”Du skal teste meget mere, end du tror. Tit troede vi, at vi var i mål med en del af produktet langt tidligere, end vi i virkeligheden var,” siger Sophie Bohr Grønbæk, Adm. direktør og Co-founder i UNDO om arbejdet den nye forsikringstjeneste, som lanceres i dag. Foto: UNDO

UNDO: ”Du skal teste mere, end du tror”

Forsikringsappen UNDO lancerer i dag sit bud på en digital forsikring, der bygger på kunstig intelligens og maskinlæring. Bag den nye tjeneste ligger et stykke massivt og lærerigt arbejde med at finde den rigtige løsning.

Hallo, er der et problem til stede? Sådan lød et af de allerførste spørgsmål, forsikringstjenesten UNDO stillede sig selv, da de fire stiftere bag for godt et år siden fik de første ideer til et nyt digitalt forsikringsprodukt.

I dag lancerer UNDO sin app i Danmark. Målet er 5.000 kunder herhjemme inden for det første år, og nordisk tilstedeværelse inden udgangen af næste år. I ryggen har den danske startup, der er født ud af Rainmaking, 25 millioner kr. fra Tryg. Penge, som har været afgørende for at UNDO i dag kan præsentere sit produkt.

Bag ligger test af en minimalistisk model, der nærmest har været holdt sammen med gaffatape, på mere end 140 potentielle kunder. Otte gange er måden, hvor på UNDO får nye kunder ombord, lavet om, og et utal af gange er teamets egne hypoteser er forkastet til fordel for, hvad de kommende brugere reelt udtrykte behov for.

Foto: UNDO

Tidlig investering giver arbejdsro

De mange brugerinput undervejs i udviklingsforløbet udgør fundamentet for appen. Men det er teamet bag, der har valgt den endelige løsning, det visuelle udtryk og det ligefremme sprogbrug. Det digitale forsikringsprodukt kan i dag skræddersy en forsikring ved hjælp af maskinlæring og kunstig intelligens.

Alt forarbejdet er sket inden for et år. Og uden den tidlige investering fra Tryg ville det aldrig være muligt at gå så massivt til værks med intense sprintforløb og design thinking-metoder.

 

”Vi har bygget et digitalt forsikringsselskab op fra bunden, og vi har udviklet vores eget forsikringsprodukt i samarbejde med Trygs eksperter. Vi kunne ikke levere på vores vision for brugeroplevelsen, hvis vi brugte andres platform eller solgte andres produkt. Det er ikke nok at lave en digital adgang til forsikring, vi ville også gentænke forsikringsoplevelsen med udgangspunkt i de muligheder, ny teknologi skaber. Det har krævet meget tid, og det ville ikke være muligt uden en tidlig investering,” fortæller UNDOs medstifter og adm. direktør Sophie Bohr Grønbæk.

Tusind spørgsmål

Teamet bag UNDO ville skabe en digital forsikring, så enkel, lækker og intuitiv at alle danskerne uden forsikring, som især er de unge i tyverne og trediverne, ville være med.

Det meste af tiden brugte vi på, at finde ud af om der var et ægte problem, vi kunne løse.

Men var der overhovedet et problem? Og kunne iværksætterne i UNDO løse det med teknologi – og til en pris, som de potentielle kunder ville betale?

Den første fase i at blive klog på de mange spørgsmål kalder Sophie Bohr Grønbæk for UNDOs valideringssprint.

 

”Inden vi overhovedet byggede noget, brugte vi to måneder på at validere vores businessidé. Vi identificerede de største risici og undersøgte dem. Kan vi bygge den nødvendige teknologi, ramme en attraktiv pris mm. Det meste af tiden brugte vi på, at finde ud af om der var et ægte problem, vi kunne løse,” fortæller hun.

Konklusionen på sprintet gav mod på at arbejde videre, og det næste halve år derefter blev brugt på at udvikle måden, som UNDO får kunderne ombord med tests og iterationer i et konstant byg-mål-lær-flow.

Test, test og test igen

Samtidig arbejdede teamet tidligt med egne hypoteser om, hvad der er brugernes problemer, og hvad der modsat ville gøre kommende kunder trygge. Hypoteserne blev testet undervejs i lange og mange interview med brugerne, indtil der var et solidt vidensgrundlag.

”Du skal teste meget mere, end du tror. Tit troede vi, at vi var i mål med en del af produktet langt tidligere, end vi i virkeligheden var. Det er fristende at afprøve en funktionalitet fem gange og rykke videre. Men for os blev testsporet en konstant del af vores arbejdsproces, som sikrede, at vi ikke glemte slutbrugeren,” fortæller Sophie Bohr Grønbæk.

Alligevel understreger hun, at test skal have modspil for at sikre et stærkt produkt.

På et tidspunkt får man altså lyst til at kaste op af at se på billeder af glade familier, der holder om hinanden. Det er ikke nødvendigvis lige det, man føler sig specielt ramt af som 22-årig.

Så selv om teamets egne ideer har fået nådesløs behandling i kølvandet på de mange tests, så har brugernes input ikke kostet på den kreative proces. Her er det teamets mavefornemmelser og personligheder, der står bag resultaterne.

”Der er ingen i målgruppen, som har efterspurgt UNDOs meget direkte tone. Der er ingen, der har bedt om det fokus på fairness, vi har i produkt, købsoplevelse og skadesanmeldelse. Hvis du ikke står for nogle klare værdier sideløbende med valideringen, bliver processen uden retning,” siger Sophie Bohr Grønbæk.

”Vi ville have et brand, der tydeligt stak ud. På et tidspunkt får man altså lyst til at kaste op af at se på billeder af glade familier, der holder om hinanden. Det er ikke nødvendigvis lige det, man føler sig specielt ramt af som 22-årig,” fortsætter hun med henvisning til den typiske branding af forsikringsprodukter.

 

Hvad har været den største udfordring for jer under fødslen af den nye tjeneste?

”At det har været så hård en fødsel, hvor vi måtte gå tilbage til tegnebrættet så mange gange. Man skal virkelig tvinge sig selv til at tale med folk, selvom man kun har et produkt på skitseniveau” siger Sofie Bohr Grønbæk, der uddyber, at UNDO bl.a. brugte mock-ups af flyers og reviews fra Trustpilot til test og billeder af den kommende app til at teste brugerfladen.

”Det handler om at få mest viden med mindst muligt arbejde,” slutter hun.