham med få midler og ingen penge at skabe et stærkt netværk omkring sin ide; ikke mindst takket være evnerne til at bygge en model af det famøse kanalprojekt.

Forretningsideer er netop kun ideer. Ergo: Skab, og kommunikér fysiske artefakter, som giver ideen liv, sjæl og krop. Brug disse modeller i din pitch.

4. Alting begynder og starter med staten i Danmark

Lykke-Pers drøm er et kæmpe infrastrukturprojekt, men samfundets infrastruktur har han kun foragt og vrede til overs for. Staten er fjenden for Lykke-Per, og det er den sikre opskrift på deroute i det danske samfund.

Det danske samfund er et gennemreguleret samfund med en stærk stat. Gentag ikke Lykke-Per og Ubers fejl og gå i krig med staten. Ergo: Bliv venner med staten. Gode ideer i regulerede industrier eller ideer, som kræver stor samfundsmæssig infrastruktur som Lykke-Pers kanaleventyr, kræver statens hjælp.

Bland ikke penge og privatliv. Foto: Nordisk Film Presse.

5. The business of business is… dit privatliv?

Lykke-Per blander overmodigt kærlighed, familier og venskaber ind i sin maniske fantast-ide. Ideens undergang bliver dermed en altomfattende social undergang.

Ergo: Bland ikke penge og privatliv. Det er svært nok at få en ide til at vokse, og det bliver kun sværere, hvis man involverer sine venner, familie og kærlighedsliv i den skøre ide.

6. Timing slår ideen i sig selv

Gode ideer er kun gode ideer på et bestemt tid og sted. Vindmøller er en god ide i 2018, men ikke i 1880’erne. Timing slår ideen. Det gælder altså om at ramme den teknologiske adaptionscyklus på dette rette tid og sted. Netop der, hvor markedet har fået kritisk masse.   Alt for ofte er ideen alt for tidligt og ambitiøst ude. Ja, Lykke-Per tror ideen i sit geniale selv vil skabe en kritisk masse af kunder/brugere. I andre tilfælde er ideen alt for sent ude. Kunder er ved at forsvinde, endda før produktet er bygget.

Iværksætteren tror tit blindt på first mover-advantage, men glemmer, at vinderne tit er dem, som kommer fast second, når markedet er skabt, men ikke konsolideret.

7. Tænk internationalt med stort I

Klogt nok ønsker Lykke-Pers rige svigerfar at få en international ekspert til at validere ideen om det gigantiske kanalsystem. Lykke-Per bliver derfor sendt til Østrig for at udvikle sin ide sammen med en internationalt anerkendt Ingeniør.

Søg international validering af din ide, og lær af erfaringer og viden fra andre lande og ideer. Søg om muligt en international teknologioverførelse, eller ansæt eksperter fra andre lande.

8. It’s NOT the technology, stupid

Lykke-Per ser ideen alt for snævert som en ingeniøropgave og tror fejlagtigt, at den største og eneste opgave er at bygge den rent teknisk. Hans morale er som Moses’: If you build it, they will come. Men teknologien er kun bipersonen på godt og ondt. Fortællingen om din virksomhedside skal være alt det, som er rundt om teknologien. Ikke omvendt.

Definer aldrig din startup som et teknisk problem. Det er en social begivenhed og proces.

At få en ide til at blive til virkelighed er mere end en klart defineret softwareingeniøropgave. Hvis det skal lykkes, kræver det både sociale skills, markedsføring og ikke mindst involvering af en lang række fagligheder og politisk snilde. Definer aldrig din startup som et teknisk problem. Det er en social begivenhed og proces.

9. “Nothing is a mistake. There’s no win and no fail, there’s only make.” Corita Kent

Den besatte og begejstrede unge ingeniør drømmer kun om én eneste ide, som KUN han forstår til fulde. Hans skabertrang bliver så at sige bundet til dette ene fantasiprojekt. Virkelysten bliver mere et projekt end en generaliseret kompetence, som kan komme til udtryk i mange forskellige potentielle sammenhænge. Det er Lykke-Per desværre blind for.

Lykke-Pers forlovede får ideen om en skole for fattige, ubemidlede børn. Her er finansering, social anerkendelse og et trygt liv i en rig familie allerede på plads. Her kunne Lykke-Per have levet et langt og lykkeligt liv. Ja, her kunne hans skaberlyst og ideer være kommet til udfoldelse. Måske var hans sande glæde blot at bygge ideen i en fysisk model? Oplagt til sin forlovedes skole, som jo også kommer til at arve de små fysiske modeller.

Forveksl ikke ideen med din lyst til at få ideer. Se iværksætteri som en kompetence mere end et objekt.

Forveksl ikke ideen med din lyst til at få ideer. Se iværksætteri som en kompetence mere end et objekt. I stedet for at bide dig fast i en eneste ide, så forstå, at det du kan lide som iværksætter, er at få ideer. Altså, målet er ikke ideen for enhver pris. Skift ide og koncept, hvis du ser andre muligheder.

10. Fail fast, fail cheap

Man siger, det gælder om hurtigt og billigt at gå galt med sin ide. Lige omvendt er det med Lykke-Per. Hans kanalsystem er en ide, som er ufattelig dyr og vil tage årtier at realisere. Først da han bryder ideen op i mindre projekter, går projektet fra ide til virkelighed.

Bryd ideen op i mindre, billigere og hurtigere prototyper, produkter og forløb. BYG et Minimum Viable Product frem for at blive ved med at tale om en dyr og kompliceret ide i fremtiden, som vil kræve årtiers hårdt arbejde.

Du kan se filmen her.